Ik ervaar regelmatig wat uitdagingen tijdens het grondwerk. En sommige uitdagingen voelen eigenlijk ook wel een beetje als problemen. Ik heb nu wat filmpjes gemaakt van drie problemen die ik steeds tegenkom. Ik wil namelijk graag weten of ik op de goede manier hiermee omga en of jullie tips hebben om er nog beter mee om te gaan (of nog mooier: te voorkomen ). Ik heb binnenkort weer les, dus dan kan ik het natuurlijk ook vragen. Hij doet dit alleen niet altijd, dus ik weet natuurlijk niet of hij op de lesdag ook in zo'n dolle bui is Maar als jullie het op de filmpjes niet goed kunnen zien, dan kan ik het ook gewoon in de les vragen, geen probleem! Toevallig was er vandaag iemand mee en die bedacht dat het misschien wel slim was om het te filmen
Oja, misschien goed om even een korte achtergrond te geven. Ab is een LB-i fjord. Als hij in een vrolijke bui is dan kan hij ook enorm speels zijn (meer LB-e). Ik kan dat alleen niet altijd in goede banen leiden We zijn nog niet zo lang met Parelli bezig. Ik heb de oude level 1 doorlopen en ben nu net met de oude level 2 begonnen. Het gedrag dat Ab op deze filmpjes laat zien, dat doet hij af en toe, niet elke sessie. (Maar hij doet dit altijd al, het is niet nieuw, dus ik heb niet het idee dat er fysiek iets mis is, voor het geval iemand dat denkt nav de filmpjes).
Eerste probleem is dat Ab af en toe trapt naar mij of naar de stick. Dit gebeurt in ieder geval als ik te veel druk zet. Maar ik heb het idee dat hij het ook af en toe doet omdat hij er gewoon geen zin in heeft, terwijl ik het heel vriendelijk (met fases) vraag. Ik interpreteer dit als dominant gedrag (weet natuurlijk niet zeker of dat klopt). Als het lukt geef ik een tik terug (met de string). En in ieder geval probeer ik zijn achterhand weg te drijven, zodat hij weer naar mij kijkt. Maar soms weet ik ook gewoon niet hoe ik moet reageren
Op dit filmpje zie je hoe hij trapt:
Het tweede probleem, is dat hij af en toe heel hard wegrent. Ik heb niet de indruk dat hij dan bang is, al gebruikt hij meestal wel een geluidje of een auto die langsrijdt ofzo als aanleiding. Maar het ziet er meer uit als 'Joehoe, rennen, spelen, leuk '. Ik vind dit zelf ook nogal dominant, want hij neemt het initiatief om te gaan rennen en sleurt mij achter zich aan (maar dit is mijn interpretatie hoor). Vandaag had ik het idee dat hij gewoon even lekker rond wil rennen, maar ik mag hem niet loslaten in de bak, dus dat is geen optie. (Hij staat 24/7 buiten, dus hij kan dan natuurlijk ook rennen) Ik heb geprobeerd om heel veel actieve oefeningen te doen, maar hij werd er niet moe van. Toen heb ik geprobeerd om heel veel nadenk oefeningen te doen (sideways en om de beurt driving voorhand en achterhand). Dat hielp wel wat beter, maar niet voldoende.
Wat ik nu doe als hij wegrent is het touw iets laten vieren en dan goed vastpakken, power position aannemen of meelopen als dat niet gaat, en dan de achterhand wegdrijven. Daarna weer naar me toe laten komen. Soms gaat hij rennen en heel erg hoog bokken en dan komt het touw tussen zijn achterbenen, dan laat ik het touw los, omdat ik er dan liever niet aan trek. Wel probeer ik dan nog steeds zijn achterhand weg te drijven met de stick en hem naar me toe te laten komen. Hij komt eigenlijk altijd heel vrolijk weer naar me toegerend.
Ik heb hier drie hele korte filmpjes van. Op de eerste zie je hoe hij wegrent. Toen was ik bezig met de actieve-strategie.
Op het tweede filmpje zie je hoe hij door de bak rent. Volgens mij gewoon vrolijk? Of zien jullie angst?
En op het derde filmpje was ik bezig met de nadenk-strategie. Het filmpje begint met dat ik hem wil vragen naar de rand van de bak te lopen, zodat ik daar sideways kan vragen (we waren eerst de andere kant opgegaan).
Tenslotte het laatste probleem. Dit heb ik pas sinds kort, sinds ik de 22 ft lijn gebruik. Nu werkt de 'sent' op de cirkel ineens niet meer Als ik 'sent' dan gaat hij achteruit in plaats van naar links/rechts. Wat ik nu doe is druk blijven houden en meer fases geven met de stick. Maar ik weet niet of ik dit goed doe, of dat ik beter weer terug kan naar een 'sent' op kortere afstand? Je ziet in het filmpje heel kort hoe het er uit ziet en wat ik nu doe om het op te lossen.
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Bladwijzers