Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: wanneer waar druk met zitknobbels?

  1. #1
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    wanneer waar druk met zitknobbels?

    Ik merk dat ik aan het stoeien ben met mijn houding. Ik ben nu met schouderbinnen en buiten bezig en dan voel ik goed dat ik op de korte kant van het paard in de buiging mijn zitknobbels meer druk geven. Maar is dit altijd zo?

    Want toen dacht ik weer over dat plaatje wat linda P. altijd geeft over de galop. Welke arm kun je het beste vooruit bewegen als welke schouder zakt?

    Toen was ik dus aan het visualiseren...als ik rechtsom ga en ik wil de rechtergalop en ik zpou dat dus zelf moeten doen dan gaat mijn rechterarm het beste vooruit als die schouder omhoog staat en ik dus veel ruimte kan maken naar voren, maar...dan heb ik dus druk op mijn linker zitknobbel en druk ik Diesel voor mijn gevoel in een banaan naar buiten zeg maar..

    Is dat de bedoeling en snapt er iemand wat ik bedoel?

    Als ik nogsteeds rechtsom ga, zou ik in de bochten in stap en draf mijn binnenbeen lang moeten hebben en dus meer druk op mijn rechter zitknobbel en Diesel zou dan theroretisch zijn buiging zo hebben dat rechts zijn korte kant word en links strekt. En dus helemaal andersom dan in de galop .....toch????

  2. #2
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Nou, ik heb je stukje een paar keer gelezen, maar het is me niet volkomen duidelijk. Even ontleden hoor:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    Ik merk dat ik aan het stoeien ben met mijn houding. Ik ben nu met schouderbinnen en buiten bezig en dan voel ik goed dat ik op de korte kant van het paard in de buiging mijn zitknobbels meer druk geven. Maar is dit altijd zo?
    Weet ik niet zeker, volgens mij is het de bedoeling dat je in balans probeert te blijven. Dit voelt echter niet altijd als recht, omdat je paard de spieren aan de binnenkant korter maakt en aan de buitenkant langer. Het is volgens mij verradelijk om teveel naar buiten te gaan hangen hierin.

    Want toen dacht ik weer over dat plaatje wat linda P. altijd geeft over de galop. Welke arm kun je het beste vooruit bewegen als welke schouder zakt?
    Geen idee.

    Toen was ik dus aan het visualiseren...als ik rechtsom ga en ik wil de rechtergalop en ik zpou dat dus zelf moeten doen dan gaat mijn rechterarm het beste vooruit als die schouder omhoog staat en ik dus veel ruimte kan maken naar voren, maar...dan heb ik dus druk op mijn linker zitknobbel en druk ik Diesel voor mijn gevoel in een banaan naar buiten zeg maar..
    Hier raak ik in de war, bedoel je niet dat je hem dan juist in stelling naar binnen duwt? Je gaat rechtsom, dan zit je linker zitbeenknobbel aan de buitenkant, dus als je daarmee meer druk geeft duw je je paard naar binnen toch?

    Is dat de bedoeling en snapt er iemand wat ik bedoel?

    Als ik nogsteeds rechtsom ga, zou ik in de bochten in stap en draf mijn binnenbeen lang moeten hebben en dus meer druk op mijn rechter zitknobbel en Diesel zou dan theroretisch zijn buiging zo hebben dat rechts zijn korte kant word en links strekt. En dus helemaal andersom dan in de galop .....toch????
    Hiervan raakte ik al helemaal in de war Ik heb een leuk filmpje gevonden van Marijke de Jong over galopwissels met exacte uitleg over de galop. Op 5 minuten legt ze uit hoe de buiging en beenzetting is in de galop.

    Wat ik eruit opmaak is dat je ook in de galop stelling hebt naar binnen (uiteindelijk dan, je doet AdB toch?), dus dat inderdaad in de rechtergalop de rechterspieren verkort zijn en de linkerspieren lang. Dat heb ik ook nooit anders gehoord eigenlijk...anders zou je voor de galop altijd met buitenstelling moeten gaan rijden?

    Wat ik wel vaak heb gehoord is dat je voor de galop travers kunt gaan rijden, dat vind ik op het filmpje ook terug te zien. Die galopplaatjes zijn ook enigzins in travers. Het is geloof ik rond de 5e minuut.

    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  3. #3
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    whuahaha...ik snap er zelf nu ook weinig van..maar ik wacht gewoon op meer uitleg...

    Ik zie de hele tijd dat stuk van linda voor me...ik wou dat ik zo wist waar het stond dat mensen mee konden kijken. Volgends mij gaat het daar ook over de galop maar ook vooral de wissels..

  4. #4

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Tsja, ik ben er niet zo voor om in te knikken en ribben naar buiten te duwen zoals de Parelli's het aanleren. Ik ben van mening dat dit de balans van je paard en jezelf verstoord en het lastiger maar om de beweging van de paarderug correct op te vangen. De nieuwe finesse-houding van Linda komt al een stuk meer in de buurt dan het balancepoint. Ik wil je aanbevelen om ten aller tijden je schouder boven je heupen te houden en niet je schouder of heup naar elkaar toe te trekken aan één kant.

    Correct op je paard zitten betekent niets minder dan het toepassen van de wetten van de natuurkunder. Dit houdt in dat je je zwaartepunt altijd meebeweegt in de richting van de beweging, zodat je altijd midden boven je paard zit. Als je je paard iets aanleert, is het soms wel noodzakelijk om zithulpen wat te overdrijven. Toch is het belangrijk dat je je hulpen steeds afbouwt tot een kleine fase 1.

    Ik zet het even voor je op een rijtje:
    In een gewone wending zoals afwenden of op de volte blijf je recht boven je paard zitten en geef je geen specifieke gewichtshulp naar binnen of naar buiten (die bewaar je voor zijwaartse bewegingen). Je draait wel je schouders, heupen en knieën mee in de richting van de beweging.

    Bij het wijken voor de kuit heeft het paard geen buiging. Je zit mee in de richting van de beweging: bij het wijken voor je linkerkuit naar rechts zit je iets naar rechts en vise versa. Omdat wijken geen buiging heeft blijven je schouders, heupen en knieën recht naar voren (richting de oren van het paard).

    In een schouderbinnenwaarts zit het gewicht iets in de richting van de beweging, dus aan de buitenzijde van de buiging. Heupen en knierënvolgen de rechte lijn, schouders en hoofd volgen de buiging van het paard.

    Bij de travers (achterhand naar binnen) zit je mee in de richting van de beweging, dus aan de binnenzijde van de buiging. Hoofd en schouders volgen de bewegingsrichting, terwijl heupen en kniën meegaan in de buiging van het paard.

    Wanneer je een zijgang met een weniding combineert zul je deze princiepes dus gezamelijk toe moeten passen.

    Ik hoop dat je wat an deze uitleg hebt. Als je nog vragen hebt of ik en niet helemal duidelijk gewest dan hoor ik het wel.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  5. #5
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    goeie lap tekst en ik denk wel zeker wat ik als antwoord zocht, maar ik moet het nog een paar keer lezen voor dat ik het kan visualiseren en mee kan doen op de bank.

    Je gaf ook les toch? wat kost een zitlesje bij jou?

  6. #6
    Actief Forumlid dusi's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Oss
    Leeftijd
    58
    Berichten
    1.480

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Oh Lieke, Janneke geeft heerlijk les. Ik weet zeker dat de les die zij geeft ook bij jou aan slaat.
    Engelen bestaan , alleen hebben ze soms geen vleugels en noemen we ze vrienden.

  7. #7
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Tsja, ik ben er niet zo voor om in te knikken en ribben naar buiten te duwen zoals de Parelli's het aanleren. Ik ben van mening dat dit de balans van je paard en jezelf verstoord en het lastiger maar om de beweging van de paarderug correct op te vangen. De nieuwe finesse-houding van Linda komt al een stuk meer in de buurt dan het balancepoint. Ik wil je aanbevelen om ten aller tijden je schouder boven je heupen te houden en niet je schouder of heup naar elkaar toe te trekken aan één kant.

    Correct op je paard zitten betekent niets minder dan het toepassen van de wetten van de natuurkunder. Dit houdt in dat je je zwaartepunt altijd meebeweegt in de richting van de beweging, zodat je altijd midden boven je paard zit. Als je je paard iets aanleert, is het soms wel noodzakelijk om zithulpen wat te overdrijven. Toch is het belangrijk dat je je hulpen steeds afbouwt tot een kleine fase 1.

    Ik zet het even voor je op een rijtje:
    In een gewone wending zoals afwenden of op de volte blijf je recht boven je paard zitten en geef je geen specifieke gewichtshulp naar binnen of naar buiten (die bewaar je voor zijwaartse bewegingen). Je draait wel je schouders, heupen en knieën mee in de richting van de beweging.

    Bij het wijken voor de kuit heeft het paard geen buiging. Je zit mee in de richting van de beweging: bij het wijken voor je linkerkuit naar rechts zit je iets naar rechts en vise versa. Omdat wijken geen buiging heeft blijven je schouders, heupen en knieën recht naar voren (richting de oren van het paard).

    In een schouderbinnenwaarts zit het gewicht iets in de richting van de beweging, dus aan de buitenzijde van de buiging. Heupen en knierënvolgen de rechte lijn, schouders en hoofd volgen de buiging van het paard.

    Bij de travers (achterhand naar binnen) zit je mee in de richting van de beweging, dus aan de binnenzijde van de buiging. Hoofd en schouders volgen de bewegingsrichting, terwijl heupen en kniën meegaan in de buiging van het paard.

    Wanneer je een zijgang met een weniding combineert zul je deze princiepes dus gezamelijk toe moeten passen.

    Ik hoop dat je wat an deze uitleg hebt. Als je nog vragen hebt of ik en niet helemal duidelijk gewest dan hoor ik het wel.
    Wat mij betreft hoort dat allemaal precies andersom... Bijv in sbw linksgebogen (dus linksom) zit je iets op links op ruimte tegevn voor de beweging naar voren, met je bovenlichaam/navel naar de richting waar je heen gaat gericht. In de travers linksgebogen zit je iets op je rechterkant als je de beweging volgt om ruimte te geven naar voren en de korte kant op dat moment te ontlasten om een voorwaartse beweging mogelijk te maken. Ook in voltes geef je de bolle kant iets ruimte (minimaal natuurlijk) en door je bovenlichaam iets in te draaien zit je precies boven je paard.


  8. #8
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Ik zet het even voor je op een rijtje:
    In een gewone wending zoals afwenden of op de volte blijf je recht boven je paard zitten en geef je geen specifieke gewichtshulp naar binnen of naar buiten (die bewaar je voor zijwaartse bewegingen). Je draait wel je schouders, heupen en knieën mee in de richting van de beweging.
    Dit kun je doen als je een paard heb dat perfect in balans door de bochten gaat, maar heel vaak is dit niet het geval en dan is wat Fellor omschrijft een goede hulp: bv. bij een volte naar links, waarbij je paard geen goede lengtebuiging heeft (zijn lichaam volgt de vorm van de cirkel niet) kan het helpen om je buitenste zitbotje in het ritme van de beweging (dus op het moment dat hij zijn buitenachterbeen op wil tillen) telkens iets extra op te tillen zodat het paard aan de buitenkant meer ruimte krijgt om zijn rug te bollen. Daarmee kan hij als het ware jouw zit opvullen. Je krijgt dan automatisch iets meer gewicht op je linkerzitknobbel, maar daar leg je niet de focus op, je focust op je buitenste zitknobbel die meer ruimte geeft aan het paard.

    Bij het wijken voor de kuit heeft het paard geen buiging. Je zit mee in de richting van de beweging: bij het wijken voor je linkerkuit naar rechts zit je iets naar rechts en vise versa. Omdat wijken geen buiging heeft blijven je schouders, heupen en knieën recht naar voren (richting de oren van het paard).
    Als je bij het wijken voor de linkerkuit naar rechts zou gaan zitten, blokkeer je juist de beweging naar rechts! Veel mensen hebben juist de neiging om meer gewicht op links te zetten om het paard zo als het ware naar rechts te duwen. Dit zou je in het begin even kunnen doen om het paard de beweging aan te leren (dat doet Parelli ook) maar je moet ernaar streven om zo snel mogelijk recht boven je paard te komen te zitten. Je eigen lijf hou je recht omdat de oefening wijken voor de kuit (zoals jij ook al zegt) idd geen buiging in het lichaam van het paard zou moeten geven. Je kunt je hierbij voorstellen dat je een plank rijdt, die je opzij wilt laten gaan. Het paard neemt dan veel makkelijker de juiste hoeveelheid stelling aan, zonder overmatige buiging.

    In een schouderbinnenwaarts zit het gewicht iets in de richting van de beweging, dus aan de buitenzijde van de buiging. Heupen en knierënvolgen de rechte lijn, schouders en hoofd volgen de buiging van het paard.

    Bij de travers (achterhand naar binnen) zit je mee in de richting van de beweging, dus aan de binnenzijde van de buiging. Hoofd en schouders volgen de bewegingsrichting, terwijl heupen en kniën meegaan in de buiging van het paard.
    Dit moet dus ook precies andersom (het meezitten, je heupen/knieën verhaal klopt wel)!
    Zie mijn uitleg over het rijden van een volte.

    Maar misschien begrijpen we elkaar niet goed?
    Wat bedoel je precies met 'in de richting van de beweging'?
    Stel je doet een schouderbinnenwaarts op de rechterhand. Je paard heeft dan stelling en buiging naar rechts; hij is wat om je rechterbeen heen gebogen. Hoe verdeel jij dan je gewicht?

  9. #9
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Ik denk dat je ook een verschil moet maken tussen de fysieke en statische zit.

    Bij Marijke weer heel duidelijk uitgelegd: http://www.paardenbegrijpen.nl/kenni...ieke-statische

    En de versale en traversale hulpen:
    http://www.paardenbegrijpen.nl/kenni...-en-traversale


    Wat Linda doet heb ik nog niet gezien dus daar weet ik ook geen antwoord op, ik houd altijd vaak in gedachten dat je de buitenste rugspier (die lang moet worden) niet belemmerd door je zitbeenknobbel, dus in voltes zit ik meer op mijn binnenzitbeenknobbel omdat ik wil dat mijn paard zijn buitenste rugspier lang maakt en om mijn binnenbeen heenbuigt.

    Leerzaam dit!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  10. #10
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Intressant! Ik doe het nu ook zoals marja zegt...dus ben benieuwt waarom janneke het tegenovergestelde zegt.

  11. #11
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Dank je voor die links Priscilla! De uitleg van Janneke (Alicia2u) sluit aan bij Marijke's uitleg over de statische zit, tenminste, dat maak ik er uit op. Ik heb zelf les van Janneke, en heb het vroeger ook andersom geleerd. De uitleg van Janneke, dat je biomchanische mee moet met de beweging met je zwaartepunt klinkt en voelt wel heel erg logisch. Als je bij bv de travers meer druk hebt op je buitenzitbeenknobbel, die dan een fractie achter de linker ligt, dan leg je je zwaartepunt eigenlijk achter de bewegingsrichting aan. als het paard onder je zwaartepunt moet treden, rem je hem zo dus eigenlijk af in z'n voorwaartse beweging en kun je samen niet goed in balans zijn.

    Hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg Janneke? Correct me if I'm wrong!
    Is ook leerzaam voor mij dit, om het zo eens uit te leggen!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #12
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:wanneer waar druk met zitknobbels?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Dank je voor die links Priscilla! De uitleg van Janneke (Alicia2u) sluit aan bij Marijke's uitleg over de statische zit, tenminste, dat maak ik er uit op. Ik heb zelf les van Janneke, en heb het vroeger ook andersom geleerd. De uitleg van Janneke, dat je biomchanische mee moet met de beweging met je zwaartepunt klinkt en voelt wel heel erg logisch. Als je bij bv de travers meer druk hebt op je buitenzitbeenknobbel, die dan een fractie achter de linker ligt, dan leg je je zwaartepunt eigenlijk achter de bewegingsrichting aan. als het paard onder je zwaartepunt moet treden, rem je hem zo dus eigenlijk af in z'n voorwaartse beweging en kun je samen niet goed in balans zijn.
    Dat werkt in de praktijk niet zo. Als je met je bovenlijf in de goeie richting meegedraait zit en de correcte hulpen geeft zit je automatisch precies mee boven je paard. Ook omdat je paard in principe leert dat gewicht achterop en zit openen voorwaarts is. Als je dus op je zitbeenknobbel in de bewegingsrichting gaat zitten in travers kom je automatisch iets "voorop" te zitten en rem je dus juist je paard af.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •