Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 77

Topic: Wel of geen deken?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re:Wel of geen deken?

Had deze discussie al wel gevolgd. Blijft altijd interessant. Onze paarden hebben hier onbeperkt hooi, staan nog op de wei dag en nacht te grazen en hebben een fijne grote winddichte schuilstal. De merries hebben het niet koud. Aliso wel. Hij stond vorige week een paar keer te rillen in de ochtend. Een nacht heb ik hem een deken opgedaan omdat ik merkte dat hij kou op zijn rug had. Hij wilde daar al helemaal niet gepoetst worden. Ik denk spierpijn van het staan met bolle rug. Echt veel vacht heeft hij ook niet. Heel gek, terwijl ik er echt wel van overtuigd ben ook dat het zonder kan. Bully liep wel eens met, maar dat was omdat hij op die momenten ziek was en zich niet goed op kon warmen.

Ik heb overigens nu om te beginnen ervoor gekozen hem met die natte nachten een deken op te doen en hem verder zonder te zetten. Hopelijk ontwikkelt hij nog meer vacht en hoeft er niet de hele winter een deken op. Een deken zit zo strak met Aliso's bouw.

Verder wel eens met het verhaal van Maaike.

Op paard natuurlijk staat in mijn ogen heel goed uitgelegt hoe de vacht zijn werk doet.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_...jes/dekens.htm

Ik hoop dat je inmiddels genoeg informatie hebt verzameld om een weloverwogen beslissing te nemen op de vraag of je wel of geen deken op moet doen

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    En toch hebben al mijn paarden altijd een minder dikke vacht ontwikkelt onder dek... en je ziet ook duidelik de grens op de hals waar ze geen dek op hebben. Ik geloof dus niet echt in die theorie. Hoe het dan precies wel werkt weet ik dan niet maar een deken werkt wel degelijk tegen een dikke vacht.
    Toch is die theorie wel waar. Een vacht houdt je niet tegen met alleen een dekentje.
    De vacht is heel makkelijk tegen te houden door kunstmatig licht.
    Ik ken mensen die op hoger niveau mennen. Zij zijn hier heel erg mee bezig geweest omdat er met zo'n vacht niet flink te trainen is. Deze mensen hebben rondom de boxen aan alle kanten echt goede lampen hangen en laten deze voldoende lang branden zodat de dag kunstmatig verlengd wordt. Sindsdien hebben zowel de pony als het paard (beiden sober ras) een hele dunne vacht in de winter.
    Ok, er is niets natuurlijks aan, maar laat wel zien wat een paard onder invloed van licht doet.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Bij Sultan maakte het ook echt geen mm. verschil helaas
    A lot of people talk to horses, not many listen

Interessante discussie Dit was precies waar ik de afgelopen weken mee worstelde. Mijn paard heeft afgelopen jaren altijd met flink dikke dekens op gelopen en stond altijd s'nachts binnen. Dit jaar staat hij voor het eerste jaar dag en nacht buiten en wilde ik ook graag dekenloos proberen. hij heeft de beschikking over onbeperkt ruwvoer en een schuilstal, maar deze vindt hij nog wat spannend. Afgelopen zomer bleek dat mijn paard enorm heftig reageerde op regen. zodra het een dag koud was of flink regende was hij pijnlijk op zijn rug en behoorlijk stijf. Kortom voor mij dus wel een reden om toch een regendekentje op te doen zodra het erg regenachtig is. Zodra het droog is gaat de deken af. Alhoewel ik het zelf dolgraag wilde zonder deken, gaat het bij mijn paard nu nog niet lukken , hopelijk lukt het volgend jaar wel!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Ik vraag me alleen af of dat deken op en dan weer af wel goed is voor de weerstand.
    dit jaar ga ik ook beginnen met een deken, ik kan mijn paard niet goed op gewicht houden in de winter en hoop dat de deken veel gaat schelen daarvoor.

Blijft een moeilijke discussie

ik zit nu op randje ja of nee ? Mijn pony heeft het al meerdere malen achter elkaar koud gehad
    En zo erg dat ze van rillen niet eens meer kon lopen ?
    Ik kan het ten 1e niet aanzien en ten 2e kan ik in de winter niet heen en weer blijven crossen als het slecht weer is om een dek op te doen
    Dus dan word de keuze of zonder of voorledig met.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

lijkt me geen moeilijke keuze, een paard wat zo aan het rillen is, die moet gewoon een deken op. Lijkt me niet echt goed voor de spieren dat conatante rillen !!!
    Pony die bij mijn paard staat, heeft ook zo snel last van het rillen en kan dan amper meer lopen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    lijkt me geen moeilijke keuze, een paard wat zo aan het rillen is, die moet gewoon een deken op. Lijkt me niet echt goed voor de spieren dat conatante rillen !!!
    Pony die bij mijn paard staat, heeft ook zo snel last van het rillen en kan dan amper meer lopen.
    Ja, vind echt gewoon moeilijk.
    Ze heeft altijd zonder gestaan. Maar ik vind dat ze gewoon achter loopt met haar winter vacht tenopzichte van mijn andere pony

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Zou haar gewoon lekker een regendekentje opdoen Marjolein, vooral met die constante regen, als het dan een paar dagen weer droog is of af en toe een bui dan kan de deken mischien weer af, en anders gewoon lekker ophouden.
    Ik zit zelf ook steeds op de "wip "hoor Marjolein, maar nu heb ik besloten gewoon niet meer moelijk te doen, het is nu koud en nat, dus lekker een dekentje op.
    Als het gaat vriezen komt er een winterdeken op.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Zou haar gewoon lekker een regendekentje opdoen Marjolein, vooral met die constante regen, als het dan een paar dagen weer droog is of af en toe een bui dan kan de deken mischien weer af, en anders gewoon lekker ophouden.
    Ik zit zelf ook steeds op de "wip "hoor Marjolein, maar nu heb ik besloten gewoon niet meer moelijk te doen, het is nu koud en nat, dus lekker een dekentje op.
    Als het gaat vriezen komt er een winterdeken op.
    Ja vandaag was extreem, maar ik ga opzoek naar een goede regendeken(voor sophie).
    Ik heb nu een 150 grams en ga opzoek naar een 200 of misschien nog iets meer.
    Ik vind het te moeilijk, En vreemd genoeg ook voor nicky ze had net vreselijk pijn in haar rug (ondanks de regendeken){zij heeft bijna de hele dag zonder gestaan uiteindelijk kon ik het niet meer aanzien} stond helemaal verkrampt wat een schijtweer krijg hier echt de pestpokke van
    hopeloos dit weer

Actief Forumlid snuitable's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    35

[/quote]
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door vosroy
    Op paard natuurlijk staat in mijn ogen heel goed uitgelegt hoe de vacht zijn werk doet.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_...jes/dekens.htm

Ik hoop dat je inmiddels genoeg informatie hebt verzameld om een weloverwogen beslissing te nemen op de vraag of je wel of geen deken op moet doen
    ag iemand was me al voor. persoonlijk heb ik ook veel aan deze site gehad http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

mijn pony (inmiddels 16) heeft altijd zonder deken gestaan. toen het nog mijn verzorgpony was mocht ik ook geen deken opdoen bij haar. ik vond dat altijd heel zielig en dom. dus toen ik snuit eindelijk kocht wilde ik er gelijk dekens opgooien, maar ik heb me optijd in het nh willen verdiepen om dar niet voor te kiezen. ze had immers al 15 jaar lang die winters moeten doorstaan, ze maakt echt een gigantische wintervacht en dat vind ik inmiddels prachtig.

ook wilde ik toen een 0grams deken opdoen in de stal zodat ze niet vies wordt (het is een schimmel), maar iemand heeft mij toen verteld dat ze door een 0 grams deken hun vacht niet rechtop kunnen zetten als het koud wordt. ik gebruik nu dus geen dekens en zorg gewoon dat ze de hele dag door wat te kauwen heeft, ze doet het nog prima.

een andere klant op stal wilt ook graag van de dekens af. maar haar paardje is al oud en heeft haar hele leven onder dekens gestaan. ze wordt nu heel stijf en krijgt veel rugklachten zonder deken. daarom kiezen ze ervoor om wel een deken om te doen.

vele hebben het al ezegd in het topic, maar ik zou geen dekens gebruiken als het niet nodig is. als je paardje een goede vacht ontwikkeld denk ik inderdaad ook dat de natuur zn gang moet kunnen gaan.

ik geef snuit altijd wel een vitaminespuit tijdens het wisselen van haar vacht. want ze maakt zo'n dikke vacht aan dat ze er echt wel down van is, een vitaminispuit helpt altijd goed, ik merk dan direct dat ze zich beter voelt.
    De Profeet vzmh zei: 'Welvaart bestaat niet uit grote rijkdom, maar het bestaat uit tevredenheid.'

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    35

ik heb trouwens ook wel eens gelezen over rillen. dat het rillen bij paarden niet te vergelijken is met het rillen bij ons mensen. ik ga het even opzoeken

----------------

gevonden:

Ok, je bedoelt waarschijnlijk dat je je paard hebt zien bibberen. Allereerst: dit is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiente manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren (zie boven) dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.

Wanneer bibbert je paard? Grote kans dat dit in september/oktober is, tijdens de eerste koudere en natte dagen die de voorbode zijn van de naderende winter. Het is volkomen normaal dat je paard het dan een tijdje koud heeft, ook onze eigen paarden staan dan te bibberen in de regen. Het is verleidelijk om er dan een deken op te gooien, maar doe dit niet! Het is namelijk nodig dat je paard het in die periode koud krijgt, het is die kou die het paard prikkelt tot het aanmaken van een wintervacht, voor het omzetten van het metabolisme in de "winterstand". Net als dat wij het na de zomer koud moeten krijgen om te besluiten dat we voortaan maar weer eens een jas aan gaan doen als we naar buiten gaan en dat het tijd wordt om de CV maar weer eens in te schakelen.
    Als je je paard in deze periode een deken omdoet dan wordt de deken als het ware "ingecalculeerd" bij het aanmaken van de wintervacht; de wintervacht wordt dan dus minder dik als compensatie voor de deken, en het uiteindelijke effect is dat je aan de deken niets meer hebt als het eenmaal winter wordt. Je kan het vergelijken met mensen die binnenshuis een jas aandoen en dan niets extra's meer hebben als ze naar buiten gaan en vervolgens kou vatten, ondanks de jas...
    Wij doen dus niets tegen het bibberen van onze paarden en nadat deze eerste periode voorbij is zien we ze de hele winter niet meer bibberen! Ook niet tijdens de strengste koude, en dat zonder deken!

Heeft je paard het toch koud in de winter, ondanks voorgenoemde maatregelen? Kijk dan eens naar de voeding van je paard. Zoals hierboven uitgelegd is het enorme spijsverteringsgestel van paarden de belangrijkste warmtebron in het lichaam, maar die kachel werkt alleen wanneer het spijsverteringsgestel hard aan het werk is. Voor een paard is een voortdurende aanvoer van ruwvoer noodzakelijk. Bij het voeren van fastfood zoals "krachtvoer" (zie ook ons artikel over natuurlijke voeding) hoeft het spijsverteringsgestel nauwelijks inspanning te leveren en produceert dan ook nauwelijks warmte. Je paard krijgt het koud door het krachtvoer!
    De Profeet vzmh zei: 'Welvaart bestaat niet uit grote rijkdom, maar het bestaat uit tevredenheid.'

Ja heb dat allemaal wel is gelezen . Maar als ze zo bibbert dat ze niet eens normaal kunnen lopen dan kan Ik dat niet meer aanzien

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    35

kan ik me voorstellen. ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook nog nooit heb meegemaakt, het is slechts theorie van internet. ik heb nog nooit een paard zien bibberen haha, maar ik denk dat ik het er ook moeilijk mee zou hebben inderdaad.

Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten