Mijn paard heeft onlangs een groot te kort gehad aan Selenium en Vitamine E en had erg veel last van bloedwormen.
Ik ben hierachter gekomen door veranderingen in haar gedrag en daaropvolgend heb ik een bloedonderzoek laten doen.
Tijdens de afgelopen zomermaanden heb ik mijn paard niet of nauwelijks bijgevoerd. Ik ben er bijna zeker van dat het tekort is ontstaan door het niet bijvoeren.
Ze heeft dus de hele zomer geen extra mineralen, vitamines enz. van mij gekregen. Wel weer iets geleerd voor volgend zomer.
Mijn 2,5 jarige merrie krijgt 250 a 300 gram per dag bijgevoerd, naast hooi, gras, een witte en Himalaya liksteen.
Dit bestaat uit de zo goed als suikervrije muesli van Marstall, Haver van Bioron, Zeewier, en om te zorgen dat ze goed moet kauwen melasse vrije lucerne.
Zeewier eet de mijne echt niet zo op. Ik kan zelfs niet de aanbevolen hoeveelheid door het voer mengen, anders eet mevrouw het niet meer.
Het blijft lastig. Ik probeer zo goed mogelijk naar mijn paard te kijken en vertrouw op mijn gevoel.
Bladwijzers