Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Hooi opbergen

  1. #1

    Hooi opbergen

    Hoi,
    Ik vraag me af hoe jullie het hooi opbergen en of iemand ervaring met het opbergen van hooi onder landbouwplastic of PVC/PE-zeil heeft?
    Omdat wij geen extra schuur voor hooi opslag hebben, hebben wij in de laatse jaren altijd ingewikkeld hooi gehad, maar toch onstaan er teveel processen en het was vaak beschimmeld.
    Wij willen dit jaar eigentlijk graag hooi hebben en het onder PVC- en/of PE-zeil afdeken. Voor luchtzirculatie kijken wij dat we zowel onderaan als bovenop pellets plaatsen. Op de pellets komt nog een laag stro, zodat het stro eventueele vocht kan inzuigen. In de eerste weken moeten wij dan goed kijken dat de zeilen af zijn, zodat het hooi goed kan drogen, maar wij moeten natuurlijk erg attent zijn en kijken of het gaat regenen anders wordt het natuurlijk een ramp.

    Graag hoor ik jullie ervanringen
    www.ld-hoefverzorging.nl

  2. #2
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Hooi opbergen

    Bij mijn vorige stal hadden we het stro zo opgeslagen. De problemen ontstonden als het zeil tegen het stro aan komt te liggen; daar gaat t schimmelen. Als er maar goed ruimte blijft en ventilatie kan t prima!

  3. #3

    Re:Hooi opbergen

    dank je voor de reactie
    goed te weten, dat het blijkbaar goed kan werken. Wij willen zon beetje een driehoek achtige constructie maken, zodat geen zeil aan het hooi komt te liggen (en boven op zo als ik al zei pellets en een laag stro).

    Hebben andere ook nog ervaringen of aanmerkingen?
    www.ld-hoefverzorging.nl

  4. #4

    Re:Hooi opbergen

    Zelf (nog) geen ervaring mee, maar ben benieuwd of dit ook iets voor mijn stalletje zou zijn. Ik wil nl graag hooi van een fouragehandel laten komen, in van die grote pakken, en hoe meer ik laat komen hoe betaalbaarder het wordt.

    Op wat voor ondergrond zou je hooi op deze manier op kunnen slaan? Op stenen (met een laag stro en pallets eronder?) of kan het ook op gras?

  5. #5

    Re:Hooi opbergen

    Wij hebben het nu zo zinds ongeveer een week en tot nu toe gaat het prima. Wij hebben een groot zeil van 10x12 meter of zo. Bij ons staat het op verharde grond en dan op pellets en stro. Ik denk hoe harder hoe beter, want in gras etc zit natuurlijk ook best veel vocht, maar aan de andere kant zit er natuurlijk best wat ruimte tussen....misschien wat gebroken puin halen en op het gras verdelen?
    Het zeil is ook al enkelen keren nat geworden en het blijft super droog onder het zeil. Wij hebben tot nu toe een tentachtige constructie, zodat aan de zijkanten lucht door kan, hierdoor ligt het zeil dus ook aan de meeste plekken niet constant aan het hooi. Over enkele weken krijgen wij nog meer hooi en dan moeten wij de constructie iets veranderen en twee zeilen gebruiken...ik ben benieuwd hoe dat wordt.

    Wij hopen alleen dat het ook droog blijft als het dan 's winters ook veel regent en er misschien zelfs sneeuw op ligt...maar goed dat is even afwachten en goed in de gaten houden
    www.ld-hoefverzorging.nl

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Hooi opbergen

    Je kan ook een tent opzetten. Een echte bedoel ik dan. En het daarin doen? Op mijn oude stal zetten ze in de lammerentijd altijd een oude legertent op (bij gebrek aan schuur) en daar gaan de schapen in om te bevallen. Werkt prima.

  7. #7
    Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    paardjes in Kasterlee
    Leeftijd
    37
    Berichten
    455

    Re:Hooi opbergen

    ja de vorige huurder van mijn weide had in de winter ook een grote partytent van 3x6 staan vol hooi. helaas ingezakt met de sneeuw
    Hinnik!

  8. #8

    Re:Hooi opbergen

    Wij hebben ons hooi ook opgeslagen onder grote bouw-afdekzeilen. Ik heb circa 4 ton hooi zo afgelopen winter opgeslagen en dat ging prima. De balen lagen op pallets en ook bovenop de balen lagen pallets, als de folie er bovenoplig krijg je schimmel. Dit jaar heb ik het weer zo gedaan, omdat het hooi nu rechtstreeks van het land kwam heb ik het wel een paar dagen open laten liggen voordit de folie helemaal vastzette zodat het nog even goed kon ventileren.

  9. #9

    Re:Hooi opbergen

    wij hebben een soort stal waar we ons hooi in stoppen, als we echt te veel hebben (weide afgedaan) brengen we het naar mijn grootouders op stal, we hebben het eens onder zo een zeil gelegt en na een tijd kon je bijna al het hooi weggooien

  10. #10
    vief
    Guest

    Re:Hooi opbergen

    Waarom laat je de pakken niet inwikkelen, dan ben je overal vanaf...

    Doen wij ook altijd, maken eerst echt droog hooi, laten dan de ronde balen pers komen vor de kleine balen (zodat ze nog te rollen zijn) en laten ze vervolgens omwikkelen met plastic...geen vocht, schimmel of stof problemen meer...en door dat je echt hooi hebt gemaakt en geen voordroog, blijft het ook nog erg lekker ruiken de hele winter door...als je een pak los maakt hoef je het ook niet super snel weg te voeren, omdat het echt hooi is...

    Ik vind het ideaal voor mijn pony's, cavia's, en konijnen...ze zijn er dol op...

  11. #11
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.133
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Hooi opbergen

    Bij ons ligt het hooi (grote rollen) op pallets (3,2,1) dus 3 rollen naast elkaar, daarop twee rollen en daarop 1 rol. Daaroverheen zwart landbouwplastic dat aan de zijkanten vastgehouden wordt door grond erop te storten en aan de beide uiteinden van de tunnel hebben we het plastic niet tot op de grond liggen, zodat er wind door de tunnel kan waaien. Het plastic ligt dus wel direct op het hooi, niets ertussen. Als je daar ook weer pallets tussenlegt, zijn de randen te scherp en scheurt het plastic. Zal binnenkort een foto maken en plaatsen. Door het doorwaaisysteem hebben we ook geen last van schimmel op het hooi.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re:Hooi opbergen

    Wij hebben voor de bouw van ons strobalenhuis ook zo'n 300 balen stro opgeslagen, met paletten onder- en bovenaan, maar door de wind tegen de pallets zijn er inderdaad kleine scheurtjes gekomen in het plastic, en daar zijn de balen ook rot geworden. Misschien op de bovenste pallets autobanden leggen?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •