Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 47

Topic: Natuurlijk leren rijden, tips?

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Re:Natuurlijk leren rijden, tips?

Ja dat gevoel kreeg ik er ook wel bij. Hebben even een mail gestuurd of we een keer kunnen komen kijken
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Liesbeth: Kijk ik ken Jurgen niet, en Maris ook niet. Maar als ik zo om me heen kijk naar mensen die geen of weinig ervaring hebben met paarden, dan zie ik toch dat men heel veel dingen gewoon écht niet ziet. Dus ik zou het voor Jurgen gewoon fijn vinden als hij een adres kon vinden dat hem aangeraden wordt door iemand, die daar goede ervaringen heeft.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Goede vraag Jurgen! Ik vind dit zelf ook een heel lastig punt. In mijn werk kom ik af en toe mensen tegen die heel graag willen leren paardrijden en aan mij een goede manege vragen, maar dan weet ik er meestal geen Het gaat dan of om mensen die bang zijn, maar toch graag willen leren rijden (sorry, maar veel maneges maken t dan alleen maar erger ). Of om mensen die vroeger ooit hebben leren rijden, maar nu niet meer met zo veel dwang willen werken en graag op een natural manier willen leren rijden. Nou die maneges zijn er echt maar heel weinig! Ze zijn er vast wel hoor, dus ik volg met veel belangstelling dit topic

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door MissMaris
    Moet zeggen dat ik ook bang ben dat hier in de buurt niet veel manege's zijn waarvan ik denk dat je niet het schop en trek principe aanleert.
    Heb wel iets gevonden waar we volgens mij wel terecht zouden kunnen: http://naturalwestern.nl/
    Ervaringen hiermee?
    Deze stal ken ik wel. Ik heb er zelf nooit gereden, dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken. Ik ben er wel eens geweest. Ik weet dat de paarden er op een prettige manier gehuisvest zijn (voornamelijk buiten en in de groep) en dat ze er goed uitzagen, heel gezond en alert. Ik vind zelf de manier waarop de eigenares rijdt niet zo heel prettig er uit zien (te druk), maar dat zegt natuurlijk niets over de manier waarop ze lesgeeft! Wat ik heb gehoord van mensen die er gelest hebben is dat zij wel een pittige persoonlijkheid is die je moet liggen. Bij sommige botst dat en dan wordt het niets, anderen vinden haar directheid juist heel prettig en leren er veel. Ik denk dat het zeker de moeite waard is om daar eens te gaan kijken en een proefles te doen. Je zou ook Maris eerst een proefles kunnen laten doen

In mijn persoonlijke ervaring zijn de maneges rondom Amsterdam allemaal behoorlijk traditioneel (ik zou bijna zeggen ouderwets), terwijl er echt ook veel maneges zijn die met hun tijd mee zijn gegaan en op een vrij goede manier met de paarden omgaan en lesgeven. Ik heb ze alleen rondom Amsterdam nog niet gevonden. Ik ben benieuwd of iemand hier iets weet!

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    41

Wat ik heel top vind is dat jij zo bewust kiest voor hoe jij het graag zou willen. Dat je je goed informeert en echt wilt leren rijden!

Wat Ilian ook al aangaf, is dat het een voordeel is als je helemaal blanco op een paard gaat rijden zonder dat je nog foute dingen hebt aangeleerd want dat is echt moeilijk. ( Spreek uit ervaring, mij is altijd toegeroepen, hakken laag, waardoor ik nog steeds wil klemmen met mijn onderbenen en mijn enkels vastzet) Zo zijn er nog wel meer van die vastgeroeste gewoontes.

Ik snap dat het lastig is als je geen eigen paard tot je beschikking hebt maar ik zou eerder kiezen voor iemand die je 1 op 1 begeleid, dan voor een manege. Centered riding is ook een goede, zoals Janneke al zei!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Paardrijden op een simulator Alles leren zonder een paard te belasten en hulpen leren geven zonder een beest te moeten besturen.
    Lijkt me de ideale manier om vervolgens na 10 lessen ofzo op een echt paard verder te gaan rijden

http://www.zitenhouding.nl/informatie.html
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid Jurgen's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Maar wordt er wel natural met de simulator omgegaan? Genoeg weidegang en ruwvoer? Ik wil geen simulator met krasjes.

Maar even zonder gekheid, ik ga zeker even kijken Anna, als ik thuis ben, want de site is niet echt Blackberry-proof
    Inspired by nature.

Moet eerlijk zeggen dat ik die simulator niet de natural zit vind hebben. Zie vooral een dressuurmatige zit of ben ik nu gek?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo te zien zitten de meesten er met veel te lange beugels op... Ik word er ook niet zo enthousiast van.
    Plus dat ik helemaal geen informatie zie over de dame die dat ding heeft... hoe is zij opgeleid? Wat doet ze zoal? Ik vind het een wat vage site, die bovendien technisch gezien erg slecht in elkaar zit.

Los daarvan is het leren paardrijden (leren zitten) op een simulator wel iets wat ik van harte toejuich!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik heb goede verhalen gehoord over De blijde Ruiters in Zaandam. Is redelijk in de buurt voor jullie. Het is een kleinschalige manege, waar met kleine groepen gewerkt wordt. Ik hoorde bijvoorbeeld dat beginners op een BBP gezet aan de longe gezet worden om éérst te leren zitten, voordat ze 'voor het eggie' (bb) gaan rijden.
    Het is een manege met een speciale 'inslag'. Ze geven veel les aan mensen met een beperking. Voor mensen zonder beperking (iig voor de beginners) is volgens de site een wachtlijst.... Zegt ook wel wat denk ik

Zelf zou ik iig NIET bij 'de Delft', 'Veld', 'Mulder' en Kalverhoek gaan kijken

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Hebben even een mail gestuurd voor meer info (over simulator). Site is inderdaad niet heel duidelijk.
    Even kijken wat daaruit komt in ieder geval. Zijn ook erg nieuwsgierig naar dat adres in Aalsmeer
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

@nienke; thanks, ga eens even gluren

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Leren rijden en natural zijn, botst volgens mij ergens. Blijft de keuze tussen vele kwaden over en dan is het zoeken naar de minst kwade oplossing. Of gewoon even oogkleppen opzetten en elke les excuses maken naar de paarden, op je tanden bijten en leren rijden. Laat je niet verleiden door de buitenkant, kijk goed naar hoe paarden erbij staan. Volgens mij test de Bit al jaren maneges, hebben die geen lijstje op hun site?

Zijn er geen bedrijven die starterscursussen geven? Ik denk dan aan Anna Muller bijvoorbeeld
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Ik heb natuurlijk helemaal geen ervaring met rijden enz ik kan je alleen vertellen wat ik het laatste jaar heb gedaan. Ik ben een jaar geleden begonnen met rijlessen daarvoor heb ik nooit op een paard gezeten. Ik was als de dood voor paarden en pony's. Ik vond ze eigenlijk alleen maar leuk achter een draadje. Ik heb 20 lessen van 20 minuten gehad op een enorm paard. Ik ben daar nooit verder gekomen als erop zitten terwijl de lerares het paard op cirkel stuurde (longeerde) en ik allerlei balans oefeningen moest doen en overgangen moest oefenen. 1 Van de laatste lessen hebben we hetzelfde gedaan zonder zadel met wel een singer erbij met een handvat maar die moesten we zo weinig mogelijk gebruiken.

Voor mij kwam toen het punt dat ik merkte dat het niet overeen kwam met wat ik dacht en dat ik er ook van overtuigd was dat mijn angst niet minder zou worden (ja na 20 lessen was de angst eigenlijk alleen maar groter) als ik niet een band op kon bouwen met een paard.

Toen kwam Odet. Van Odet heb ik wel zoveel geleerd en nog belangrijker ik ben over mijn angst heen gekomen doordat ik haar leerde begrijpen. Na maanden grondwerk ben ik naar het veilig buitenrijd kamp gegaan bij Eveline en daar heb ik passenger lessons gehad. Ook daarna nog prive. Ook zonder les doen we vaak die passenger lessons. Dean speelt met Odet en is zit erop. Vaak voel ik alleen maar hoe Odet beweegt maar ook dat Dean haar op de cirkel stuurd en ik de gangen regel.

Uiteraard kan ik hiermee nog niet paardrijden maar ben er wel van overtuigd dat je het zo kan leren. Ondertussen rijd ik ook regelmatig "los" in de rijbak of roundpen en kom met Odet waar ik zijn wil. Ik merk dat steeds meer dingen vanzelf gaan waar je voorheen over na moest denken. In het begin vond ik het net auto rijden omdat je vanalles tegelijk moest doen wat het moeilijk maakte.

Dus met behulp van iemand hier en een fantatisch paard kom je er wel, ookal is de weg misschien wel langer.
    www.niettevermijden.com

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Je zou eens contact kunnen opnemen met de Paardenmaat. http://www.depaardenmaat.nl/
    Ze zitten weliswaar in Arnhem-zuid, maar organiseren ook af en toe weekend cursussen waarbij je beperkt gebruik kunt maken van paarden van de Paardenmaat. Ik heb er zelf eens een cursus grondwerk gedaan. Reguliere lessen beginnen met grondwerk en het leren begrijpen van het paard. Pas daarna wordt gereden, bitloos, en vaak ook zonder zadel. Uitgangspunt is het contact met het paard en centered riding. Je zou eens kunnen informeren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Actief Forumlid Jurgen's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    41

Bedankt, maar dit ligt echt te ver uit mijn richting.
    Daarnaast heb ik op de stal waar Mariska en ik met Shiraz staan wel de mogelijkheid om te leren loswerken en ben ik hier zoetjes aan al mee begonnen. Het gaat voor mij puur om een adres waar ik kan leren rijden en alles wat daarbij komt kijken. Dat loswerken en de basis minstens zo belangrijk is als het rijden zelf ben ik me van bewust, alleen is het voor paardeigenaren (en mezelf) veiliger om me te laten loswerken dan te laten rijden.
    Inspired by nature.

Bladwijzers

Forum Rechten