Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: motivatie

  1. #1
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    motivatie

    Hoi

    Ik ben op dit moment een aantal maanden bezig met grondwerk, langzaam wil ik overstappen op het werken zonder leadrope. Alleen ben ik bang voor het volgende:

    Idaho is een zelfstandig dier en gaat graag zijn eigen gang, ik ben daarom bang dat ik zijn aandacht maar kort vast kan houden waardoor ik moeite zou kunnen krijgen met de oefeningen. Mijn vraag is of jullie tips en trucs hebben om er voor te zorgen dat ik de aandacht van Idaho langer vast kan houden en hij niet zelf op onderzoek uit gaat. Idaho doet wel alles voor eten (is ook bekend met het klik en beloon effect van de vrijheidsdressuur) alleen weet ik niet of clickertraining ook als dusdanig bij het grondwerk gebruikt kan worden. Want je speelt dan met twee dingen als beloning, het wegnemen van de druk en eten, wordt zoiets niet verwarrend en wat gebruik je wanneer.

    Het is inmiddels een beetje een ingewikkelde kwestie geworden maar ik hoop toch dat het wat tips en trucs zal opleveren.

    Daarnaast ben ik wel benieuwd naar de tijdsduur van jullie training, ik weet nog niet wat een ‘normale’ duur van een training is.

    Groetjes Eline

  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:motivatie

    Blijft hij met leadrope netjes bij je? En speel je ook vaak met leadrope, maar 'alsof' de leadrope er niet is (dus zonder dat je een keer druk op de leadrope zet)? Deze 2 dingen zijn in ieder geval belangrijk. Als je de leadrope nog vaak nodig hebt, dan zal at liberty wel ietwat lastig worden. Je kan ook beginnen met los spelen in een roundpenn of afgezet stuk bak. Dan kan hij niet ver weg lopen (is wel fijn voor jou), maar zie je wel waar de probleempjes liggen (wanneer loopt hij weg en waarom). Hem bij je je houden door veel voer te geven, tja, kán Maar je kan er beter voor zorgen dat je paard echt bij JOU wil zijn ipv bij het voer.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:motivatie

    Idaho blijft aan de leadrope eigenlijk altijd bij me, tenzij ik hem vraag weg te gaan (bijvoorveeld op de volte) en eigenlijk heb ik nooit druk op de leadrope staan. Maar zodra ik hem los maak bijft hij even bij me en gaat dan toch zijn eigen gang.

    Omdat ik hier nog nieuw ben en ook nog niet zo veel ervaring heb is alles mij nog niet helemaal helder. Daarom ben ik wel benieuwd naar het 'spelen' aan de leadrope, wat is dat en kun je een aantal voorbeelden/tips geven?

    al vast bedankt

  4. #4
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:motivatie

    Oh, ik bedoel gewoon het grondwerken Hier noemen we dat vaak spelen, omdat je toch probeert het zo leuk en interessant mogelijk voor beiden te maken. Doe je vaak hetzelfde of zoek je ook vaak wat nieuws/uitdagenders op? Het kan zijn dat je paard het allemaal wel gezien heeft en liever iets nieuws uitprobeert, en daarom weg loopt (op zoek naar iets interessanters).
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  5. #5
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:motivatie

    Ik probeer het voor Idaho zo afwisselens mogelijk te maken maar nu ik er over na denk ik doe de oefeningen wel vaak ik dezelfde volgorde. Het is wel eens goed om daar eens wat afwisseling in aan te brengen. Ik ben van plan om de Equisense dvd aan te schaffen zodat ik nog meer afwisseling kan aanbrengen in het spelen .

    Ik ben slechts twee dagen lid en heb nu al nieuwe inzichten, ik ben erg blij met dit forum

  6. #6
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:motivatie

    Ja, het is zeker een fijn forum! Heb nog nooit meegemaakt dat mensen elkaar níet wilden helpen Succes en ben benieuwd naar de vorderingen.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  7. #7
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:motivatie

    Hoever ben je met je paard? Om met liberty te kunnen beginnen is het belangrijk dat de basisgames (friendly, porcupine en driving op afstand) GOED gaan. Daarnaast is het verstandig om de circlingame te kunnen doen, waarbij je voor een bring back geen leadrope nodig hebt. En dan het liefst ook overgangen en change of directions. Op de equisense-site staat een gratis les over loswerken. Misschien heb je hier wat aan?
    Liberty is DE test voor je online. Niets meer, niets minder. Wat online kan zonder gebruik van het touw, kan ook zonder touw. Als je paard zich ineens anders gedraagt dan ligt dat veelal doordat JIJ je anders gaat gedragen.

    Zet een roundpen af die niet te groot is, oefen eerst online met het touw in een boog op de grond, en doe alles wat daar goed ging pas daarna online.

    Elk paard loopt weleens weg. Dat is ook geen probleem. Zeker in dit stadium zou ik je paard gewoon weer ophalen en denken: "sorry jongen, dat ik zo saai voor je ben. Ik moet het allemaal nog leren."

  8. #8

    Re:motivatie

    Om te reageren op je andere vraag. Wegnemen van druk kan alleen een beloning zijn als je druk geeft. Bij een oefening waarbij je geen druk geeft, b.v. als je wilt dat je paard iets aanraakt kun je met de clicker belonen als hij dit (bij toeval) een keer doet.

  9. #9
    Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Locatie
    Groningen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    454
    Dagboek Berichten
    5

    Re:motivatie

    Hoi Sandra

    De begippen die jij gebruikt zijn voor mij allemaal nog nieuw, misschien is het verstandig om toch eerst maar even de dvd te bestellen en aan de hand daarvan pas te besluiten om de leadrope er af te halen. Dan heb ik de grootste kans dat de basis in ieder geval goed is.


  10. #10

    Re:motivatie

    In het begin liep Odet vaak bij mij weg. In eerste instantie volgede ze keurig maar dan keek ze mij heel ondeugend aan en ging ze er met een bokkesprongetje van door. In het begin probeerde ik haar altijd naar mij toe te halen door haar achterhand weg te sturen. Dit was voor Odet een nog groter spelletje. Toen ben ik over gegaan op een andere gedachte. Ze mocht weg lopen maar dan moet ze ook wel blijven lopen en iedere keer als ze ergens stil wilde gaan staan stuurde ik haar verder en vaak een versnelling sneller. Tot ik zg dat haar hoofd omlaag ging ze naar mij keek en eigenlijk vroeg mag ik bij je komen. Dan draaide ik mij half weg van haar en wachte af en dan kwam ze altijd. In het begin probeerde ze het vaak uit en kwam de vraag altijd pas na een tijdje en met de tijd gebeurde het steeds minder vaak en kwam de vraag altijd sneller. Eigelijk is dit via het principe van Monty roberts, join up.
    www.niettevermijden.com

  11. #11
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:motivatie

    nee hoor, niks geen join-up. Dit is gewoon het parelli-principe: make the wrong things difficult, en the good things easy. (of zoiets)

  12. #12

    Re:motivatie

    O het zou best kunnen Sandra. Ik weet niet eens hoe ik er op gekomen ben maar zal het gerust ergens gezien of gelezen hebben. Ik weet alleen dat het bij Odet erg goed werkte.
    www.niettevermijden.com

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •