Sinds november 2009, huur ik een weiland, tenminste ik dacht dat ik een weiland huurde, nu blijkt dat ik per paard moet betalen en daar baal ik ontzettend van. Bij het weiland zit een schuurtje met daarin 2 stalletjes. Een stal ervan huur ik op dit moment om mijn hooi in op te slaan. Hieronder heb ik even voor mezelf de puntjes op papier geschreven, wat er aan de hand is, het is een beetje letterlijk geschreven sorry daarvoor.
Afspraken gemaakt bij aanvang huren weiland:
- Letterlijk gezegd: 1 box huren 125 euro, 2 boxen huren 200 euro in de maand. Als je 2 boxen huurt ruimen we de hele schuur op, incl. de werkbank. Aangezien mijn pony’s zomer en winter 24/7 buiten staan heb ik maar 1 box nodig om mijn hooi in op te slaan! Dat heb ik meteen gezegd evenals dat ik een haflinger had en er een shetje bij zou kopen voor het gezelschap. Nogmaals het ging mij om de wei niet om de stallen!
Een veilige omheining ontbrak bij aanvang van het weiland. De huurder heeft de eigenaar nooit om geld gevraagd om een goede omheining neer te zetten maar heeft deze kosten zelf betaald, de omheining is dus ook in het bezit van de huurder. Doordat er nu een goede omheining om het weiland heen staat, is het weiland wel meer waard geworden om eventueel aan andere liefhebbende mensen te verhuren.
Dilemma:
De huurder van het weiland wil er graag een 2e shetlandpony bij zetten. De eigenaar van het weiland zegt nu je moet 200 euro in de maand gaan betalen want dan heb je 3 pony’s, “Op pension betaal je ook per paard”.
De huurder is het hier niet mee eens!!!
Verschil pension en weiland huren:
- hooi zit bij de prijs in
- er wordt gemest, evenals dat de mest wordt weggebracht
- de omheining is in orde, in dit geval heeft de huurder 1000 euro geïnvesteerd in een goede omheining omdat deze nog niet aanwezig was.
- je paard wordt gevoerd en verzorgd, je bent niet verplicht dagelijks te komen.
- Er zijn faceliteiten zoals een goede bak, deze huur ik nu los erbij, bij de buren.
Dat zijn in mijn ogen hele grote verschillen met een weiland huren!
Of er 2 of 6 pony’s op de wei staan, de eigenaar van het weiland merkt geen verschil! Alleen de huurder van het weiland zal meer kosten krijgen zoals meer voedsel, hooi. Evenals de hoefsmid en eventuele dierenarts kosten zijn voor de huurder, daar heeft de eigenaar van het weiland verder niets mee te maken.
In mijn ogen is het een kwestie van iemand iets wel of niet gunnen in dit geval. De eigenaar van het weiland gunt de huurder dus niet dat er een pony bij komt te staan en is alleen maar op geld uit. Deze pony is de eigenaar of de bewoners van het huis niet tot last. De huurder zorgt er altijd voor de wei en de omgeving er keurig uitzien en niet tot overlast is van iemand.
Tot nu toe staan er nog geen enkele afspraken op papier, dit wil ik nu wel gaan doen, welke afspraken moeten volgens jou duidelijk op papier komen te staan. En wat zou jij doen als je mij was en je zat in deze situatie dat je er een pony bij wilde maar het niet eens was over het bedrag en de afspraken dat je meer moet gaan betalen voor je weiland.
Ik heb zelf al gedacht aan opstappen en de totale (vast) omheining dus mee te nemen, maar het probleem is een beetje dat hier in de buurt bijna geen weilandjes te vinden zijn die je kunt huren, laat staan met een paddock, schuilstalletje en een box om hooi in op te slaan.
Alvast bedankt voor het lezen, hopelijk heeft iemand een goede tip, ik heb hier zeker weer van geleerd!
Bladwijzers