Oorspronkelijk Geplaatst door
Mellien
Ik doe erg mijn best om Pjelk te rijden met een licht teugelcontact. De teugels wil ik alleen als 'rem' gebruiken en verder wil ik, zoals gezegd, het contact licht houden. Nu is het zo dat Pjelk zelf soms teveel druk op de teugels geeft en er een soort van op gaat leunen. Wat moet ik nu doen in zo'n situatie? Ik weet wel dat ik hoofdverantwoordelijke ben voor een licht contact maar ja, Pjelk en ik hebben elk een kant van de teugel en een licht contact lukt dus niet in mijn eentje. In het verleden gaf ik wel been om Pjelk lichter te krijgen aan de voorkant. Daarvan werd hij wel lichter maar ging hij ook weer harder waardoor ik weer moest remmen.
Begin deze zomer leerde ik bij Wim Vonck remmen-los-been. Dus even inhouden en daarna weer been geven. Met dat in mijn achterhoofd probeer ik dan maar steeds halt te houden als Pjelk te zwaar wordt in mijn hand. Dat werkt wel want als ik dan weer been geef om weg te stappen is Pjelk in ieder geval voor even, weer licht in mijn hand. Maar ik vind het ook best een grote ingreep. Dan ben je immers met iets bezig en moet je telkens halthouden als het paard te sterk wordt. Dan ben je helemaal 'uit' hetgeen je deed. Hoe doen anderen dit? Been geven of remmen?
Bladwijzers