Enten is en blijft een moeilijk onderwerp...
Ik heb 2 paardjes staan op een kleine stal bij ons in de buurt. Met een ervan heb ik in haar vroege jaren een vervelende reactie op het enten gehad en zij heeft daar erge luchtweg klachten aan over gehouden. Een dag na het enten stond ze verschrikkelijk te pompen...die ent ik dus niet meer (behalve dan tetanus regelmatig omdat ik dat wel heel belangrijk vindt). Met haar dochter die 5 jaar is ben ik van plan om ooit wedstrijden te rijden dus die is wel geent gewoon 1x per jaar.
Grap van de eeuw 2 winters achtereen stond mijn keurig nette geente paard met 40 graden koorts op stal (een week lang en de koorts wilde maar niet zakken), terwijl mijn niet geente merrie nergens last van had (zelfs niet van haar luchtwegen...).
DA kon niet vinden wat het was bij mijn jonge paard, maar dacht eigenlijk aan de griep, influenza dus! Om te voorkomen dat ze het het jaar erop weer zou krijgen moest ik maar 2x per jaar gaan enten, ja ik ben daar gek zeg, dat doe ik dus even niet .
Deze winter is het gelukkig goed gegaan, geen zieke paarden. Maar zo zie je maar de influenza enting is geen garantie dat ze geen influenza kunnen krijgen.......... Ik blijf enten een moeilijke materie vinden, maar ja als ik met mijn jonge paard naar cursussen, keuringen en wedstrijden etc. wil zal ik het zeker moeten blijven doen.
Bladwijzers