Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Teugelbijter bij opstijgen

Actief Forumlid lorrelei's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    35

Teugelbijter bij opstijgen

Hallo allemaal,
    Ik ben weer een nieuw obstakel tegen gekomen. Of eigenlijk een oud obstakel dat nu maar eens overwonnen moet worden..
    Omdat ik een tijd geen zadel meer had heb ik super veel op de grond gedaan. Dat ging echt heerlijk en nu ik eindelijk m'n nieuwe zadel heb (yay) wil ik het rijden natuurlijk ook weer op gaan pakken.

Toen m'n zadel er nog niet was heb ik wel wat zonder zadel rondgehobbeld en toen ging opstappen best heel goed. Lang geoefend met krukje en later zelfs springen (lees: lomp klimmen vanaf een balkje op de grond )

Nu met zadel begint het hele gedraai en weggeloop weer opnieuw. nou snap ik tijd en geduld, want het is toch weer nieuw en een heeeel ander zadel dan ervoor. Maar ze lijkt zo boos te worden als ik het zadel tevoorschijn haal Zelfs als ik er de halve middag voor uittrek en begin met het dekje, totdat dat relaxed is en dan zadel en dan singel enzo. Ook al meerdere malen alleen het opzadelen, zonder rijden als doel.

Als er dan zo'n dag is dat het soepel en relaxed gaat, en ik besluit om er eens op te klimmen bijt ze naar de teugels als de neus van mn schoen alleen maar naar de beugel wijst.
    Nu dacht ik, misshcien pijn aan de singel ofzo, maar kan er vanaf de grond gewoon aan trekken en mn hand eronder door halen zonder daar enige reactie op te krijgen. (ook bontje, andere singel etc helpt niet)

Nou het verhaal word altijd weer langer dan bedoelt. in het kort hier mijn vraag.. Waarom bijt ze naar de teugels en beter nog, hoe kan ik dit oplossen? Ik meot eerlijk toegeven dat mijn mentaliteit soms nog neit helemaal goed is. Ik hou er niet van om in de bak te rijden maar wil zo'n jong paardje eerst wat beter aan de hulpen hebben voor we naar buiten kunnen. Zou mijn gedachte zoveel invloed hebben, dat zij het ook niet meer leuk vind?

Alvast bedankt!

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Re:Teugelbijter bij opstijgen

weet je zeker dat het bijten een teken is dat ze het niet leuk vindt? Mijn jonge paard doet het namelijk ook regelmatig, maar die vind het sowieso prachtig om overal in te bijten en op te kauwen. Wat ik doe is hem 'helpen', dus nog wat extra touw in zijn mond stoppen, een beetje flossen enz., net zo lang tot hij er zelf genoeg van heeft en het touw niet meer in zijn mond wil hebben. Als het bijten haar manier is om te zeggen dat ze een probleem heeft met het zadel moet je denk ik nog wat langer de tijd nemen om haar ervan te overtuigen dat het zadel echt niet iets negatiefs is (als je zeker weet dat het zadel goed ligt!). Approach& retreat met het zadel, friendly, je kan haar ook opzadelen en iets heel anders gaan doen dan rijden, grazen bijvoorbeeld, zodat haar associatie anders wordt.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou iets fysieks uitsluiten maar aangezien ze niet reageerd als je opstijgd zonder zadel ga ik er vanuit dat dat geen probleem is. Weet je zeker dat het zadel goed past?

Als je die dingenuit kunt sluiten dan ga ik mee met Lon, heel veel approach en retrait, mischien gewoon eens een maand altijd het zadel opleggen en vervolgens iets met haar doen maar niet rijden, de negatieve assocoatie moet dan vanzelf verdwijnen.
    mijn paardje doet het ook, ook ivm zadels die in het verleden slecht hebben gepast, maar soms heeft ze ook last van haar rug of buik en dan wordt een zadel ook niet gewaardeerd.

Succes, fijn dat je er aandacht aan besteed.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    35

Wat een fijne reacties al!
    Ik denk niet dat het 'jongigheid' is, ze doet het verder nooit en dit is veel 'sneller' als ze wil spelen met het touw gaat dat altijd een beetje rustig aan, dit is echt happen alsof ze naar een vlieg hapt.

Ik heb vandaag eens goed d'r rug bekeken en gevoeld. Beetje aaien en drukken, ruggengraat volgen en weer terug en kreeg daar eigenlijk geen reactie op, hooguit een 'oeh wat lekker, ga door' reactie, hihi

Ik denk dat jullie beid in de goede richting zitten, toch wat betreft gewenning. Ik werd overenthousiast en wilde denk ik te snel te veel. vandaag ging het bijvoorbeeld alweer een stuk beter en kon ik sneller naar de volgende stap.

Ook m'n mentaliteit heb ik beter onder controle Ik keek vandaag naar de bak en voelde zo'n gevoel van, tjah moet dat nou. dus heb ik besloten voor het eerst in een heeeeeele lange tijd een stukje naar buiten te gaan En voor het eerst had ze met het rijden lekker de oortjes erop en super braaf en consequent aan de hulpen.

Nou weer veel geduld, herhaling en meer fun en hopelijk blijft onze stijgende lijn stijgen

Ik had nog een vraagje over het westernzadel aansingelen. Ik als broekie op dit gebied zit altijd een beetje te klooien met hoe strak hij nu moet. Is het net zo strak als een vzh zadel? Want het lijkt of hij veel en veel strakker moet mocht hij neit opzij willen glijden (nu is anna ook wel erg rond..) Maar misschien is het principe wel meer balans houden als ruiter? zoals je bij boomloos ook hebt, meer beweeglijkheid in het zadel?

iig bedankt voor de reacties!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Heb je het zadel na laten kijken?
    Mijn merrie heeft jarenlang enorm veel gebeten bij opzadelen en aansingelen, dat kwam door pijn. Nu heb ik een Pegaso zadel, dat heb ik gekocht nadat ze daar wel goed op reageerde. Op verschillende "goed passende" zadels reageerde ze heel erg bijterig. Vaak al bij het de eerste keer opleggen van een zadel.

Nu, na een half jaar, kan ik haar rustig opzadelen en opstijgen zonder zelfs maar een zure blik van Myra, zonder dat ik daar ooit echt iets aan heb gedaan. Ik heb wel veel friendly met zadel, singel en dekjes gedaan en ook ttouches.

Wat bij Myra ook heeft geholpen is longeren voor het rijden, vaak spannen paarden die in het verleden pijn hebben ervaren namelijk hun buikspieren aan. Als je dan aansingelt doet dat pijn en dan wordt het opzadelen opnieuw een nare ervaring.

Goed dat je er zo serieus mee bezig bent, mijn paard is het levende bewijs dat een paard WEL 100 procent van singeldwang kan afkomen. Zoals Janneke al zei; als een paard buik- of rugpijn heeft reageren ze soms ook op het zadel, dat is mijn ervaring ook.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    35

hihi... ik denk dat ik heel dom ben geweest..

Ik heb Anna vlak voor de komst van mn zadel een trucje geleerd.. Als ik bij de singel krabbel, dan moet ze daar met d'r neus heen en is daar als beloning vaak een snoepje..
    Aangezien mijn aansingel-tempo zo laag ligt, kan dit best op krabbelen lijkt..

eens zien of het met de beloning die ze verwacht opgelost is

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Als wil opstappen met zadel, gebruik je dan nog steeds een krukje? want sommige paarden zijn geneigd vooruit te stappen tijdens het opstijgen omdat ze uit balans raken door het gewicht aan 1 kant dus het beste is om altijd met een krukje of iets dergelijks op te stappen.
    www.andreaenariel.info

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    35

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door andrea en ariel
    Als wil opstappen met zadel, gebruik je dan nog steeds een krukje? want sommige paarden zijn geneigd vooruit te stappen tijdens het opstijgen omdat ze uit balans raken door het gewicht aan 1 kant dus het beste is om altijd met een krukje of iets dergelijks op te stappen.
    Oke, goeie tip! hoe jonger, hoe meer uit balans zal ook wel gelden?

Groetjes

Bladwijzers

Forum Rechten