Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 37 van de 37

Topic: Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

Mijn paard heeft onlangs een groot te kort gehad aan Selenium en Vitamine E en had erg veel last van bloedwormen.
    Ik ben hierachter gekomen door veranderingen in haar gedrag en daaropvolgend heb ik een bloedonderzoek laten doen.

Tijdens de afgelopen zomermaanden heb ik mijn paard niet of nauwelijks bijgevoerd. Ik ben er bijna zeker van dat het tekort is ontstaan door het niet bijvoeren.
    Ze heeft dus de hele zomer geen extra mineralen, vitamines enz. van mij gekregen. Wel weer iets geleerd voor volgend zomer.
    Mijn 2,5 jarige merrie krijgt 250 a 300 gram per dag bijgevoerd, naast hooi, gras, een witte en Himalaya liksteen.
    Dit bestaat uit de zo goed als suikervrije muesli van Marstall, Haver van Bioron, Zeewier, en om te zorgen dat ze goed moet kauwen melasse vrije lucerne.

Zeewier eet de mijne echt niet zo op. Ik kan zelfs niet de aanbevolen hoeveelheid door het voer mengen, anders eet mevrouw het niet meer.
    Het blijft lastig. Ik probeer zo goed mogelijk naar mijn paard te kijken en vertrouw op mijn gevoel.
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Op zich dus wel een hele interessante discussie.
    Het geeft mij wel een beter gevoel af en toe iets te geven, bij voorkeur iets dat je zo uit de hand kunt voeren.

Liene, wat voor gedragsveranderingen?
    Voer jij Marstall Faser light trouwens, of iets anders?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik ben erg natural ingesteld.
    Maar met voer ben ik een zeikerd hoor.
    Door Andor's problemen is zelfs door de Faculteit gezegd dat zijn type paard zonder krachtvoer kan.

Ik voer wel degelijk bij, en heb heel goede voordroog. Ze eten gras, jaar rond. Maar dat is kort. Ik voer heel eenvoudig Subli bij, makkelijk te verkrijgen en redelijk goed. Ik heb st Hippolyte en Dodson en Horrel gevoerd. Maar altijd gedoe, over de datum, wel besteld en niet aangekomen.... ik kreeg er een sik van. In ieder voer zitten stoffen om het langer houdbaar te maken. Dat accepteer ik dan.

Momenteel voer ik Andor aan supplementen niet bij. Hij heeft in de winter altijd zeewier en bij aanhoudende kwaaltjes geef ik Rozenbottel. Merrit krijgt jaar rond Glucosamine. Ze hebben uiteraard een liksteen. Ze hadden altijd een witte, nu ligt er een rode, en daar wordt iedere dag overheen gepist

Iedere week verander ik het voerbeleid wel, mijn Penny's krijgen er wat van Maar ik voer op t oog.

Ik geloof niet in uitsluitend ruwvoer jaar rond. Of je moet wereldse kwaliteit hebben en dat hebben we met dit eenzijdige gras in NL niet.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Welk soort Subli voer jij?
    Ik voer zelf graag Subli, ook zeker vanwege de makkelijke verkrijgbaarheid.
    En tot nog toe heb ik nog niets gezien wat echt zoveel beter is, dat ik de moeilijke verkrijgbaarheid op de koop toe neem.

Een rode liksteen had ik al jaren hangen, zonder dat ze er naar omkeek. En nu de Himalaya juist heel veel.
    Dus misschien moet ik ook eens een witte proberen.

Ik voer idd ook vooral op het oog. Maar qua vitaminen/mineralen etc zie je helaas niet gelijk wat.
    Momenteel krijgt ze een 200 gram brok hoogstens per dag, maar dan krijgen ze toch wat binnen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    40

De muesli van Marstall, is Marstall E.
    Volgens mij heet dat tegenwoordig Marstall zonder haver. Wel grappig want dat vul ik net zo hard weer aan door de haver van BioRon
    Ik heb vooral gekozen voor deze muesli, omdat de hoeveelheden vitamines en mineralen in mijn beleving kloppen, en er verder weinig rotzooi is toegevoegd.

De veranderen die Viet had waren, dat ze erg (s)loom was en gewoon niet echt haarzelf.
    Beetje moeilijk om te omschrijven. Het was ook vooral mijn eigen gevoel. Stalgenootjes die Evita ook goed kennen vonden het niet nodig en zagen ook niet aan d'r. Ook had ze het koud ondanks dat het nog erg lekker weer was.

Hopelijk ben ik zo een beetje duidelijk. Het is altijd zo moeilijk om uit te leggen wat voor veranderingen je ziet in je paard als je ze iedere dag ziet en ook al aardig begint te kennen.
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Welk soort Subli voer jij?
    Ik voer zelf graag Subli, ook zeker vanwege de makkelijke verkrijgbaarheid.
    Ik voer pony brok en muesli zonder kruiden.

Merrit krijgt 300 gr momenteel, en Andor 400 gram.

IK heb regelmatig bloedonderzoek laten doen bij mijn paard en dat is telkens zeer goed.
    Heeft geen tekorten en is in een uitstekende conditie.
    Wel hebben we flink gras, moet hem eerder van de wei afhalen, zodat hij niet te veel binnenkrijgt.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten