Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: rijoefeningen voor RB-ex

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

rijoefeningen voor RB-ex

Bij ons staat een meisje op stal en haar pony is nogal RB-ex met buitenrijden. In de bak en voor de kar gaat het allemaal prima, of iig handelbaar, zelfs als ze door het dorp rijd. Maar als ze naar het bos gaat blijft het een hele drukke pony. Ik ben helemaal niet thuis in de RB-ex hoek en om nu heel de levels door te spitten heb ik ook geen zin in.
    De pony blijft erg druk en heeft onwijze moeite met stilstaan. Je kan zomaar 4 uur met dr op stap en dan nog is ze niet te houden.Teugels los of op contact maakt geen verschil. Ze word binnenkort nagekeken door de osteo, maar omdat ze in de bak of in het dorp minder rb-ex gedrag vertoont koppelen we het niet gelijk aan iets lichamelijks.\

Wat ik kon bedenken was geen rechte lijnen maar cirkels, maar ja das een beetje lastig in het bos met alleen rechte paden.

Zijn er bepaalde ofeningen die ze zou kunnen proberen? Ze rijd verder "normaal" alsin ze doet niks met naturel horsemanship maar staat wel open voor nieuwe ideen.

Ik hoop dat jullie goeie tips hebben...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:rijoefeningen voor RB-ex

Wat ik mij in eerste instantie afvraag is of het ook gewoonte is in die zin dat er in het bos flink tempo wordt gereden met dit paardje dat gewend is en zich daar al op voorbereid.

Verder is vertrouwen natuurlijk belangrijk en dat begint op de grond, dus dat lijkt mij plan A, eerst aan de hand rust zien te krijgen voordat je opstapt.

Onder het zadel het paard vooral bezighouden, dat betekent veel zijgangen rijden, overgangen maken, zijwaarts van de ene kant van het pad naar de andere kant, een kleine soort van slalom/slangevolte rijden, dus de voeten constant bezighouden zodat het hoofd zich daar mee moet gaan bezighouden ipv met iets anders.
    En het betekent ook dat je met je paard bezig moet zijn en niet met een andere ruiter lekker moet kletsen, aandacht voor je paard, focus zorgen dat je zelf ontspannen bent.

Wat in mijn ervaring belangrijk is is dat je zorgt dat je deze dingen in de bak goed onder de knie hebt , des te meer heb je buiten te vertellen.

Persoonlijk denk ik dat je terug naar afmoet, dus eerst vertrouwen opbouwen , een klein stukje gaan wandelen/rijden dan weer terug naar stal en zo opbouwen. Ze gaat natuurlijk flink over zijn grensen als dat paard 4 uur onder haar kont staat te dribbelen dat moet je niet willen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    Ik ben helemaal niet thuis in de RB-ex hoek en om nu heel de levels door te spitten heb ik ook geen zin in.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    Ik hoop dat jullie goeie tips hebben...
    Jij bent lekker bezig. Heb ik geen zin in hoor zeg je, en dan van ons inspanning vragen voor iemand die we helemaal niet eens kennen.

Doe het fijn zelf.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Eens met roos... Ik heb best ervaring met Rbexjes op buitenritten, maar sorry...

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Kun je haar niet gewoon je levels lenen? Je schrijft dat je geen ervaring met RB-E's hebt, dan heeft het toch geen meerwaarde als jij haar advies gaat geven?

Verder denk ik dat je zelf ook wel kritisch mag zijn in wie je helpt. Zoiets als: in de bak is het hanteerbaar, maar buiten niet meer. Dan kun je iemand wel cirkels laten rijden buiten, maar als ze in de bak haar problemen 'hanteert' in plaats van analyseert...nouja, dan heeft het weinig zin.

Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Oct 2005

@whoopie juist omdat ze zo druk is stapt ze ook veel, want hoe harder ze gaat, hoe drukker ze word. Zoals ik al zei is er ookal geprobeert o haar dus juist veel te laten rennen maar ook dat helpt niet. Zit ook nog arabier in dus misschien heeft dat er ook mee te maken? Als ze afstapt is het ook meteen over...
    In het bos is ze..iig gisteren ook heel de tijd bezig met afwisselen en vooral rechtrichten, ook hierin weinig verandering te zien.

@roos en sandra ik bedoel meer dat ik idd niet alle lesmateriaal van parelli nog ga nalezen en bekijken. dat is omdat ik ook niet weet waar ik moet kijken. is dat teveel gevraagt om dan te vragen waar ik dan zou moeten kijken? Ik ga straks tussen de succes serie's kijken en level 2 de titels lezen maar ik ga niet weer elk dvdtje afkijken of er iets nuttigs tussen zit.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als je zelf nog helemaal geen ervaring ergens mee hebt is het m.i. ook niet erg zinnig om iemand anders daarin te adviseren; je komt dan toch niet geloofwaardig over.
    Ik snap dat je graag wilt helpen maar hier zijn geen kant-en-klare, snelwerkende adviezen te geven.
    Ik denk dat je er meer aan hebt om die persoon het advies te geven zelf met Parelli te beginnen.

Aangemeld
    Oct 2005

Ja, dat zie ik haar denk ik niet doen. Ze is al zo gefrustreerd omdat ze het niet meer weet dat ze er eigelijk zelf niet meer het gedult voor op wil/kan brengen. Althans zo dacht ze er gisteren over. Ik zou best graag met grondwerk willen beginnen. dat vind ze vast prima, al geloof ik dat we daar geen problemen zullen ondervinden. Misschien zou ik zelfs het rijden mogen doen, maar dan moet ik dus wel weten wat ik moet gaan doen. Misschien dat toch weer helemaal die paketten doorspitten..

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Waarom wil je iemand helpen die niet geholpen wil worden? Als zij er geen geduld meer voor heeft, dan is dat toch onbegonnen werk?

Aangemeld
    Oct 2005

ken je dat niet dat je graag zou willen dat het beter ging met jou en je paard maar toch heb je er op de een of andere reden geen energie en gedult voor. Ze doet er echt wel moeite voor door rechtrichtlessen te nemen en ze is al naar de tandarts geweest en de osteo staat ook al op de planning, maar ze heeft dit paardje al een tijdje en ze ziet nog weinig verandering.

Ook ik heb ff in zo'n periode gezeten dat ik zelf helemaal niet lekker in mijn vel zat maar wel heel graag wilde dat Diesel toch niet bleef zitten omdat ik hem even niet kon geven wat ik wilde. Ik heb het toen ook overgedragen aan iemand die op dat moment wel het gedult en de enrgie had zodat ik toch kon meekijken en leren. Ik denk dat dit meisje ook nu in diezelfde positie bevind en daarom zou ik haar graag willen helpen.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je kan het altijd vragen natuurlijk, of ze je hulp wil.

Paard verkopen lijkt me een beter idee. Als je geen zin hebt om naar een oplossing te zoeken...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Als je bereid bent er energie en tijd in te steken (ook wat betreft naslagwerk doorlezen), kan het enorm leerzaam voor je zijn om met een andere horsenality bezig te gaan. Als je niet de energie en tijd in wilt of kunt steken, dan gaat dit hoogstwaarschijnlijk uitlopen in een teleurstelling voor jou en het paard en je vriendin.
    Mocht je een nadenkertje willen. In alle horsenalities geldt: denk er overna wat je paard op DIT moment het meeste nodig heeft.
    Een Paard dat rightbrained extrovert gedrag vertoont proberen in stap te houden, is het tegenovergesteld van wat het paard wil. Het paard voelt in angst een instinctieve behoefte om te bewegen. Vervolgens gaat een roofdier hem dat beletten. je kunt je voorstellen dat dáár de oplossing niet ligt.

Aangemeld
    Oct 2005

mm..ok.maar als ze dus harder gaat..dus in draf op galop verhoogt de pony nog meer de druk om te gaan. Moet ze dan hierin ook me gaan...alsin ..jij wilt gaan dus gaan we ook?
    Ik denk dat ze wel hulp wilt maar nu geen uitweg ziet hoe ze ooit hier vanaf komt. Ze denk ook vaak aan of ze er niet beter aan doet de pony te verkopen, maar ik weet uit ervaring hoe frusterend is als je vastloopt met iets en geen verandering ziet gebeuren en niet weet hoe je die zou kunnen krijgen. Dat was het punt dat ik ergens op een startpagina dit forum tegenkwam...Ik ben best wel bereid om me erin te verdiepen..dus ik ga hier nog gewoon eens overna denken.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mijn merrie kon ook heel erg RB-Ex zijn onder het zadel. En dat los je inderdaad niet op door tegen te houden.
    Bij haar was het belangrijk om haar juist niet tegen te houden.
    Momenteel rijd ik niet, maar in het grondwerk vind ze heel veel rust in de figure 8.

Eigenlijk krijg ik bij dit verhaal het gevoel dat ze nog niet toe is aan het rijden in het bos.
    Zelf heb ik ook een tijd zo gereden. We deden alles, het was handelbaar, maar niet zoals het hoorde. En nu zijn we terug naar de basis en merk gewoon vooruitgang.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten