Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: Hengst castreren?

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Hengst castreren?

Hoi,

In januari heb ik mijn hengstenveulen Cherokee gekocht. Momenteel is hij 1jaar en 3maand en nog steeds hengst. Ik weet nog niet of ik hem ga castreren. Graag zou ik jullie mening hebben

Cherokee is RB ex. Hij komt graag in mijn ruimte en zou ook graag bijten. Hij is heel gevoelig en wendbaar bij de lichtste aanraking. Friendly game zit wel goed. Wanneer ik hem zeg dat hij niet in mijn ruimte mag komen, en bijten niet toegestaan is, verdwijnt dit gedrag voor een tijd die zich tot nu opgebouwd heeft tot ongeveer een 2tal weken. Hij gaat mee op straat waar hij ook goed luistert. Wanneer we paarden op een weide passeren maakt hij zich groot, krult hij zijn staart, nikt en loopt dravend naast mij. Hij blijft wel meestal naar mij luisteren, steekt mij niet voorbij, loopt niet tegen mij aan. Als hij even niet luistert, zijn aandacht volledig op die paarden zet, dan is de aandacht gemakkelijk terug bij mij te brengen. Wanneer Cherokee op onze weide staat en er komen paarden langs, dan graast hij gewoon verder. Hij komt direct naar mij, op een niet dominante manier. Naar andere mensen gaat hij niet en hij bijt bv wel mijn mama (die niets van paarden weet). Op de weide bij Cherokee staat Gipsy, een ruin van 15jaar. Tot kort was Gipsy duidelijk dominanter. Nu lijkt het dat Cherokee de leiding genomen heeft. Ze grazen naast elkaar, bijten niet, slaan zeker niet. Als Cherokee speelt kan hij steigeren en met de voorbenen slaan (1x gezien). Niet gericht, puur speels.

In mijn ogen lijkt het heel goed met hem te gaan. Hij luistert goed en is lief. Maar dan komt het... Hij is hengst. En je merkt in het verhaal wel enkele typische hengsten manieren: in ruimte komen, showen als hij paarden ziet, slaan met die voorbenen enz. Voorlopig perfect onder controle, maar gaat dit blijven?

Ik ben 21jaar, woon thuis en ben opgegroeid tussen de paarden. Mijn papa zijn eerste paard was een dekhengst, gecastreerd op 11jarige leeftijd. Dat paard heeft zijn hengsten manieren behouden. Mijn pa had hem wel perfect onder controle. Hij ging mee op wandeling tussen andere paarden enz. Mijn eerste grote paard (Bailey) was een dekhengst, gecastreerd op 6jarige leeftijd. Zijn hengstenmanieren gingen weg maar het was een heel moeilijk paard in omgang. Velen zeggen dat dit komt doordat hij zo lang hengst was. Toch had zijn volle zus hetzelfde moeilijke karakter.
    Gipsy is gecastreerd toen hij 9maand was. Hij is niet speels, heel rustig, beetje saai, beetje lomp maar wel heel lief.

VOORDELEN in mijn ogen als ik hem niet castreer:
    Cherokee is een raspaard, 100% paint horse. Hij heeft goeie papieren, een unieke kleur. Hij heeft (tot nu toe) een gouden karakter.
    Er valt geld mee te verdienen als ik hem hou als dekhengst.
    Een hengst is mooier, showt, is werkwillig, speels en uitdagend.
    Meer kans op uitblinken in de sport.
    Een pak paardenervaring voor mij.

NADELEN in mijn ogen als ik hem niet castreer:
    Het worden van een ongecontroleerd wild paard waar ik uiteindelijk bang van zal worden?
    Een gevaar voor mijn ander paard?
    Een gevaar op wandeling? Nooit wandelingen in groep?

Mensen die ik ken met paint horse hengst raden mij aan hem hengst te laten. Volgens hun is dit ras bekend om het rustige karakter. Dit bevestig ik wel omdat ik dit ras ken. Volgens hun kunnen ze de hengst maanden op de wei zetten en daarna gewoon mee gaan wandelen zonder problemen. Omdat het brave paarden zijn? Of omdat zij weten hoe je moet omgaan met een hengst?
    Het wereldje vertelt mij ook dat als je een hengst van jongsaf aan hebt dit geen probleem is.
    Het andere wereldje, van de dressuurmensen enzo die ik ken, raden het mij extreem af. Hoe vaak hoor ik 'mijn paard heeft een moeilijk karakter, hij is laat gecastreerd'. Of de hengsten waren niet te controleren. Alweer, afhankelijk van hun karakter of kunnen die mensen niet om met hengsten?

Wat is er nu eigenlijk allemaal van waar?
    Laat casteren = moeilijk paard?
    1x dekken = hengstengedrag voor het leven?
    1x hengstengedrag vertonen = hengstengedrag voor het leven?
    Vroeg casteren = lomp, lui paard?
    Hengsten moeten altijd alleen staan of kan hij nog bij mijn ruin?

WAT IK WIL: een lief maar actief speels paardje die mee op wandeling kan, die een sterke band heeft met mij. Maar geld is ook niet onbelangrijk. En een toekomst als fokker lijkt leuk, maar misschien onrealistisch

Elke commentaar is welkom. Schud mij gerust wakker
    Alvast bedankt!

Jolijn

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re:Hengst castreren?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    VOORDELEN in mijn ogen als ik hem niet castreer:
    Cherokee is een raspaard, 100% paint horse. Hij heeft goeie papieren, een unieke kleur. Hij heeft (tot nu toe) een gouden karakter.
    Er valt geld mee te verdienen als ik hem hou als dekhengst.
    Een hengst is mooier, showt, is werkwillig, speels en uitdagend.
    Meer kans op uitblinken in de sport.
    Een pak paardenervaring voor mij.

NADELEN in mijn ogen als ik hem niet castreer:
    Het worden van een ongecontroleerd wild paard waar ik uiteindelijk bang van zal worden?
    Een gevaar voor mijn ander paard?
    Een gevaar op wandeling? Nooit wandelingen in groep?

'Kleine' toevoeging: huisvesting. Heb jij de mogelijkheden een hengst een hengst-waardige huisvesting te bieden (dus ik bedoel, samen met soortgenoten in een sociale omgeving??)

Want een hengst alleen, in een hokje of paddock of weitje, dat is niets voor het dier. In dat geval zou je het alleen voor je eigen plezier doen (maar de vraag is of zijn gedrag dan wel zo plezierig blijft).
    Deze overweging lijkt me nog wel ietsje belangijker dan de rest aangezien het ongeveer 23 v.d. 24 uur uit het leven van het dier gaat betekenen. Het overige heeft met name met jouw trainingsvaardigheden te maken.

Aangemeld
    Jul 2005

Bedankt voor de reactie Nacino

We zijn hier thuis in het bezit van 2 paarden. De jaarling en mijn oudere ruin. We hebben ongeveer 2ha grond, omgeven door weides met andere paarden. De omheining van onze weide is afgestemd op hengsten. Zij kunnen de andere paarden niet aanraken, wel zien.
    Thuis hebben we er bewust voor gekozen de kudde te beperken tot 2paarden. Dit omdat we liever onze paarden op financieel vlak alles willen kunnen geven, maar ook op vlak van aandacht.
    Ik ben er van overtuigd dat een grote kudde, met alle leeftijden en geslachten, ideaal zouden zijn, maar op dit moment gewoon onrealistisch. Het is dus beperkt tot 2paarden.

In de toekomst is het natuurlijk de bedoeling dat ik thuis weg ga. Cherokee blijft bij mij maar zal altijd in een kudde staan. Een paard alleen zetten vind ik mishandeling.
    Dus ofwel kies ik ervoor hem thuis te laten staan, ofwel zoek ik een stabiele kudde, ofwel koop ik nog een paard(en) bij.

Als ik weet dat ik hem als hengst alleen op een wei moet zetten, dan ben ik er 100% zeker van dat ik hem laat castreren Het welzijn van mijn paard gaat voor op mijn plezier.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik ben niet thuis in de Paints, maar vraag me af of je met dekken echt geld kan verdienen. In de Welsh Cob wereld waar ik in zit geloof ik daar niet in.
    Zelf had ik ook een hengstjaarling, met de nadruk op had, hij is geruind en kan nu lekker bij de anderen lopen.

Wat betreft jou nadelen. In principe hoeft een hengst geen wild paard te worden dat ongecontroleerd, net zo min als dat een ruin juist altijd wel braaf en gecontroleerd is.
    Een hengst hoeft geen gevaar te zijn voor een ander paard, zeker niet als ze samen opgroeien. Zelf heb ik altijd twee hengsten samen gehad.
    Het lijkt me geen probleem om buiten te rijden met een hengst, ook niet in een groep, mits duidelijke opvoeding. Zelf heb ik met een hengst lessen gereden, en die hengst gaat ook mee op wedstrijden, ritten etc.

Laat castreren geeft wat mij betreft geen moeilijker paard, wel misschien iets meer hengstengedrag. Maar mijn eerste twee hengsten zijn beiden met drie jaar gecastreerd, en duidelijk ruinen.
    Dekken lijkt mij ook geen probleem. Die hengst hierboven waarover ik spreek dekt ook, en loopt daarnaast dus wedstrijden etc. Wel moet je duidelijk verschil kunnen maken voor je hengst wat en wanneer.
    Eenmaal hengstengedrag voor het leven lijkt me sterk. Mijn jaarling die sloeg al flink met de voorbenen, en heeft ook al op een merrie gestaan. Maar nu geruind is hij van die hormonen af en is het gewoon een leuke speelse pony zonder extreem hengstengedrag.

Vroeg castreren een lomp en lui paard geloof ik niet in. Ken er zelfs die met 8 maanden zijn gecastreerd en leuke vrolijke paarden zijn.

Wel zie ik teveel hengsten die helaas geen paardwaardig bestaan kunnen hebben. Dat is ook de reden mijn jaarling te castreren.

De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Met welk doel heb je hem gekocht?
    Ik denk dat je hem later wilt gaan berijden, recreatief, voor je eigen plezier?
    Ook ik denk dat geld verdienen met een hengst geen reële optie is. Dat lukt alleen de profs. Voor je zover bent dat je hem kan aanbieden als dekhengst ben je al heel wat euro's lichter. Als particulier lukt het je misschien hem een paar dekkingen per jaar te laten doen. Is dat het waard om hem hengst te houden?
    Hoe je het ook wendt of keert, een hengst houden brengt extra zorg en risico met zich mee. Ze zijn niet overal gewild, mogen niet overal in een kudde, en kunnen ongewenst gedrag gaan vertonen.
    Ik vind dat de meeste hengsten beter af zijn, een leuker leven hebben met een castratie.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Nou ja hier dan iemand met een hengst en dezelfde dilemma's.

Voor mij is de voorwaarde waaronder hij hengst blijft ten alle tijden dat hij met andere paarden samen kan staan.
    De dag dat ik hem dat als hengst niet meer kan bieden gaan zijn ballen eraf.
    Brego is de eerste 14 maanden van zijn leven opgegroeid in een kudde merries met veulens en nog wat jong spul. Daarna heeft hij bij mij gestaan, buiten in een groep met ruinen en Sterre.
    Sterre heeft hij in de groep gedekt en heeft nu net nog 2 merries gedekt op 3 1/2 jarige leeftijd. Ja hij is iets manser geworden, maar staat nu op de stalling bij de merries samen met zijn maatje Vivaldi een 19 jaar oude welsh.
    Brego stelt zich nog altijd onderdanig op naar Vivaldi die inmiddels een hele slag kleiner is dus dat gaat prima.

Brego heeft op dezelfde leeftijd zo tegen 1 1/2 jaar oud een periode gehad dat hij inderdaad een beetje probeerde te bijten.
    Echter door hem consequent achteruit te zetten was dit heel snel over. Hij probeert dit nu ook niet meer bij anderen, dus ik durf veilig kinderhandjes bij hem in de buurt te laten komen.
    Slaan heeft hij nooit gedaan, zich macho groot maken doet hij wel maar zolang hij respectvol blijft naar mij heb ik daar geen probleem mee.

Ik denk wel dat je best stevig in je schoenen moet staan met een hengst, als je van nature sneller angstig bent denk ik dat een hengst geen geschikte keuze is.
    Ook geld uit dekkingen zou ik me vooral niet op blind staren. Tegen de tijd dat hij geschikt blijkt om te dekken heb je er al zoveel ingestoken dat haal je er nooit meer uit. Verder is het een hele hoop gedoe en levert het alleen echt wat op als je meerdere hensgten hebt je bezig houdt met serieuze sportprestaties.

Ik zou gewoon eens kijken hoe het gaat lopen zonder verwachtingen voor de toekomst. Eraf kan altijd zeker voor een jaar of 4 en als ze niet gedekt hebben zonder problemen lijkt mij.

Actief Forumlid Amable's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Ook ik heb een hengst van 14 maanden oud. Ik heb besloten dat hij hengst mag blijven zolang hij zich gedraagt. Mijne is ook van een ras wat als hengst heel handelbaar blijft, het is een andalusier. In Spanje worden alle hengst hengst gelaten, behalve bij gedrags problemen. Hierdoor is er een natuurlijke selectie ontstaan op brave hengsten, ik vind de Spaanse merries vaak zelfs minder zacht als de hengsten!

Ik houdt Llevado ook samen met een ruin, mijn fries Jauke. Maar als de mogelijkheid bij ons op stal zich voor doet zet ik hem ook graag even met vreemde ruinen samen, hoe socialer hoe beter. Ook houdt ik hem niet helemaal van merries weg, ga bijv best wandelen samen met een vriedin en haar merrie. Als ik hem niet sociaal kan houden meer dan gaan de ballen er idd ook onderuit, maar dat is gelukkig mogelijk omdat ik zelf ook een ruin heb en mijn stalhouder fijn mee denkt.

Waarom niet ruinen? Ik vind hengsten leuker en fijner om mee te werken, ze hebben gewoon net dat beetje extra. Een castratie brengt hoe dan ook risico's met zich mee, waarom in een gezond dier snijden als het niet nodig is? Ik zou het leuk vinden als hij ooit nog voor nageslacht zorgen mag, vado heeft geen papier, maar er is iig 1 iemand die sowieso tzt al graag een dekking van hem wil. En dat gaat me niet om het geld, maar net zoals dat je met je merrie graag een keer een veulen fokt is het gewoon ook heel leuk als er van je hengst nog een veulen rond loopt ergens En als laatste, ruinen kan altijd nog maar weer hengst maken is onmogelijk...
    www.amable.nl
    Ons dagboek http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=24772.0
    Jauke-llevado.hyves.nl

Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    41

Hoi jolijn,

Naar mijn idee kun je een hengst ook prima opvoeden. De huisvesting is vaak het grootste probleem, ik zie veel hengsten gedwongen 24/7 op stal staan omdat er geen andere mogelijkheden zijn en de eigenaar het paardje eigenlijk voor zn eigenbelang hengst laat. Maar het klinkt of jij altijd in ieder geval op de weide bij je ouders terug kan vallen.
    Als je castreert zou ik zoiezo proberen dit zo laat mogelijk te doen. Het is geen fabeltje dat jonge gecastreerde ruinen groter worden. Het sluiten van de groeischrijven loopt samen met de opkomst van het hormonale gestel, wanneer je een hengst dus op 1 jaar al castreert sluiten de groeischijven later omdat het paard geen voortplantingsdrang ontwikkelt.
    Zelf ben ik geen voorstander van fokken. Over het algemeen genomen bij alle dieren niet.
    Don't breed or buy while homeless die. Bij paarden gaat dit natuurlijk wat minder op omdat je toch graag je paardje wilt kunnen gebruiken of er in ieder geval wat mee wilt doen, dus ik begrijp ook wel dat het niet altijd slim is om een afgedankt kneusje te kopen. Wel zou ik heel selectief fokken. Kan je het veulen bv zelf houden, of wil je het puur voor de winst doen?
    Is er uberhaupt een tekort aan goede veulens of loopt de paardenmarkt ook over, net zoals de asiels vaak vol zitten?
    Groetjes, Eltina

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

je hebt zo te zien alles in huis om een hengst te kunnen houden, dus dat is geen probleem denk ik...
    qua karakter... sja jij kent hem he, wij niet...

wat betreft vroeg of laat ruinen: het enige dat ik weet is dat vroeg geruinde dieren iets meer in de hoogte groeien en hengsten wat kleiner en geblokter bijven. voor een paint is dat nu niet per se nodig, want die zijn sowiso al vrij breed gebouwd (mijn mening natuurlijk).

paints zijn natuurlijk wel een iets duurder ras, dus dekken kan eventueel interessant zijn, maar dat hangt erg van zn ouders af. als hij totaal geen bekende pedigree heeft, dan denk ik dat je enkel af en toe een liefhebber gaat hebben die wel een veulentje wilt, zonder een bepaalde naam op het oog te hebben. ook belangrijk is dat je weet of hij genetisch wel geschikt is om te dekken...
    Hinnik!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

IK zou gewoon ook kijken hoe de hengst zich voelt als hengst. ALs hij echt zich macho begint te voelen en zijn hormonen spelen op en hij kan en mag niet dekken zie ik het nut niet in om hem hengst te laten. Als hij een echt man wordt dan zal hij zeker graag naar de merries willen. Komt er eentje voorbij de wei gewandeld of in de buurt staan en hij wil telkens naar haar toe omdat zijn natuur dit nu eenmaal wil dan zal hij zich ongelukkig en gefrustreerd beginnen voelen. ZO maak je volgens mij je paard niet gelukkig. Dus in dit geval zou ik hem zeker castreren.
    Maar zoiets zal van paard tot paard afhangen. Zijn temprament zal dit wel uitwijzen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Ik ben niet thuis in de Paints, maar vraag me af of je met dekken echt geld kan verdienen. In de Welsh Cob wereld waar ik in zit geloof ik daar niet in.
    Voor een dek kan ik tussen de 400 en 500euro vragen. Mits hij goedgekeurd wordt. Als het blijkt dat hij zou uitb]Ik zou gewoon eens kijken hoe het gaat lopen zonder verwachtingen voor de toekomst. Eraf kan altijd zeker voor een jaar of 4 en als ze niet gedekt hebben zonder problemen lijkt mij.[/quote]

Is het geen probleem om hem tot 4jaar hengst te laten? Dit lijkt mij best lang. Je denkt ook dat als hij 1x gedekt heeft dat het gedrag blijft na de castratie? Nou als het geen probleem is om hem zolang hengst te houden, dan kan ik gewoon afwachten. Wanneer het gedrag te fel wordt, dan kan ik hem alsnog castreren.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door elxa
    Is er uberhaupt een tekort aan goede veulens of loopt de paardenmarkt ook over, net zoals de asiels vaak vol zitten?
    Goed argument. Ik zou de veulens niet houden. Het klopt wat je zegt. Er zijn eigenlijk al genoeg paarden. Het aanbod in paintveulens is klein, de vraag groot, daardoor stijgt de vraagprijs waardoor de vraag weer daalt. Voor een goed paintveulen betaal je al snel 3000euro. Wie een paintveulen koopt, dat geld ervoor over heeft, wilt in mijn ogen dat veulen echt. De kans is kleiner dat het terecht komt bij mensen die hun paard verwaarlozen. Ofdat hoop ik toch.
    Als ik met Cherokee zou fokken, dan is het als doel het ras te promoten. Dus enkel ter dekking voor paint merries.

Bedankt voor de overige reacties.

Weet er iemand of er in Nederland/België NH cursussen gegeven worden voor hengsten? Dan bedoel ik echt een cursus om met hengsten leren om te gaan.
    Ik denk dat ik op dat vlak nog heel veel kan leren. En als ik hem hengst hou, of voor de tijd dat ik hem hengst hou, dan vind ik het belangrijk dat ik met zijn gedrag om kan gaan.

Groeten,
    Jolijn

ik kan alleen uit ervaring spreken, dat het hengstgedrag voor mensen vaak alleen dan "gevaarlijk" of lastig wordt, als een hengst niet sich self kan blijven, dus als hij alleen staat, niet "genoeg" vrije beweging heeft en geen contact tot merries heeft...dus gefrustreerd raakt.
    Je moet niet vergeten, dat de hormonen nu eenmaal het karakter en de persoonlijkheid van een paard grootendeels uitmaken en door castratie leid in mijn zicht ook deze persoonlijkheid. Een hengst houden is een grote verandtwoordelijkheid en zoals al gezegt het brengt heelaas ook vaak problemen met zich mee, maar in mijn zicht niet het gedrag, maar dat veel mensen bang zijn voor hengsten en zo dus ook niet willen dat ze bij andere paarden staan etc.....en dat het gewoon moeilijk is om de hengst een goed leven te kunnen geven. Jij hebt dus voor een hengst gekozen toen je hem hebt gekocht, een paard niet anders als andere zolang zijn behoeftes vervuld worden....
    Zo als ik jou begrijp staat hij nu met een ruin samen, toch? Onze hengst stond ook lang in een kudde met ruinen, maar op een gegeven ogenblik ging dit niet meer goed en hij begon de andere te jagen etc. Vorall als merries in de buurt staan en de hengst hun kan zien en ruiken is het gevaar uit mijn ervaring groter, dat hij zijn frustraties aan andere ruinen uitlat, voraal omdat deze vaak niet hengst genoeg zijn om zich dan ook te verdedigen.

Wij hebben ervoor gekozen onze hengst hengst te laten en hem te laten sterilisren. Zo als ik als zij stond hij tot ongeveer een jaar of 4 of 5 met andere ruinen samen, als dit niet meer goed ging stond hij vaak met dekmerries te samen, maar goed...deze gaan natuurlijk ook meestaal snel weer weg. Toen stond hij een tijdje alleen , op circa 5 meter afstand van de rest van de kudde..maar toch alleen, het was erg pijnlijk dit me aan te kijken en de omgang in deze tijd met hem was best wel moelijk....hij was gewoon gefrustreerd. Wij hadden al lang plannen om hem te laten steriliseren, zodat hij een goed leven samen met een merrie kon leven.....ze staan nu zinds 1.5 jaren te samen en het gaat hartstikke goed...zijn gedrag is niet veel anders dan dat van onze merries en de ruin. Alleen als "zijn merrie" hengstig wordt is hij soms een beetje opgewonden (begripelijk), maar het was een kwestie van communicatie en tijd totat hij begrep dat hij dit niet moest doen als wij in de buurt zijn.
    Omdat jou paard met een ruin samen staat denk ik niet dat dit een optie voor jou zou zijn, maar misschien wel waard om er een keer over na te denken.
    Anders zou ik ook zeggen, laat hem zo als die is zolang als mogelijk en alleen als het niet mer anders kan doe de volgenden stappen......of en hoe lnag het goed gaat en hoe zijn gedrag wordt hangt erg veel van de ras, persoonlijkheid en zijn levensomstaandigheiden af.
    www.ld-hoefverzorging.nl

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Eenmaal gedekt hoeft helemaal niet te betekenen dat hengstgedrag zal blijven na castratie, maar de kans is groter.
    Maar ik ben helmaal geen voorstander van zomaar castreren als je weet dat je hengst wellicht iets kan bijdragen aan het ras.

Ik zou hem gwoon nog even lekker laten groeien en dan pas beslissen.

Een hengst is gewoon een paard, ik denk niet dat je daar een speciale cursus voor hoeft te volgen. Als je van jezelf weet dat je streng kunt zijn als het nodig is en vooral heel consequent bent komt dat vast wel goed.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Gewoon kijken of het paardwaardig kan zou ik zeggen. Ik werk zelf wel graag met hengsten, maar ik zie wel veel hengsten die last van hun hormonen hebben omdat ze er niets mee kunnen. En dan bedoel ik niet tijdens het grondwerk/ of rijden, maar die andere uren dat ze zich staan te vervelen. Hier op het dorp staat een PRE hengst, in zijn wei in een pad gesleten omdat hij dwangmatig rondloopt. Castreren voor het gedrag naar mensen hoeft bij hem niet, het is een schatje, maar of hij gelukkig is...

Mijn Aliso is een behoorlijk goed paard, toch heb ik gekozen voor ruinen zodat hij gelukkig kon zijn. Mijn nieuwe hengst gaat met andere hengsten opgroeien, als ik daarna een paardwaardige plek heb voor hem waar hij hengst kan zijn blijft hij dat, daar gaat mijn voorkeur naar uit omdat ook Jaro een zeer goede PRE is. Toch als ik moet kiezen voor zijn dagelijkse leven of het voor mezelf hengst houden weet ik het ook dan wel weer. Het welzijn van de paarden voor alles wat mij betreft.

Qua gedrag zijn hengsten net zo lief, soms wat volhardender.

Ik heb Thyler dit voorjaar laten castreren, net voor hij 2 jaar oud werd. Had het in principe voor de winter willen laten doen, maar toen zaten zijn teelballen volgens de veearts nog wat aan de hoge kant, en zij raadde daarom aan nog even af te wachten. Afgelopen winter merkte ik voor het eerst dat hij meer als hengst begon te reageren. Tijdens het wandelen was hij enorm braaf en ook bij het passeren van paarden in de wei reageerde hij vrijwel niet - je merkte het alleen als we onderweg op het fietspad of de straat andere paarden tegenkwamen. Hij was dan nog wel goed te 'handelen', maar ik vond dat ik dan toch te sterk moest inwerken, en dat vond ik tegenover hem niet eerlijk. Waar mijn pony's staan hebben ze in de winter toch minder beweging, dus kan ik het hem niet kwalijk nemen dat hij wat overtollige energie heeft. Gelukkig hing er aan het eind van de winter ook duidelijk het een en ander onder zijn buik, dus zodra ze dag en nacht de wei op konden is hij gecastreerd.

Op basis van zijn afstamming zou het trouwens wel een erg interessante fokhengst geweest kunnen zijn, maar dat is voor mij nooit een serieuze optie geweest - dan had hij naar iemand in het buitenland moeten gaan. In Nederland zijn er sowieso te weinig Highlandponymerries en KI kan ook niet uit.

Thyler heeft trouwens altijd samen met anderen gestaan. Tot hij een maand of 9 was in een merriegroep, en na het spenen met ruinen van verschillende leeftijden. Als we op stal merries passeerden liet ik hem ook meestal gewoon even ruiken - het leek me beter als hij gewoon gewend was om contact met merries te hebben.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten