Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Galop aanleren

Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Galop aanleren

Hoi!

Hoe kan ik een jong paard het beste galop aanleren?
    Het gaat hier over een brave pony van 4,5 jaar,
    hij is al wel een tijdje onder het zadel, hij is echt héél braaf,
    maar zoals elk jong paard vindt hij het erg moeilijk om in galop te gaan.
    Meestal begint hij gewoon heel snel te draven totdat hij per ongeluk in galop valt,
    de verkeerde dan ook! Dat is niet de manier waarop ik wil dat hij in galop gaat.
    Het is niet dringend dat hij dit moet kunnen, hij is nog jong en
    voor mij hoeft hij nog niet perse te galopperen, maar ik ga hem het ooit toch moeten leren,
    dus hebben jullie tips/raad aub?

Alvast bedankt!
    Marlies
    Life's beautiful!! You just have to see it!

Re:Galop aanleren

Kan hij al wel goed galoperen aan de longeerlijn op stemhulp? Dit gaat je helpen bij een vloeiende overgang. Een beetje rennen in het begin is niet zo erg. Hij moet eerst sterker worden voordat hij met meer verzameling aan kan springen.
    de beste manier om met een jong paard in de goede galop aan te springen is vanuit een keertwending (bv. linksom: K-D-E) en dan net voor de E aanspringen. Een beetje contrastelling kan hierbij helpen, zodat de binnenbenen goed naar voren kunnen grijpen. Hou je gewicht iets op je buitenheup, ook dit helpt bij het aanspringen in de goede galop. En als laatste: goede begeleiding is onmisbaar bij het aanrijden van een jong paard!
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Hoi hoi,

Is dit dezelfde pony die bijt?

Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Ja Roos, dit is dezelfde pony.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe hij het aan de longe doet,
    ik heb hem zelf nog niet gelongeerd. Ik ben niet zo'n voorstander van longeren
    omdat hij nog jong is en ik hem niet te veel wil belasten door kleine cirkeltjes te moeten lopen.
    De tip om vanuit contraststelling te vertrekken ken ik en helpt soms.
    Dus rennen is volgens jou niet erg? Dat gaat er misschien vanzelf na een tijdje uit?
    Ik zal eens proberen hoe hij aan de longe op stemcommando reageert!
    Danku voor je reactie!

Groetjes
    Life's beautiful!! You just have to see it!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marlies
    Ja Roos, dit is dezelfde pony.
    Ik zat te denken dat er misschien ook fysiek iets aan de hand kan zijn. Is de pony wel eens gecheckt?

Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Als een paard onbelast geen grote volte kan galoperen is hij nog niet toe aan galop onder de ruiter. Als je ook andere problemen hebt is het inderaad misschien verstandig om de pony eens na te laten kijken.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Ik heb het die van mij na lang werk ook eindelijk kunnen leren door met het longeren mega vaak het woord gallop te gebruiken zodra hij in gallop moest. Het is me opgevallen dat hij het onder het zadel nu eindelijk gebegrijpt als ik het duidelijk en rustig zeg. En inderdaad werkt het goed als je op een volte of in een andere bogt zit.

Tip: Gebruik absoluut geen zweep bij jonge paarden die de gallop nog niet kennen. Ze zullen niet snappen wat je wilt als je ze een tik geeft. Dit is best logisch maar het gebeurt vaak. Voor een paard is het straf terwijl hij zijn best doet je te snappen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Andor kon in het begin niet galoperen onder de man. Ik heb er geen punt van gemaakt. Galopeerden we niet.
    Nadat hij meer balans had, lukte het hem, en wilde hij het me laten zien
    Vanaf toen wilde hij veel galoperen.

Ik denk echt dat het een balans kwestie is.

Haha ja dat had ik ook,. Ik kreeg die van mij toen hij 7 was en onebeleerd. Ik ben hem vrij gaan beleren en nu is hij 10 en heeft hij nog maar 4 gallop sprongen gemaakt onder het zadel :lol: Hij snapt het principe soms egt niet dus ik heb ook zo iets dat doe ik wel een keer met iemand anders op een paard op een lang stuk land.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Anoek kon ook niet galopperen.
    Eerst aangeleerd aan de longe. Toen ze dit kon, soms gevraagd in de bak, maar dit lukte niet.
    Daarna heb ik het haar geleerd door het te vragen in het bos en op het strand. Nu kan ze het in de bak ook.

Succes

Ik heb mijn paard ook de galop aangeleerd door eerst op stemcommando haar te laten galopperen aan de longe.
    Tijdens het rijden lukte het bij mij ook niet echt. Ook enkel door hard te laten draven en dan pas in galop te vallen.
    Toen ben ik een paar keer gaan rijden in het bos. Toen ze in galop ging samen met de andere paarden gaf ik haar de hulp voor galop.
    Zo had ze na enige tijd wel door dat dit de hulpen waren voor galop en nu springt ze wel aan.

Achter een ander paard aan laten galloperen gaat ook vaak erg goed.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ik heb het Wico ook aangeleerd op de stem aan de longe en dan onder het zadel hem de hulpen geven samen met de stem. Hij mocht van mij in gallop vallen. Pas toen hij begreep wat ik bedoelde ben ik gaan letten op echt aanspringen en de juiste gallop. Als allerbegin vond ik gewoon gallop een goed antwoord. Wico was wel voor de koets beleerd vanaf jong dus hij moest echt gallop ontdekken. Hij gebruikte het in vrijheid ook nooit, enkel een supersnelle draf. Toen hij het eenmaal beetje onder de knie had, werd hij superenthousiast. Er is een hele tijd geweest dat hij bleef moeilijk doen met rijden tot we een stukje gegallopeerd hadden en dan was hij terug braaf. Ondertussen is het in balans
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Dames,

Dit is een topic van 2010.
    Liever niet in oude topics reageren.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Oefen eerst aan de longe in combinatie met je stem.
    Als dat vlot gaat oefen dan onder de man.
    Belangrijk is dat je paardje leert aanspringen en niet in galop valt vanuit een veel te snelle draf.
    Als ik dat een jong paard aanleer moeten ze heel traag draven, ik geef dan een bepaalde druk uit met mijn buitenbeen.
    Als ze hierop gaan verruimen leg ik ze terug stil en laat ik ze ff stappen en probeer opnieuw.
    En in het geval dat het nog echt niet lukt moet je eerst vanaf de grond verder opbouwen tot het goed gaat

Bladwijzers

Forum Rechten