Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

  1. #1
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Sinds gisteren staan de paarden na de verhuizing bij elkaar, mijn 2 en een extra ruin uit Bowens oude kudde zijn nu bij de nieuwe kudde bestaand uit 4 paarden gezet.
    Ze hebben eerst een weekje apart gestaan en waar Bowen en Athena fiks plakte mocht Dancer(de extra ruin uit bowens oude kudde) er wel bij, maar maar mondjesmaat(bij Bowen geen probleem, Athena duidelijk de baas en van het op haar strepen staan).

    Toen we de paarden bij elkaar zette heeft Athena op ten duur 1 fikse klap gehad, mevrouws praatjes waren daarmee op wonderbaarlijke wijze ineens weg en zoals verwacht maakte ze gebruik van haar snelheid om uit "vijandige" hoeven te blijven.
    Dat gaf wat achtervolging waarbij Bowen en Dancer zich opwierpen als buffer voor Athena, maar Dancer gedraagt zich inmiddels als een volleerde hengst die zijn kudde(Athena) afschermt, Bowen mag er nog bij, maar verder mag er geen paard in de buurt van Athena komen en Athena vindt het een prima regeling zo.
    Dus echt oren plat, hoofd laag en dreigend, eromheen cirkelen, afschermen, de hele reutemeteut.

    We kunnen wel bij ze komen, tegen ons doen ze gewoon normaal, maar ze willen niet gescheiden worden.
    Wat moeten we nu doen, moeten we ze gewoon wat tijd geven en kijken of het zichzelf oplost, of moeten we kijken of we die 2 nu al weer een beetje los kunnen weken om verder geklit te voorkomen?
    Die 2 maken in het geheel geen contact nu iig met de anderen, alhoewel ze inmiddels al niet meer steeds weglopen als de anderen in de buurt komen(wel gaat Dancer cirkelen om Athena heen als ze te dichtbij komen of drijft ze weg).
    Woensdag heeft die andere ruin les, dan zouden ze eigenlijk even uit elkaar moeten, maar hoe gaat dat lopen als bv Athena een gil geeft(het is nogal een speenvarkentje, dus als er iemand aan haar zit daar in de kudde zal ze dat vast doen).

    De leider van de vaste kudde lijkt zich niet echt raad te weten met wat hier gebeurd, hij probeerd ze soms te scheiden, Athena apart te zetten en als dat heel even lukt staat hij gewoon rustig, valt niet aan ofzo, redelijk rustige lichaamstaal, geen grote dreiging of wat dan ook dan.
    Hij staat regelmatig te hinniken naar ze en probeerd wat dichterbij te gaan staan gewoon, maar als hij te dichtbij komt drijft Dancer hem weg.

    Gedachtespinsels hierover, tips en advies zijn heel erg welkom!!!!
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  2. #2
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Niemand die er wat over te zeggen heeft, tips, gedachtespinsels, meedenken, advies??????????????
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  3. #3
    Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Holland
    Leeftijd
    37
    Berichten
    3.587
    Dagboek Berichten
    2

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    moeilijk hoor!
    je schrijft in je post wel dat ze nu al niet meer zover weg staan. Misschien toch nog een paar daagjes aankijken?
    Je zou toch denken dat het uiteindelijk wel 1 kudde word in plaats van een minikudde in de kudde..
    Ik heb hier verder zelf niet echt ervaring mee.

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Ik zou het de tijd geven hoor. Je hebt ze gisteren bij elkaar gezet? Paarden zijn erg gewoontedieren, dus zo'n verandering is mega voor een paard, waardoor paarden elkaar opzoeken voor steun. Over een paar dagen of zelfs weken, zal de boel vast wel weer gesust zijn.

  5. #5
    Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Oss
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.480

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Ik zou zeggen: Geduld.

    Het duurt soms best wel even voordat alles weer tot rust komt. Een dag is veel te kort om daar iets over te zeggen.
    Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

  6. #6
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    moeilijk hoor!
    je schrijft in je post wel dat ze nu al niet meer zover weg staan. Misschien toch nog een paar daagjes aankijken?
    Je zou toch denken dat het uiteindelijk wel 1 kudde word in plaats van een minikudde in de kudde..
    Ik heb hier verder zelf niet echt ervaring mee.
    Ze staan niet de hele tijd meer uit elkaar, beter gezegd, ze lopen niet meer gelijk weg als ze bij elkaar in de buurt komen, maar Dancer gedraagt zich dan als een volleerde hengst met kudde van 1 merrie, echt eromheen draaien en de ruimte bewaken, geen van de paarden behalve Bowen mag in de buurt komen en Athena is er duidelijk erg tevreden over(hij zet een denkbeeldige cirkel eromheen en daar mag niemand inkomen).
    Komt het te close naar hun zin dan zijn ze weg.

    Waar Bowen al stond te tutten met Bella(belle en het beest, heel schattig ) en waar hij al regelmatig staat te neuzen met de anderen, een beetje heen en weer schippert tussen de nieuwe kudde en het fort wat Athena en Dancer hebben gevormd maken die 2 helemaal geen contact.

    Het is inderdaad nog heel erg pril en we kunnen er inderdaad daarom weinig over zeggen nog, maar woensdag heeft Dancer rijles met zijn eigenaar en dat maakt me wel een beetje bezorgt of dat wel goed gaat.
    Normaal is hij een superschatje onder het zadel, heel redelijk bomproof en altijd braaf, maar wat gebeurd er als Athena gaat gillen omdat dan contact misschien wel een beetje afgdwongen wordt?

    Is het verantwoord om heel rustig aan ze te scheiden, gewoon beide aan het halster en op verschillende plekken in het paardengedeelte wat aandacht geven(bv wat eten enzo), of vergroten we daarmee alleen maar het probleem omdat we het misschien wat forceren?
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  7. #7
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Het is inderdaad nog heel erg pril en we kunnen er inderdaad daarom weinig over zeggen nog, maar woensdag heeft Dancer rijles met zijn eigenaar en dat maakt me wel een beetje bezorgt of dat wel goed gaat.
    Normaal is hij een superschatje onder het zadel, heel redelijk bomproof en altijd braaf, maar wat gebeurd er als Athena gaat gillen omdat dan contact misschien wel een beetje afgdwongen wordt?
    Les tijdig afzeggen, dan brengt de instructeur meestal geen lesgeld in rekening. Waarom zou je dit overhaasten? Het komt met de tijd vanzelf wel goed, dat regelen ze vaak beter dan dat zij dat kunnen. In hun tempo.
    Succes!

  8. #8
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Het is inderdaad nog heel erg pril en we kunnen er inderdaad daarom weinig over zeggen nog, maar woensdag heeft Dancer rijles met zijn eigenaar en dat maakt me wel een beetje bezorgt of dat wel goed gaat.
    Normaal is hij een superschatje onder het zadel, heel redelijk bomproof en altijd braaf, maar wat gebeurd er als Athena gaat gillen omdat dan contact misschien wel een beetje afgdwongen wordt?
    Les tijdig afzeggen, dan brengt de instructeur meestal geen lesgeld in rekening. Waarom zou je dit overhaasten? Het komt met de tijd vanzelf wel goed, dat regelen ze vaak beter dan dat zij dat kunnen. In hun tempo.
    Succes!
    Ik kan niet meer doen dan dat advies doorgeven, het is in dit geval niet mijn paard, nou ja wel samen met een paard van mij, maar met die van mij heb ik niets gepland de aankomende maand wat moet en niet kan wachten.
    Mijn idee tot nu toe is ze gewoon echt met rust laten daarin, is het dan over een dikke week/2 weken nog zo dan kijken of we ze rustig aan wat uit elkaar kunnen trekken zonder teveel stress.

    Maar mocht die les toch doorgaan, wat kan ik dan doen om het zo soepeltjes mogelijk te laten gaan voor zowel mijn eigen merrie als dat andere paard?
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  9. #9
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    De les gaat dus inderdaad gewoon door, dus als er nog tips zijn hoe zo goed mogelijk met deze situatie om te gaan graag.
    Vanavond is hij eruit gehaald, was heel aardig onrustig erbij, maar schijnt op het laatst wel wat meer zichzelf te hebben ontspannen.

    Athena heeft nu contact met de leider van de vaste kudde gehad en denkt niet meer dat hij haar op wil eten(hij deed het heel netjes, petje af voor hem want het koste wat moeite om haar te overtuigen), het is een pril contact, maar daar is de eerste stap iig gezet, hopelijk volgen er meer.
    De andere ruin zette gelijk zijn voet neer toen hij weer terugkwam, dreef de andere paarden gelijk weg alhoewel de 2 kudde's wel bij elkaar in de buurt bleven, maar hij blijft wakend eromheen lopen, continu alert, het is net een hengst in dekseizoen nu.
    Hij wil nu liever zelfs niet dat Bowen uit de subkudde sjokt, alhoewel Bowen zich daar maar beperkt wat van aantrekt(dit was al wel zo voordat de ruin eruit is geweest, gisteren was dit er nog niet en vanmorgen ook nog niet als zodanig).

    Alhoewel die ruin bewaakt en isoleerd lijkt de hierarchie in die subkudde als volgt, Athena bovenaan, dan die ruin en dan Bowen.
    In ieder geval wordt de dame gepamperd door de heren.

    Het is een beetje chips wat moeten we hier nu mee gedrag, maar het is wel mateloos interresant om zo van buiten te bekijken, nu ik toch toeschouwer ben en weinig meer neem ik morgen mijn filmcamera weer mee, we hadden de eerste ontmoeting ook al een stukje gefilmd en zo heb ik weer studiematriaal te over straks
    Elk nadeel heeft zo zijn voordeel en dit gebeuren laat weereens heel goed zien dat je verwachtingen heel erg fout kunnen zitten, niemand had dit van die ruin verwacht.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  10. #10
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Vanmorgen waren mijn mormeltjes lekker relaxed en omdat er graag gekeken werd hoe de andere ruin zich alleen zou gedragen zijn we gaan wandelen met mijn mormeltjes.
    Dat ging meer dan prima, geen enkele spanning en ze wilde graag een spelletje doen verderop op een grasveld.
    De andere ruin heeft zich wel wat druk gemaakt(zijn eigenaar was bij hem) en hij heeft heeeeeeeeel even gesnuft met de leider, daarna heeft hij vooral geprobeerd een andere merrie te schaken, die nam hij mee bij de kudde weg, maar op een onbewaakt ogenblik is ze snel weer terug naar har eigen leider gesloft.
    Nogsteeds laat hij niets bij haar toe, alhoewel het steeds dichter bij elkaar komt.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  11. #11

    Re:Hoe op een juiste manier een siamese tweeling scheiden?

    Als die ene de les krijgt, zou ik Athena lekker bezig houden zodat ze niet zal gaan roepen. Kijken wat er gebeurt en verder heel veel tijd geven .

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •