Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

  1. #1
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Ik zit hier al langer over na te denken en heb op Horse Event ook alle standjes afgelopen met betrekking tot voer.

    Het gaat overigens om:
    7,5-jarige Welsh Cob merrie
    1,5-jarige Welsh Cob ruin
    14,5-jarige Haflinger ruin

    Momenteel staat er hier een zak Subli ponybrok, en zo af en toe krijgen ze daar een handje uit. Ik ben dus geen brokvoerder.
    Maar goed, in de winter eten ze puur alleen hooi, en dan zou ik toch graag wat bijgeven.

    Nu heb ik wel een Himalaya liksteen. Zijn er bepaalde likstenen raadzaam, of maakt het weinig uit?
    Beiden Welsh Cobs likken er aan, de Haflinger niet.

    Maar goed, dan nog het voer. Op zich ben ik best tevreden met die ponybrok. Maar eigenlijk zoek ik iets dat je liefst zo uit de hand kan voeren. Maar anders af en toe uit een voerbak.

    Nu spreekt Equifyt mij wel aan. Maar dit is niet dicht in de buurt te verkrijgen, al schijnt er een verkoopplek dichter in de buurt te komen. De Herbs ervan heb ik een proefzakje van, en dat vinden de pony's niet echt lekker. De Natural Base moet ik nog proberen.

    Marstall heeft verschillende soorten, maar ook een soort koek, dat zou makkelijk voeren. Daar moet ik me nog verder in verdiepen.

    Pavo heeft nieuwe complete supplementen, maar vind het erg klein spul. En eigenlijk ben ik nooit zo fan van Pavo geweest.

    Maar eigenlijk wordt ik niet zo wegwijs meer.
    Wat ik zoek is vooral een aanvulling op ruwvoer waar ik niet teveel van moet voeren maar ze net wel een tikkie extra vitaminen/mineralen binnenkrijgen. En dat gewoon af en toe lekker is om te geven.
    Waar hebben jullie goede of slechte ervaringen mee?

    Oja, ik zoek iets met niet teveel suikers, zetmeel en dergelijke.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Een Himalaya liksteen klinkt heel sjiek en ziet er mooi uit, maar doet in feite niet veel meer dan zo'n gewone witte koeienliksteen. Het gehalte aan mineralen dat in de Himalaya liksteen zit, is verwaarloosbaar. Hij bestaat voornamelijk uit zout. Een mineralenliksteen (zo'n rode, of erger nog, die met allerlei smaakjes) is ook niet aan te raden; daar zitten wel fijn allerlei mineralen in maar een paard heeft alleen specifieke honger voor zout. Dat betekent dus dat hij er alleen aan likt als hij behoefte aan ZOUT heeft, en niet als hij behoefte aan de mineralen heeft. Hij kan daardoor makkelijk teveel, of juist te weinig mineralen binnenkrijgen. En die met smaakjes bevatten vaak veel suiker waardoor je paard ze veel te lekker vindt en ze al héél snel op kunnen zijn, en dat is dan ook weer niet gezond.

    Ik ben er voorstander van om een compleet vitaminen/mineralensupplement bij te voeren, of als je paard intensieve arbeid verricht, een goed krachtvoer, eventueel nog aangevuld met extraatjes die speciaal op de gezondheid van je paard zijn afgestemd.

    Zelf voer ik mijn paarden 1/2 kilo muesli per dag (Equisanum Arab) en daar voeg ik nog kruiden aan toe als ik dat nodig vind. Zo heb ik Atli een tijdje een kruidenmix gegeven die werkte tegen struikelen en vermoeidheid, en na zijn koliek heb ik fenegriek en anijs gegeven om de spijsvertering te bevorderen.

    Het dieet wat Nicolette Hebing aanraad is me een tijdlang ook goed bevallen, tot de paarden het niet meer aten... Je kunt aan dit op zich al complete dieet (bietenpulp, zemelen, zeewier en veendrenkstof) ook makkelijk nog kruiden toevoegen. Het is wel wat bewerkelijker om te voeren dan een kant- en klaar krachtvoer, maar het went al snel.

    En je zou ook nog kunnen kiezen voor een vitaminen/mineralenbrokje dat je zo uit de hand kunt voeren.

    Je ziet wel, er zijn verschillende mogelijkheden.

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Ik heb de Himalaya steen voor het zout, dus dat komt goed uit.

    Ik zou graag een compleet vitaminen/mineralen iets voeren. Maar geen poeders ofzo, want dan heb ik veel gedoe om het te voeren dagelijks. En moet ik alsnog gewoon voer hebben.
    Ik vind een halve kilo voer al veel te veel.

    Ik wil dus geen heel bewerkelijk voer. Kijk, een keer of 2 in de week een slobber ofzo klaarmaken is geen probleem. Maar niet dagelijks van alles mixen en doen.
    Daarnaast is mijn merrie een hele kieskeurige eter.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Dan zou je kunnen kiezen voor bv Pavo koeken, die bevatten alles wat een paard nodig heeft en zijn makkelijk te voeren.

    Of een compleet supplement in brokjesvorm waarvan je niet veel hoeft te geven zodat je het gewoon uit de hand kunt voeren, zoals deze (als ik effe reclame mag maken): vitaminen en mineralenkorrels.

    En wat ook nog kan, maar dan weet je nooit precies hoeveel vitaminen/mineralen/sporenelementen je paard binnenkrijgt, is puur gedroogde kruiden voeren. Die eten paarden vaak zó uit je hand, of je kunt ze mengen met stukjes appel of wortel ofzo, of eventueel wat granen. gGedroogde kruiden zijn in kant- en klare mixen verkrijgbaar voor bv. jonge paarden, senioren, drachtige merries, paarden met gewrichtsproblemen, enz. Je kunt deze mixen dan eventueel ook nog aanvullen met losse kruiden zodat je zelf een rantsoen helemaal op maat samenstelt.
    Je komt hiermee wel zo dicht mogelijk bij een natuurlijk voedingspatroon, immers een wild paard eet ook alleen maar grassen, planten, kruiden, takken en bladeren. Maar je hebt dan geen garanties dat je paard ook écht alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    PS Er is verder ook niks mis met een Himalaya liksteen hoor, hij is alleen veel duurder dan een witte.

  6. #6
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Dyonne, let je wel op de hoeveelheid suikers?
    de welsh en haflingers die ik ken, zijn heel gevoelig voor suikers. In de equifyt zit namelijk heel veel suiker!
    het zelfde geldt wel een beetje voor de pavo koeken (tja ze moeten het met iets binden he!)

    ik ben fan van st hippolyte structuur e (muslie weinig nodig --> veel mineralen + vitaminen) en de marstall vito. (waar weer helaas knoflook in zit )
    ik heb in iedergeval gemerkt dat alleen hooi bij ons niet voldoende is. Snowdon heeft tot twee keer toe een Vit E + selenium tekort gehad, omdat dat uit het hooi verdwijnt na het hooien.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  7. #7

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Ik voor alweer eeb tijdje equifyt en kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben. Vorig na jaar ben ik er mee begonnen omdat Lady niks wilde eten en echt veels te mager werd. Het probleem was met equifyt snel opgelost. Ook kreeg Odet het op aanraden van de verkoper. Zij kreeg alleen een halve portie om af te vallen. Daarvoor kreeg ze niks. Door de halve portie kreeg ze een betere verbranding en verdwijn haar overrtollig vet al snel. Ik ben sinds kort weer begonnen met het voer en ben benieuwd hoe ook Sieb en Maaike het gaan doen. Sieb is veels te dik en kan ik geen ribje aan vinden en Maaike is nu eigenlijk precies goed alleen ze moet ook geen grammetje afvallen en ik heb ze toch liever precies goed en dat ze geen grammetje aan mogen komen.

    Ik heb bij Odet dus geen problemen gehad met de suikers.
    www.niettevermijden.com

  8. #8
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Waarom heb je iets tegen Pavo?

    Ik gaf Moon in het begin elke dag een halve koek als enig bijvoer om vitaminen en mineralen aan te vullen, maar ben over gestapt op Pavo Vital, dat zijn vitamine/mineralenbrokjes, omdat daar minder suiker in zit dan in de koeken. Je hebt er maar een handje per dag van nodig en dat geef ik dan samen met een handje muesli, maar dat is puur omdat Moon het dan lekkerder vindt (hij is een beetje kieskeurig).
    Het is in principe precies wat je zoekt: complete aanvulling en makkelijk uit de hand te voeren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  9. #9

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Marstall heeft ook fijne koeken, zonder melasse.
    Wel zijn ze wat hard, maar mijn paarden hadden er eigenlijk geen moeite mee.
    Verder is Marstall force ook makkelijk om te voeren. Zijn kleine brokjes die je uit de hand kan voeren.
    Daar hebben ze ook heel weinig van nodig, 50 gram ongeveer.
    Sindii, voor Mens en Paard

    http://www.sindii.nl

  10. #10
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dekoezegtboe
    ik heb in iedergeval gemerkt dat alleen hooi bij ons niet voldoende is. Snowdon heeft tot twee keer toe een Vit E + selenium tekort gehad, omdat dat uit het hooi verdwijnt na het hooien.
    Mag ik vragen hoe je hierachter kwam? Bloedonderzoek of andere symtomen?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Ik doe hetzelfde als Senta: een handje Pavo Vital per pony per dag. Ik hoef er geen muesli door te mengen, ik geef het zo uit de hand en ze eten het graag.
    In de koeken van Pavo schijnt idd veel suiker te zitten. Mijn eczeem ponies krijgen nu alleen hooi en Pavo Vital en hebben beduidend minder jeuk dan vorig jaar.

  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Zo, zal even proberen op alles te reageren, mocht ik het vergeten, dan alvast excuses en de vraag of je het nog een keer wilt herhalen.

    Allereerst Marja, zoiets als die korrels spreekt mij mogelijk aan, zou dan na moeten kijken wat erin zit. Liefst zou ik de brokjes iets groter zien. En hoe eten ze het zonder dat je wat toevoegt? Want dat is gelijk een lastig punt.

    O ja, ik ben niet iemand die puur natuurlijk perse moet voeren, zo natural ben ik nu ook weer niet. Maar ik wil gewoon geen grote hoeveelheden brok voeren, daar ben ik tegen. Maar gewoon een compleet mengsel bijvoorbeeld is prima.

    De Himalaya had ik erg goedkoop op Horse Event, 3kg voor 3,50 euro, dus viel reuze mee. Maar ik vind hem wel fijn verder, en die paar euro maakt dan ook niet uit. Weet hier in de buurt niet eens waar ik een gewone witte kan krijgen, misschien via de voerleverancier.

    Dinka, de suikers is wel een punt inderdaad. En gelijk de reden waarom ik niet zo fan ben van Pavo. Daar zitten vaak erg veel suikers in.
    Equifyt zit inderdaad ook veel in, helaas. Maar ik denk dat ik het sowieso niet ga voeren, want ze vinden het ook helemaal niet lekker.
    Beiden soorten voer die jij noemt moet ik even kijken of ik dat in de buurt kan krijgen. En de eerste zal ik even verder naar kijken. Marstall staat al wel op het lijstje voor interessant.

    Margriet, hoeveel van de Equifyt geef je aan Odet?

    Senta, Pavo vind ik dus vaak teveel suikers. En ik vrees ook een beetje dat ze Pavo Vital niet lekker vinden.

    Sindy, toevallig een tijd bij de Marstall stand gestaan, en op zich spreken die koeken mij inderdaad wel aan. Maar ik moet even kijken of ik ze voldoende compleet en gezond zou vinden. En daarnaast zou ik moeten kijken of ze ze goed eten.
    De Marstall Force lijkt ook wel interessant.

    Voor nu lijkt Marstall mij wel interessant. Maar verder moet ik eerst dan ook eens naar wat verhoudingen kijken en ook de verkrijgbaarheid.
    Ik weet momenteel alleen de Subli die ik in de buurt kan krijgen (zelfs thuisbezorgd), maar dat is geen reden perse bij Subli te blijven. Alleen als ik overstap moet het wel echt een verbetering zijn.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #13

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Mijn pony's hebben beschikking tot een liksteen sinds kort weer, wil wel dat ze dat eigenlijk het hele jaar door tot beschikking hebben.
    Valt me op dat ze dat prettig vinden, en ze drinken meer vind ik ook prettig
    en heb dus gewoon zo'n witte..


  14. #14
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Dan zou je kunnen kiezen voor bv Pavo koeken, die bevatten alles wat een paard nodig heeft en zijn makkelijk te voeren.
    Ik kan mij herinneren dat Marco Krul het voeren van Pavokoeken afraadde, ik weet alleen niet meer waarom .
    Donja en Feniño krijgen hooi, een liksteen en voor het idee na het 'werk' een handje Pavo Nature's Best. Volgens Pavo een muesli met een zeer laag eiwit, havervrij en suikerarm. Zo krijgen ze toch wat extra's, zonder meteen een grote hoeveelheid eiwit en suikers binnen te krijgen.

  15. #15
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Compleet voeren? Liksteen voldoende? Of meer nodig?

    Marjo, waarom vind je veel drinken fijn?
    Ik weet dat mijn merrie al een behoorlijk aantal liters drinkt, dus die hoeft niet meer te drinken.
    Maar wil haar zeker zout aanbieden als daar behoefte aan is.

    Nicolien, helaas is het gehalte Zetmeel/Suiker in Nature's Best behoorlijk hoog.
    Dan kan ik denk beter bij Subli ponybrok blijven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •