Ik heb zelf inmiddels mijn derde veulen gefokt bij mijn eigen merrie. Toen mijn eerste veulen zou komen had ik ook geen ervaring met veulens maar ik heb tijdens de dracht wel veel gelezen en nagedacht over opvoeding. Bij de geboorte zijn we meteen begonnen met imprint-training d.w.z. overal aanraken en kennis laten maken met allerlei voorwerpen. We hebben er een super betrouwbaar paard aan overgehouden (Timeless). Ik denk dat het belangrijk is voor ogen te houden wat je vindt dat een volwassen paard wel of niet mag. Datzelfde mag het veulen ook wel of niet. De grootste vergissing is om een veulen te behandelen als een groot uitgevallen knuffel. Het is een paard wat snel groter en zwaarder wordt, en mag best duidelijk gecorrigeerd worden. Mijn veulen heeft 1 keer geprobeerd naar mij te slaan. Een harde schreeuw was voldoende. Ze heeft dit nooit meer gedaan. Als je een gespeend veulen koopt mag je hopen dat het al enige opvoeding heeft gehad van mensen en andere paarden. Een kudde is prima, maar bedenk wel dat een klas met pubers elkaar niet altijd zo opvoed als wij zouden willen m.a.w. in de kudde zouden ook volwassen dieren moeten zijn. Mijn laatste veulen staat met haar moeder en nog een merrie en twee ruinen in de wei. Helemaal optimaal zou een andere merrie met veulen erbij zijn. Ik ben wel benieuwd waarom de ene het boek van Maxwell aanraadt en de ander het afraadt. Wat vinden jullie er goed of niet goed aan?
Bladwijzers