Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

  1. #1
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Ik doe erg mijn best om Pjelk te rijden met een licht teugelcontact. De teugels wil ik alleen als 'rem' gebruiken en verder wil ik, zoals gezegd, het contact licht houden. Nu is het zo dat Pjelk zelf soms teveel druk op de teugels geeft en er een soort van op gaat leunen. Wat moet ik nu doen in zo'n situatie? Ik weet wel dat ik hoofdverantwoordelijke ben voor een licht contact maar ja, Pjelk en ik hebben elk een kant van de teugel en een licht contact lukt dus niet in mijn eentje. In het verleden gaf ik wel been om Pjelk lichter te krijgen aan de voorkant. Daarvan werd hij wel lichter maar ging hij ook weer harder waardoor ik weer moest remmen.

    Begin deze zomer leerde ik bij Wim Vonck remmen-los-been. Dus even inhouden en daarna weer been geven. Met dat in mijn achterhoofd probeer ik dan maar steeds halt te houden als Pjelk te zwaar wordt in mijn hand. Dat werkt wel want als ik dan weer been geef om weg te stappen is Pjelk in ieder geval voor even, weer licht in mijn hand. Maar ik vind het ook best een grote ingreep. Dan ben je immers met iets bezig en moet je telkens halthouden als het paard te sterk wordt. Dan ben je helemaal 'uit' hetgeen je deed. Hoe doen anderen dit? Been geven of remmen?

    Ook het teugels weer oppakken na halsstrekken vind ik lastig. Ik heb Pjelk geleerd zijn hals te strekken wanneer ik de teugels wat oppak en been geef. Dit is eigenlijk dezelfde hulp als voor het teugels weer op maat maken. Best logisch dus dat hij dan tegen mijn hulp ingaat en dus tegen mijn handen duwt. Hoe kan ik hem nu het verschil leren tussen hals strekken en teugels inkorten? Nu ga ik telkens even halthouden om de teugels zonder gehang van Pjelk in te korten en dan weer weg te stappen. Maar kan dit ook anders? Wim adviseerde me om het teugels inkorten heel vaak achter elkaar te doen zodat Pjelk er niet meer zo op reageert. Maar.. bij al die keren hangt hij toch! Een echte oplossing heb ik dus niet niet. Ook hier vraag ik me af of been geven of halthouden de oplossing is. Hoe doen jullie dat?


  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Mijn idee zou zijn dat je de teugels juist NIET gebruikt als rem.

    Rij je ook nog freestyle? (dus zonder, of met losse teugels)
    En heb je dan wel een rem?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Een licht teugelcontact is afhankelijk van zoveel verschillende factoren tijdens het rijden dat je er zo vanaf sfstand weinig over kan zeggen, behalve dat inderdaad je teugels normaal niet echt je rem horen te zijn wat mij betreft.

    Misschien eens een duidelijk filmpje proberen te maken en anders vooral niet zo doorrijden, maar er iemand bijhalen. Hangen op de teugels wordt snel een gewoonte!

  4. #4

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    wanneer je steeds gaat halthouden als hij teveel gaat hangen, ga je je teugels nog meer als een soort rem gebruiken. en kan hij steeds meer gaan hangen. Je wilt juist voorkomen dat hij in tempo afzakt wanneer jij hem meer oppakt.
    Mijn tip zou zijn, om hem meer op je zit voorwaarts te laten gaan en te laten remmen, ipv dat je dat met je teugels doet.
    wanneer je dan hals wilt laten strekken, begin je ook met de teugels op maat, maar geef je duidelijk een open hand, speel je wat, en vraag je de hals naar beneden. Maar zeker niet zonder been hulpen.
    Wil je hem lichter in je hand met kortere teugels, kun je het best vanaf het losrijden af aan veel overgangen rijden zodat hij heel licht op je zit wordt (dus echt billen aanknijpen is aandraven, diepe zit is stappen) en als hij terugkomt op jouw teugels, hem juist naar voren toe rijden. als hij dan nog blijft 'hangen' in je hand kun je een kleine ophouding omhoog maken en meteen weer loslaten. maar vaak is dat al niet meer nodig als je je teugels niet meer als rem gebruikt.

    dit is in ieder geval hoe ik het doe, misschien heb je er iets aan
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

  5. #5
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien
    Ik doe erg mijn best om Pjelk te rijden met een licht teugelcontact. De teugels wil ik alleen als 'rem' gebruiken en verder wil ik, zoals gezegd, het contact licht houden. Nu is het zo dat Pjelk zelf soms teveel druk op de teugels geeft en er een soort van op gaat leunen. Wat moet ik nu doen in zo'n situatie? Ik weet wel dat ik hoofdverantwoordelijke ben voor een licht contact maar ja, Pjelk en ik hebben elk een kant van de teugel en een licht contact lukt dus niet in mijn eentje. In het verleden gaf ik wel been om Pjelk lichter te krijgen aan de voorkant. Daarvan werd hij wel lichter maar ging hij ook weer harder waardoor ik weer moest remmen.

    Begin deze zomer leerde ik bij Wim Vonck remmen-los-been. Dus even inhouden en daarna weer been geven. Met dat in mijn achterhoofd probeer ik dan maar steeds halt te houden als Pjelk te zwaar wordt in mijn hand. Dat werkt wel want als ik dan weer been geef om weg te stappen is Pjelk in ieder geval voor even, weer licht in mijn hand. Maar ik vind het ook best een grote ingreep. Dan ben je immers met iets bezig en moet je telkens halthouden als het paard te sterk wordt. Dan ben je helemaal 'uit' hetgeen je deed. Hoe doen anderen dit? Been geven of remmen?
    Ik heb dit zelf niet met Myra en Fjolnir heeft die neiging ook niet, maar ik heb wel de lessen van mijn moeder gevolgd bij Wim. Wat ik steeds heb gehoord was dat je altijd stopt op het moment dat het niet gaat. Niet meer gaan doen, maar stoppen. Ook als je midden in een oefening zit, alleen dan kun je je paard licht houden in je hand.
    Wim werkt ook niet met aanleuning op het bit he, het paard mag niet trekken en de ruiter ook niet. Je mag dus ook nooit been geven als er druk op de teugels staat, dan leer je je paard namelijk om door je ophouding heen te lopen.

    Ook het teugels weer oppakken na halsstrekken vind ik lastig. Ik heb Pjelk geleerd zijn hals te strekken wanneer ik de teugels wat oppak en been geef. Dit is eigenlijk dezelfde hulp als voor het teugels weer op maat maken. Best logisch dus dat hij dan tegen mijn hulp ingaat en dus tegen mijn handen duwt. Hoe kan ik hem nu het verschil leren tussen hals strekken en teugels inkorten? Nu ga ik telkens even halthouden om de teugels zonder gehang van Pjelk in te korten en dan weer weg te stappen. Maar kan dit ook anders? Wim adviseerde me om het teugels inkorten heel vaak achter elkaar te doen zodat Pjelk er niet meer zo op reageert. Maar.. bij al die keren hangt hij toch! Een echte oplossing heb ik dus niet niet. Ook hier vraag ik me af of been geven of halthouden de oplossing is. Hoe doen jullie dat?
    Ik zou je hulp voor halsstrekken veranderen naar de teugels langer maken met been, in plaats van ze wat op te pakken. Dat is namelijk weer been en een teugelhulp samen, dat past niet in het stappenplan. Een ophouding kan alleen maar superlicht zijn als je je paard nooit leert om tegen teugeldruk in te gaan. Als je paard zijn hals strekt bij het opnemen van de teugels is dat ook een vorm van door je ophouding heen.

    In wat je schrijft lees ik nu eigenlijk precies terug wat Wim vertelde vorige week, dat je paard door je ophouding heen gaat lopen als je been en ophoudingen combineert. Ik denk dat het goed is om te gaan oefenen met dit principe en vooral niet bang te zijn om elke drie passen halt te houden. Elke keer dat je doorrijdt met druk bevestig je in zekere zin het patroon dat hij hangt in het bit.

    Overigens kunnen natuurlijk uit allerlei andere rijkunst stromingen andere oplossingen of zienswijzen naar voren komen. Ik bedoel bovenstaande niet als de waarheid, maar aangezien we ongeveer hetzelfde verhaal hebben gehoord denk ik ook in die richting mee.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  6. #6
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Wat ik heb geleerd is dat alles wat je voelt in je hand, is wat de achterbenen niet doen.+ Je handen zijn de barometer van wat er onder je gebeurdt Dus: Voel je veel gewicht in je hand, zwaar,hangerig= dan loopt je paard op de voorhand en wil jou gebruiken als vijfde been, als je hieraan toegeeft zal hij nog meer kunnen stuwen met zijn achterbenen omdat hij dan ergens tegenaan kan duwen.

    De bovengegeven tips zijn goed om uit te voeren, wees ervan bewust dat het geen onwil is van je paard maar een lichamelijk 'probleem'.

    De tip van Wim klinkt goed, doordat je hem iets inhoud breng je zijn zwaartepunt terug en wordt hij lichter in je hand, Zelfde geld voor als je stilstaat, dan kan hij nog niet duwen in je hand. Snap je het?
    Denk maar aan iemand die op zijn tenen staat, dat je voorover valt als je gaat lopen, probeer hem op zijn hele voet te laten lopen.

    Belangrijk daarbij is dat jij precies gaat voelen wanneer zijn achterbenen onder je komen en dus weet wanneer je een drijvende hulp moet geven. Hopelijk heb je hier iets aan.
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  7. #7
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Je mag dus ook nooit been geven als er druk op de teugels staat, dan leer je je paard namelijk om door je ophouding heen te lopen.
    Dit klopt, maar het is misschien fijn om te weten waarom dit zo is:

    Als je druk/zwaar worden voelt op de teugels komt dit dus omdat de achterbenen niet goed ondertreden/naar voren swingen, hij duwt ze liever verder naar achter, dit voel je in je hand. Ga je op het moment dat hij zwaar wordt een drijvende beenhulp geven leer je het paard om nog verder naar achter te duwen/pushen ipv om naar voren te swingen. Je moet drijven op het moment dat het been van het paard in de lucht is, door de beenhulp leer je hem om hem verder naar voren te zetten. DIt voel je dan weer in je hand, dat hij licht wordt.

    Overigens kunnen natuurlijk uit allerlei andere rijkunst stromingen andere oplossingen of zienswijzen naar voren komen. Ik bedoel bovenstaande niet als de waarheid, maar aangezien we ongeveer hetzelfde verhaal hebben gehoord denk ik ook in die richting mee.

    Mee eens, zelfde geldt voor mij!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  8. #8

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Als ik hoor gewicht op de teugel dan denk ik ook direct aan een niet in balans zijnd paard. Deze balans train je al op de grond door b.v buigings oefeningen en zijgangen. Als je dit al doet, dan is je paard op dat moment ook waarschijnlijk zwaarder op je hand. Door deze oefeningen leer je het paard niet te stuwen en daardoor over de voorhand heen te lopen, maar om meer te dragen.

    Daarbij komt dat het paard nooit druk of in dit geval gewicht op de teugels mag zetten.

    Wat ik zelf zou doen met dit paard is werken aan de balans door buigingen en schoudervoor. En met rijden deze oefeningen herhalen met daarbij duidelijke ophoudingen om het paard te vertellen geen gewicht op je teugel te leggen.

    Het is in begin dan makkelijk om dan zonder contact te rijden, omdat dit voor het paard duidelijker is.

    De overgang hals strekken en weer oppakken doe ik zelf niet doormiddel van de teugels. De hals houding staat in verband met de mate verzameling van het paard. Dus inplaats de teugels te verkorten en het paard daarmee omhoog te halen, bundel ik mijn energie wat meer, waardoor het paard zijn hals houd in de mate van verzameling dat ik aangeef of hij aan kan.
    20 november clinic "communiceren" in Kootwijk. Mail voor meer info.

  9. #9
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Wat een duidelijke uitleg Priscilla, dat vind ik weer zo beeldend.
    Op een clinic van Bent Branderup heb ik hem dat ook horen zeggen, dat alles wat je hebt in je hand, mist in de achterhand van je paard.

    Dat botst in principe niet met het stappenplan van Wim denk ik, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je paard dat hangen inderdaad niet meer nodig heeft omdat hij meer gewicht op de achtergrond gaat dragen.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  10. #10
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    Wat ik heb geleerd is dat alles wat je voelt in je hand, is wat de achterbenen niet doen.+ Je handen zijn de barometer van wat er onder je gebeurdt Dus: Voel je veel gewicht in je hand, zwaar,hangerig= dan loopt je paard op de voorhand en wil jou gebruiken als vijfde been, als je hieraan toegeeft zal hij nog meer kunnen stuwen met zijn achterbenen omdat hij dan ergens tegenaan kan duwen.
    Ja! Dát!!

    Ik ben zelf niet zo voor buigingsoefeningen in deze graad van africhting. Vind het stappen plan van Wim heel mooi en de tip van Pricilla om te leren voelen wat de achterbenen doen, zodat je op het juiste moment stimuleert ook!


    Als je interesse hebt in weer andere manieren van gym, zou je eens kunnen kijken of er een Antoine de Bodt instructeur bij jou in de buurt zit. Je zou dan meer via die methode met rechtrichten aan de gang kunnen gaan. Maar aangezien je bij Wim bent geweest is het wellicht het fijnst om het dáár bij te houden. Je kan hem natuurlijk altijd mailen om hem het verhaal van Nick nog een keer aan je uit te laten leggen!

  11. #11
    Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    1.996

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Mijn idee zou zijn dat je de teugels juist NIET gebruikt als rem.

    Rij je ook nog freestyle? (dus zonder, of met losse teugels)
    En heb je dan wel een rem?
    Ik rij inderdaad nog wel eens freestyle met alleen een touwhalster met losse teugels. Daarbij kan ik, afhankelijk van hoeveel aandacht ik van Pjelk heb, remmen op mijn zit, het naar achteren leggen van mijn benen of het oppakken van de teugels.
    In eerste instantie wilde ik het remmen graag op mijn zit kunnen doen. In de lessen van Wim bleek echter dat Pjelk dit niet goed kan bolwerken. Wanneer ik hem op mijn zit terug wil nemen 'valt hij uit elkaar' waarmee ik bedoel dat de achterhand meer stuwend in plaats van dragend wordt. Pjelk drukt zijn rug hierbij weg. Daarom zou ik eerst de teugels als rem moeten gebruiken en als dat lukt en mijn zithulpen ook subtieler kunnen zijn, later het remmen op mijn zit als verfijning kunnen gebruiken.

    Bedankt voor alle verdere reacties! Priscilllla en Nicky, fijn dat jullie mee kunnen denken met de lessen van Wim in jullie achterhoofd.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    Wat ik heb geleerd is dat alles wat je voelt in je hand, is wat de achterbenen niet doen.+ Je handen zijn de barometer van wat er onder je gebeurdt Dus: Voel je veel gewicht in je hand, zwaar,hangerig= dan loopt je paard op de voorhand en wil jou gebruiken als vijfde been, als je hieraan toegeeft zal hij nog meer kunnen stuwen met zijn achterbenen omdat hij dan ergens tegenaan kan duwen.
    Bedankt voor de duidelijke uitleg! Dit is goed om in mijn achterhoofd te houden als Pjelk teveel op mijn handen gaat steunen!

    Ik zie nu in dat mijn hulp voor het halsstrekken wat tegenstrijdig is met een beenhulp en teugelhulp tegelijk. Zou het dan beter zijn om het halsstrekken alleen met been te doen? Dat lijkt me nog best moeilijk omdat Pjelk er in eerste instantie vooral harder door zal gaan lopen. Zou ik dat dan met mijn zit op moeten vangen?
    Zou het dan voor het oppakken van de teugels het beste zijn, dit geleidelijk aan te doen, zonder been. En als ik merk dat Pjelk te sterk wordt en in de teugels gaat hangen, dan halt te houden? Daar zit dan nog veel werk denk ik zo

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Priscilllla
    Je mag dus ook nooit been geven als er druk op de teugels staat, dan leer je je paard namelijk om door je ophouding heen te lopen.
    Ja! Heel duidelijk en erg waar. Dat moet ik mezelf echt af gaan wennen.

    Als je druk/zwaar worden voelt op de teugels komt dit dus omdat de achterbenen niet goed ondertreden/naar voren swingen, hij duwt ze liever verder naar achter, dit voel je in je hand. Ga je op het moment dat hij zwaar wordt een drijvende beenhulp geven leer je het paard om nog verder naar achter te duwen/pushen ipv om naar voren te swingen. Je moet drijven op het moment dat het been van het paard in de lucht is, door de beenhulp leer je hem om hem verder naar voren te zetten. DIt voel je dan weer in je hand, dat hij licht wordt.
    Bedankt voor de uitleg! Is het dan dus zo dat je het drijven in de takt van de beweging (het aandrijven op het moment van het optillen van het achterbeen) doet wanneer het paard licht is in je hand? Pjelk wordt op zo'n moment van extra drijven, snel duwerig in mijn hand. Ik zal moeten leren hem dan weer terug te nemen in het gewenste tempo. Best moeilijk lijkt me dat! Of ik dat met mijn hand of zit moet doen.

  12. #12
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien

    Ik rij inderdaad nog wel eens freestyle met alleen een touwhalster met losse teugels. Daarbij kan ik, afhankelijk van hoeveel aandacht ik van Pjelk heb, remmen op mijn zit, het naar achteren leggen van mijn benen of het oppakken van de teugels.
    In eerste instantie wilde ik het remmen graag op mijn zit kunnen doen. In de lessen van Wim bleek echter dat Pjelk dit niet goed kan bolwerken. Wanneer ik hem op mijn zit terug wil nemen 'valt hij uit elkaar' waarmee ik bedoel dat de achterhand meer stuwend in plaats van dragend wordt. Pjelk drukt zijn rug hierbij weg. Daarom zou ik eerst de teugels als rem moeten gebruiken en als dat lukt en mijn zithulpen ook subtieler kunnen zijn, later het remmen op mijn zit als verfijning kunnen gebruiken.
    Ik snap eigenlijk niets hiervan. Hoe kan je nou door teugelgebruik zorgen dat je paard niet op de voorhand valt bij de overgang. Door je teugels te gebruiken als rem, valt je paard juist op de voorhand Je kan misschien met de teugels zorgen dat hij z'n hoofd laag houd, maar dat is lijkt me dan ook het enige.
    Ik denk zelf dat de sleutel ligt in de freestyle overgangen terug en dan vooral bij het dikgedrukte; Probeer Pjelk mentaal erbij te krijgen, dan krijg je ook veel betere overgangen.
    Heel simpel kan je dat doen door wat consistency aan te brengen en hem een bepaald patroon te laten lopen (afhankelijk van paard meer rechte lijnen of op de cirkel) met op bepaalde plaatsten pionnen. Net zo lang stap-halt overgangen bij de pion maken tot hij mee gaat denken, daarna draf-halt tot hij anticipeert bij de pion. Dan ga je eens doorrijden totdat hij niet meer verwacht dat je bij elke pion gaat stoppen. Als je dat gevoel van mentaal erbij zijn hebt, kan je dat ook zonder pionnen doen. Het idee is dat hij begrijpt waarom je ergens iets gaat doen (overgang) zodat hij zelf zijn lijf in de goede positie kan brengen om te stoppen.





    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  13. #13
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:Wat te doen als paard teveel druk op de teugels geeft?

    Ik snap eigenlijk niets hiervan. Hoe kan je nou door teugelgebruik zorgen dat je paard niet op de voorhand valt bij de overgang. Door je teugels te gebruiken als rem, valt je paard juist op de voorhand
    Volgens mij bedoelt Mellien hiermee dat ze haar bit niet wil gebruiken als vijfde been van haar paard, maar dat ze het alleen wil gebruiken voor ophoudingen.

    Verder is jou uitleg ook EEN manier om je paard niet te laten trekken.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •