Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Mennen........bitloos?

  1. #1
    *nieuw*
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    noord brabant
    Berichten
    6

    Mennen........bitloos?

    Vraag, er zijn voldoende positieve ervaringen met bitloos rijden, nu vraag ik me af...........ment er iemand bitloos? Evt. een tweespan? Heeft hier iemand ervaring mee?

    Ik zou dit nl. graag eens willen proberen als alternatief voor het bit.....de dames lopen perfect op stem en zijn super, super braaf alleen hebben ze een giga hekel aan de bitten...........
    Alleen, als je erop zit, heb je eerder contact met je paard dan dat je er achter zit lijkt mij..........ik men op het systeem achenbach, geven in plaats van vragen, dus als ik linksom wil, GEEF ik de rechter teugel........(en trek het span niet linksom met de linkerteugel). Zou dit bitloos mogelijk zijn?

    Reacties erg welkom.

  2. #2
    Actief Forumlid Naepir's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    287

    Re: Mennen........bitloos?

    Ik weet niks van mennen, behalve dat ik het erg leuk vind.
    Volgens mij staat er hier info, ook over achenbach: http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl...sg9323#msg9323

  3. #3
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Mennen........bitloos?

    Bitloos mennen is naar mijn mening heel goed te doen, mits je de nodige voorbereidingen maar hebt gedaan

    Ik heb zelf nog een Shetlandertje gehad waar ik mee gemend heb. Heb hem eerst in de wei het principe van 'wijken voor druk' (porcupine game) geleerd door middel van grondwerk. Toen hij daar eenmaal goed op reageerde ben ik zonder kar erachter gaan lopen en door de wei gaan mennen. Ook dat ging goed en na enkele keren met de kar in de wei te hebben gemend (mijn Shetje dus met halster om) ben ik het buiten ook gaan proberen. Hij was buiten al best braaf, kon alleen soms erg enthousiast worden, maar ik kon hem toch makkelijk laten vertragen op een halster. Sturen ging ook gewoon heel goed. In mijn ogen kun je dus heel goed bitloos mennen, mits je paard de porcupine game goed snapt en kan
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: Mennen........bitloos?

    Onze strasser bekaper rijdt volgens mij tweespan met bitless bridle , dus zonder bit en zonder oogkleppen

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Mennen........bitloos?

    Hallo Joy, ik heb zelf geen ervaring met bitloos mennen en ik ken ook niemand die dat doet. Wel kwam ik onlangs op een Amerikaanse site een bitloos menhoofdstel tegen: http://www.bitlessbridle.com/gallery.phtml

  6. #6
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Mennen........bitloos?

    Ik ken een meisje via internet die ook parelli doet, ze is nu eind level 2. Ze heeft oa een shet waarmee ze ment en dat deed ze voorheen bitloos (met zo'n voest hoofdstel dacht ik) tot ze voor een drukke weg stond en dr shet dramde door en woesj... een auto er vlak langs. Ze had zeker wel goed voorbereid en het ging altijd heel goed, maar je paard hoeft maar 1 keer het respect voor jou te verliezen, en het gaat mis.
    Het was met een sisser afgelopen. Ze ment nu niet meer op straat en dat kan ik me best voorstellen.
    Als je erop zit en je paard dramt langs de weg, dan kun je inbuigen, disengagen, tot je over kunt. Bij een kar kan dat niet.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  7. #7
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Mennen........bitloos?

    Bitloos mennen lijkt me erg gevaarlijk. Je hebt inderdaad gewoon enit het contact en de controle die nodig zijn in nood. Dan maar een keertje iets te hard in azn mond trekken want een one rien stop lijkt me erg meoilijk voor de kar en met een tweespan al helemaal onmogelijk.

  8. #8
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Mennen........bitloos?

    Maar in level 3 komen lange lijnen toch ten tonele? Hoe zit het daar dan mee? Ik bedoel, dat moet dan toch wel lukken?

  9. #9
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Mennen........bitloos?

    Lange lijnen is heel wat anders omdat je op dat moment op de grond staat en je je lichaamstaal kan gebruiken.

  10. #10
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Mennen........bitloos?

    Ik heb in München op de Savvy days een meisje zien mennen met een shet zonder hoofdstel met alleen 2 carrot sticks! Super leuk om te zien
    Maar zoals al eerder gezegd, met een karretje loop je meer risico, disengagen kan niet doordat de paarden tussen burries zitten. Dat lijkt me op straat, maar ook wel in een afgesloten ruimte, best gevaarlijk.
    Wil niet zeggen dat het niet kan! Maar ik denk dat je het heel, heel goed moet voorbereiden!

  11. #11
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re: Mennen........bitloos?

    Gaaf dat sommige mensen bitloos kunnen mennen met hun paard. Maar ik moet zeggen dat het mij ook nogal gevaarlijk lijkt. Je bent op je karretje toch behoorlijk ver weg van je paard en hebt in noodsituaties niet veel in te brengen. Daarom zou ik toch liever met bit langs de weg gaan. Maar thuis in de lange lijnen werken zonder bit moet prima lukken lijkt mij. Het ergste wat er dan kan gebeuren is dat je paard een rondje door bak of wei rent met de lijnen achter zich aan. Ook niet leuk maar dat nog liever dan een stuurloze aanspanning! Omdat je daarmee ook andere weggebruikers erg in gevaar brengt.

  12. #12

    Re: Mennen........bitloos?

    Ik ben wel ooit bezig geweest met het oefenen met bitloos mennen met mijn shetlander. Binnen de wei gaat dat goed. Ook op straat als ik er achter loop gaat dat goed, zelfs met maar 1 touw.

    Maar owee als er afleiding komt, dan is alle aandacht weg en gaat ze haar eigen gangetje. Ik hou het dus maar op het bit. Ze heeft er geen hekel aan en in principe reageert ze heel goed op de stem en heb ik weinig teugeldruk nodig.

    Ze heeft een veel grotere hekel aan druk op haar hoofd vnl. bovenop bij de oren en zo. Dus ik ben bang dat een bitloos hoofdstel dat juist overal behalve in de mond druk uitoefent voor haar weer niet als comfortabel wordt ervaren.

    Ik men overigens verder zonder oogkleppen (niet nodig) en met schoenen (of blote voeten).

    Groeten
    Ingrid
    -- Daar voel je je gelukkig, waar je met hart en ziel bent --

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Mennen........bitloos?

    Heee Ingrid, leuk dat je hier nu ook bent aanbeland! Welkom!

  14. #14

    Re: Mennen........bitloos?

    Ja was toevallig om iets wat ik op HN las; moet nog even kijken hoe het hier werkt en zal me zo even voorstellen ook haha.
    -- Daar voel je je gelukkig, waar je met hart en ziel bent --

  15. #15
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Mennen........bitloos?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joy
    Vraag, er zijn voldoende positieve ervaringen met bitloos rijden, nu vraag ik me af...........ment er iemand bitloos? Evt. een tweespan? Heeft hier iemand ervaring mee?
    Ik zou dit nl. graag eens willen proberen als alternatief voor het bit.....de dames lopen perfect op stem en zijn super, super braaf alleen hebben ze een giga hekel aan de bitten...........
    Alle bitten? Of de bitten die ze nu hebben?
    En hebben ze een giga hekel aan het bit of aan het Ã*ndoen van het bit? En hoe weet je dat ze een giga hekel aan het bit hebben? Waar merk je dat aan? Wat doen ze precies? En zijn de tanden van je paarden al eens gecontroleerd? Soms kan daardoor een aversie tegen een bit ontstaan...

    [quote]Alleen, als je erop zit, heb je eerder contact met je paard dan dat je er achter zit lijkt mij..........ik men op het systeem achenbach, geven in plaats van vragen, dus als ik ]

    Nee, dat is bitloos veilig onmogelijk. Bitloos is namelijk bedoeld om te rijden zónder contact. Alléén als je het paard iets te vertellen hebt, geef je een passend signaal. Dat is het principe van bitloos. Overal vanaf blijven, totdat je iets te communiceren hebt. En die mededeling houd je trouwens kort....

    Bij bitloos wil je dus géén aanleuning. Zeer belangrijk. Want bij constante aanleuning bij bitloos, leer je het paard om "door je handen heen te lopen"! En wanneer paard dát geleerd heeft, dan kan je het bitloze hoofdstel weggooien.

    Wanneer je erop zit, dan kán je als noodstop eventueel een ORS uitvoeren. Zo'n ORS oefen je eerst veelvuldig in slowmotion! Je bereidt het paard voor; dat is een essentieel onderdeel van de ORS. In case van eventueel noodgeval (her-)kent je paard de ORS. Met (2) paard (en) voor de kar heb je echter géén "noodstop" achter de hand....

    Bitloos is leuk maar "eenvoudig". Het is bedoeld voor SIMPELE communicatie. Links,rechts, whoa, backup. Links en rechts door je "hand te volgen". Je kan je hand uitsteken, alsof je op de fiets zit en de richting aangeeft. Het paard moet je hand volgen. Vanaf de bok is dat niet mogelijk. De afstand is te groot...

    Bitloos is heel geschikt voor jonge paarden (inrijden), of een simpel buitenritje (erop). Wil (en kan!) je méér, dan kies je natuurlijk voor een passend bit. (Of voor geavanceerdere bitloze equipment, zoals een bosal). Maar natuurlijk leer je daar eerst mee omgaan.

    Ik heb meegewerkt aan de hoofdstukken over bitloos rijden in het boek "Het paard, het bit en de ruiter" van Gertrud Jetten. Kiezen voor bitloos, doe je net zo overwogen als kiezen voor een bit. Dit boek geeft je een goede impressie van bitten, het gebruik en hun inwerking.

    Bij mennen zit je verder op (grote) afstand achter je paard-(en). Alles bij elkaar hoort bij die situatie gewoon een (passend) bit. Kiezen voor passende equipment is trouwens ook savvy. Laat modegrillen dus maar lekker overwaaien hoor, en gebruik gewoon gezond verstand! Veiligheid staat immers voorop en een goed gebruikt bit is gewoon een communicatiemiddel. Het is de hand van de gebruiker, die maakt tot wat het is.....
    Met vriendelijke groet, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •