Oorspronkelijk Geplaatst door
HeidiRickDennis
Even ter verduidelijking: ik heb ook geen fluwelen handschoenen aan hoor
maar ik "straf" alleen maar als ik zeker weet dat degene die ik iets probeer te leren, datgene wat ik probeer te leren ook daadwerkelijk begrijpt. Je kunt immers niemand straffen voor het niet begrijpen van het gevraagde. Eerst moeten ze weten wat er verwacht wordt en dat mag best met wat druk maar nooit op een manier waarbij lijfsbehoud en overleving in werking treden. Dan leren ze niets maar vermijden ze slechts.
Ik vergelijk dat altijd met honden in de politie-trainingen waar ze heel veel gebruik maken van pennenbanden en stroom om honden te laten lossen (loslaten van de persoon die ze hebben moeten stellen) omdat ze in het begin vergeten zijn de honden te leren los laten en slechts hebben gefocussed op het vasthouden. Vervolgens snappen die honden niet dat ze moeten loslaten (immers werd vasthouden beloond en loslaten bestraft) en krijgen dan een stroomschok terwijl ze niet weten waarom met als gevolg dat ze de volgende keer ook blijven vasthouden en dus niets leren van de stroom. Omdat ze ook nooit weten wanneer de stroom komt, worden het hele nerveuze honden die geen enkele band hebben met hun eigenaar en alle initiatieven blijven achterwege uit angst en vermijding van de stroom. Hun hele leven bestaat uiteindelijk uit het vermijden van die stroom omdat ze graag blijven leven.
Kijk het is heel simpel: als Rick gaat steigeren omdat hij iets anders wil dan ik, dan maak ik hem met een tik duidelijk dat ik dat absoluut niet wens omdat het gevaar oplevert, als Rick wegwandeld omdat hij het ergens niet mee eens is, dan zorg ik ervoor dat ik hem beter motiveer om bij me te blijven en te doen wat ik vraag. Heeft hij geen respect voor mijn ruimte dan ga ik met hem lopen en laat ik hem tegen me "aanlopen" en ga ik spontaan de vogeltjesdans uitvoeren waarna ik hem vraag achterwaarts te gaan. Wanneer ik met dieren werk is het voor mij heel simpel: zodra er een situatie ontstaat waarin het "eten of gegeten worden" is, dan zorg ik altijd dat ik degene ben die eet ipv gegeten wordt. Ik wil nl. ook overleven. In die situaties zijn fluwelen handschoentjes funest voor je veiligheid.
Bij straf gelden een aantal randvoorwaarden voor mij:
1. begrijpt hij/zij wat de bedoeling is?
2. is de situatie gevaarlijk voor mens/dier?
3. is de straf gelijk aan het getoonde gedrag?
4. wordt de straf als straf ervaren?
5. heeft hij/zij er nu iets van geleerd?
Let wel: dat is alléén bij straf en dat verdiend hij gelukkig maar uiterst weinig (in anderhalf/twee jaar tijd is het maar 3 x voorgekomen waarvan één keer steigeren, twee keer dreigen tot een gevecht).
Men denkt vaak dat opvoeden van dieren en kinderen uit een oogpunt van macht / leiderschap de beste resultaten geeft maar ik denk dat het veel meer nut heeft als je een meer coachende manier van leiderschap dient te hebben waarbij je op belangrijke punten de beslissingen neemt en verder zo veel mogelijk probeert samen te werken door te communiceren en dingen uit te proberen. Als ik een keer onterecht boos wordt op de kinderen omdat ik oververmoeid o.i.d. ben dan mogen zij mij daarop aanspreken en zal ik ook zeker sorry zeggen. Een leidende leider zal dat nooit doen omdat hij daarmee zijn macht afzwakt. Niet mijn ding dus al ben ik ook heus niet heilig en maak ik ook zeker mijn fouten maar daar probeer ik van te leren. Respect voor al wat leeft, voert bij mij de boventoon en als het niet linksom lukt, dan probeer ik het rechtsom maar nooit "als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks" in een leersituatie.
Hmmm hoop maar dat ik nog steeds duidelijk ben want het is weer een hele lap tekst geloof ik
Bladwijzers