Wat is het verschil voor het paard tussen touwhalster en bosal + mecate???
Wat is het verschil voor het paard tussen touwhalster en bosal + mecate???
Flame en Ali's lessen
You're the only person who knows what's right for you,the only one.
And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.
Wat ik zo weet is een bosal een stuk harder, en heeft na mijn idee dus een hardere inwerking.
niet per se, want een touwhalster kan dunner zijn en dus meer druk per mm² geven...
t verschil is voornamelijk dat de hulpen meer van mekaar onderscheiden worden met een bosal omdat het een stijvere ring is en een touwhalster een slappe touw... stel dat je naar links wilt dan drukt te bosal enkel rechts tegen de kaak maar hij spant tegelijk niet bovenaan op de neus aan, wat een touwhalster wel zou doen omdat het gewoon strak trekt rond de neus.
Hinnik!
Volgensmij kun je met een bosail superlicht rijden, je hebt denk ik weinig te vertellen als een paard niet reageerd op je hulpen, ik denk dat je met touwhalster meer controle kunt hebben, dat idee heb ik tenminste altijd.
En ik kan mij voorstellen dat je de teugels gebruikt voor neckreining??
Er zitten toch ook vaak van die teugels aan van bepaald haar die nogal kunnen prikken waardoor de paarden ervoor wijken wanneer je ze aanlegd.
zou jij een tijdje terug geen workshop bij jouw hebben mbt rijden met bosail??
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Bosal werd traditioneel gebruikt bij het inrijden van het paard bij de overgang van snaffle naar shanks (sidepull --> snaffle --> bosal -->shanks)
Bosal heeft in vergelijking met een touwhalster een lichte hefboomwerking en laat , net als shanks, weinig ruimte om directe teugelhulpen te geven. De paardenharen mecate ondersteunt door de prikkelige structuur daarbij ook het leren reageren op neckreining.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)
Dat is a.s. zondag. Ik was gewoon benieuwd.Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
Flame en Ali's lessen
You're the only person who knows what's right for you,the only one.
And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.
ja je rijdt inderdaad best (zeker in het begin) met een prikkende mecate om zo de neckreining aan te leren en je kan er dus zeker niet mee rijden met je teugels op contact (maar met een touwhalster eigenlijk ook niet vind ik). Ik gebruik het vooral om bewust de neckreining aan te leren. Eerst vraag je om te draaien door enkel één teugel tegen de hals een eentje er vanaf (samen met zit ed) en pas als er geen reactie volgt, kom je even aan de bosal.
Hinnik!
Het verschil zit hem in de werking.
Alle andere “bitlozen” trekken aan het paardenhoofd. Ook als je de lijn onder aan een dergelijke bitloze tuigage maakt - door het trekken zal een dergelijk bitloos op het paardenhoofd verdraaien .
Een bosal “drukt” het paardenhoofd om. Door de constructie van de bosal kan deze niet draaien en zit de mecate (de teugel) +/- 10 cm onder de kin. Trek je aan de mecate zal de bosal schuin van ondere opzij worden getrokken, waardoor er druk ontstaat op de andere zijde van het hoofd m.n. rond en onder de mond.
Tot wat in tegenstelling in Europa veel wordt gedacht is de hackamore (dat is bosal + mecate + hanger) niet bedacht om “permanent” mee bitloos te rijden.
De Spaanse Vaquero’s, die het ding uitvonden, gebruiken het met een heel andere gedachte.
Nadat het paard eerst 2 a 3 weken op een snaffle bit leert wat links/rechts/vooruit/achteruit is, komt de hackamore als tuigage op het paard.
Het paard leert alle gangen, bewegingen en acties met de hackamore ; deze opleiding duurt 2 a 3 jaar (niks haastige spoed.... = zelden goed).
Het paard kan rustig van tanden wisselen en de mond blijft geheel gespaard.
In 1e fase komt de prikkelige mecate van paardenhaar in actie; hiermee leert het paard de zgn. neck-reining ; wijken voor de druk op de hals.
Het prikkelen van deze stijve, sterk prikkelende mecate helpt daarbij enorm.
Heeft het paard eenmaal de neck reining onder de knie – het paard is dan al te sturen op zit/been hulpen – wordt de prikkelende mecate vervangen door een zachte mecate van mohair.
Kent het paard alle gewenste actie’s, zoals stop, roll-back, galop-wissel, back, etc. etc. krijgt het paard een andere bosal ; de zgn. pencil bosal (die is dunner en dus wat “harder”).
Met deze bosal krijgt het paard ook zijn bit ; een spade bit of half breed bit, met als teugels een romal.
Het paard loopt dus met 2 tuigage’s en de ruiter heeft dus 2 sets teugels….deze fase noemt men de 2-rein
Het paard wordt in het begin geheel op de hackamore gereden en leert het spade bit te dragen.
Afhankelijk van de acceptatie door het paard kan deze fase wel een half jaar duren en men kan regelmatig van spade maat wisselen, omdat het paard “zijn” spade moet kunnen kiezen (en de ruiter moet dus ECHT verstand van paarden hebben….).
Langzaam maar zeker wordt het paard meer en meer op de spade (veelal dan toch met een hackamore “erbij”) gereden, maar dan uitsluitend op 2 vingers ; trekken is uit den boze (dat doe je maar 2 keer en dan staakt het paard alle werk op dat bit) .
Deze manier van rijden is zeer handig voor ruiters die eigenlijk een paar handen te kort komen : mensen die te paard met lasso (beter reata) werken.
Men komt zelden op lange galop en het werk is vaak “precisie” tussen de koeien door.
In Europa kennen we deze stijl van paardrijden nauwelijks en zijn we dus blijven “steken” op de gedachten dat een hackamore (bosel met mecate) een ideale manier van bitloos rijden is.
Inderdaad !
Nog een paar opmerkingen:
- Veel mensen die bitloos rijden (ook met bosal) verwaarlozen de houding van het paard, daar waar het gaat om het dragen van de mens. Met een bitloos kun je een paard wel met zijn hoofd naar beneden rijden, maar niet met zijn “nek in de schouders” zetten. Daar heb je een bit voor nodig of je moet je paard echt heel goed gymnastiseren.
- Bijna ieder paard dat op een hackamore loopt, zal bij extreem werken (koeien drijven, lange buitenritten, zware proeven, zware training, etc.) vroeg of laat proberen om aan de inwerking van de hackamore te ontkomen. Dan is het zaak krachtig in te grijpen om zo de hackamore weer uit de discussie zone van het paard te halen. Wij zetten het paard 1 training-sessie op een bit en “corrigeren” dan even netjes.
Louis van Kerkhoff
20 jaar hackamore ervaring, o.a. bij inrijden van paarden.
Misschien lees ik hier helemaal niet goed wat jij zegt hoor, maar dit snap ik niet helemaal. Is het niet juist zaak dat naar mate je langer samen 'werkt' zoals jij het noemt (ik zie het liever als spelen), het de bedoeling is dat je signalen juist subtieler worden, je samenwerking groter, en je paard dus juist níet aan de inwerking van je materiaal (wat dat dan ook moge zijn) wil ontkomen? Krachtig ingrijpen en corrigeren met een bit heeft dan m.i. niet het effect dat je juist wil hebben, toch? Dan maak je je paard toch alleen maar stugger? Wat leert het paard ervan om 1 sessie op bit gecorrigeerd te worden? In mijn ogen gedraagt je paard zich niet als partner als hij aan de inwerking van de hackamore wil ontkomen, wat dan het werk van de ruiter is. En juist bij 'extreem werk' wil je dat je paard je absolute partner is toch? Ik krijg bij jouw bovenstaande woorden het volgende zinnetje in je hoofd: "Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit naar je gefluister luisteren." Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij schreeuwt tegen je paarden, want ik ken je helemaal niet, maar heb wel vraagtekens bij het stukje tekst. Zou je me dat eens willen uitleggen? Dankjewel!Oorspronkelijk Geplaatst door sablou
When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
Dagboekje: Livin' la vida Chivas!
www.dealindreams.nl - realise your dreams!
Ik begrijp je reactie enigzins, anderzijds schreef ik:
Dan is het zaak krachtig in te grijpen om zo de hackamore weer uit de discussie zone van het paard te halen.
Wij zetten het paard 1 training-sessie op een bit en “corrigeren” dan even netjes.
In betere tekst :
Als hij op hackamore loopt en hij gaat "twijfelen", neem ik de twijfel weg, door hem even op zijn nummet te zetten.
Ik laat hem dan - op hackamore - even weten dat er nog steeds een stuurman is en die heet niet "paard".
OF ik zet het paard 1 sessie op een bit - dat is op zich meer als voldoende om even de zaak te corrigeren.
Daar wordt nooit "naar" gedaan, tenzij paard er expleciet om vraagt.....
Sablou ik ken het hele proces (via jouw gedetailleerde uitleg eigenlijk vooral ) en deels zie ik zelf ook wel dat men dat nog niet zo stom bekeken had om eerst van een bosal gebruik te maken om alles aan te leren en dan over te gaan op shanks (of zelfs een spade, maar ik denk niet dat veel huidige westernruiters (al dan niet recreatief) zich daar aan willen wagen).
zelf vind ik een bosal met prikkende mecate inderdaad iets geweldigs om de basis aan te leren. ik merk echt dat de paarden dat snel snappen.
maar ik vraag me dus af of het echt een probleem zou moeten zijn als ik eventueel op een zachtere mecate overstap en daar gewoon mee blijf rijden. ik vind de bosal bv superhandig op wandeling omdat het paard even kan eten of drinken tijdens een stop (wat uiteraard met een touwhalster ook zou gaan).
ik weet ook niet goed of het echt zo is dat elk paard vroeg of laat tegen de bosal in gaat als je zwaardere training vraagt. dat is natuurlijk een gevoelig puntje voor veel naturals denk ik... ik snap wel dat je soms moet duidelijk maken dat 'neen' ook 'neen' is, maar of dat wilt zeggen dat je vroeg of laat vast loopt zonder bit? Ik train overigens erg veel aan de hand, dus de paarden zijn hopelijk bewuster gegymnastiseerd dan het doorsnee recreatiepaard...
langs de andere kant ben ik ook weer niet zo anti-bit dat ik denk dat een bit altijd slecht is. als je comfortabel op één hand met je shanks kunt rijden en het paard staat super aan de hulpen, dan kan het inderdaad helpen bij het verhogen van het trainingsniveau...
Hinnik!
Pardon?! Nu snap ik er nog minder van Als je paard gaat "twijfelen" lijkt mij dat een onzekerheidsding. Wat leert het paard er dan van om 'op zijn nummer gezet te worden??? Wat bedoel je daarmee? Natuurlijk snap ik ook dat het duidelijk moet zijn dat jíj de leider bent en niet je paard. Van je laatste zinnetje krijg ik kippenvel. Wat is in jouw ogen expliciet vragen naar een 'nare correctie'? Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen gebruik van een bit, maar wel als dat bit wordt ingezet om een paard op zijn nummer te zetten. Ik denk niet dat een paard ooit zal vragen om een 'nare correctie'. Duidelijkheid ja, dat wel. Maar ik denk dat mijn idee daarvan iets anders i...Oorspronkelijk Geplaatst door sablou
When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
Dagboekje: Livin' la vida Chivas!
www.dealindreams.nl - realise your dreams!
zit het hem dan in het verschil tussen dominantie en leiderschap?
Sita, hier dreigt een woorden - misverstand te ontstaan, waar ik helemaal geen zin in heb.
Lees a.u.b. goed wat ik schrijf:
Ik zet geen paard d.m.v. een bit op zijn nummer ; dat doe ik met een hackamore en dat op zijn nummer zetten, betekent niet "pijnigen" "aanpakken" of wat dan ook.
Ik heb de ervaring dat veel paarden na verloop van tijd gaan uitproberen wat de grensen van mijn instrument bosal zijn.
Dat kan mijn fout zijn, of aan die paarden liggen of beide.
Overigens ben ik niet de enige die dat waar neemt.
Ik heb geen tekst "nare correctie" gebruikt.
Bladwijzers