Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

  1. #1
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    het nieuwe weidemaatje van mijn paard heeft nog nooit een drinkbak met -nippel gezien. nu is dit ook best een lastige variant van drinkbak (geen brede lepel omdat een van de paarden er steeds hooi onder stopte waardoor de bakken bleven overlopen (ws was hij eigenlijk een zeepaard)) waarbij ze de nippel met de bovenlip echt moeten induwen.
    ze schrikt zich te pletter van het straaltje water dat er dan uitkomt.
    nu heb ik haar wel weer zover dat ze, middels stukjes appel in de drinkbak, toch weer bij de nippel durft te komen, maar erop drukken... ho maar.
    ze kan overdag gewoon drinken in de wei (uit een gewone grote bak met vlotter), dus ze heeft ws niet superveel dorst als ze op stal komt savonds. toch wil ik dat ze in de stal ook gewoon zelf kan drinken natuurlijk.
    ik heb al geprobeerd:
    - stroop smeren op de nippel
    - stukjes appel aan de nippel prikken
    - eindeloos voordoen (met de hand, ja: niet met mn mond: zou dat het zijn :- ))
    - eindeloos voordoen met stukje appel in de hand en zelf op de nippel drukken als ze haar neus in de buurt heeft en de appel wil eten (maar het verband tussen het water, de nippel en de appel wordt dan misschien te ingewikkeld..?)

    iemand tips?!
    *** you can't do it without doing it ***

  2. #2

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Waarschijnlijk komt ze er vanzelf wel achter als ze eens echt dorst heeft. Laat haar maar even lekker experimenteren, komt wel goed.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  3. #3
    Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.875

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Dat denk ik ook wel ja, Chivas was eerst ook heel erg bang voor de grote oranje drinkbak hier, die maakt geluid en het water beweegt constant zodat het niet bevriest, maar drinken eruit was de eerste paar dagen echt héél eng. Ik ben elke keer nadat ik wat met Chief had gedaan, met hem naar die drinkbak gelopen, approach en retreat gedaan, maar het drinken zekf niet geforceerd. "You can lead a horse to water, but you can't make him drink." Na een paar dagen liep hij er zelf stoer op af en inderdaad, als ze echt dorst hebben zetten ze zich daar wel overheen hoor.
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

    www.dealindreams.nl - realise your dreams!

  4. #4

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ilian
    "You can lead a horse to water, but you can't make him drink."
    En dan zegt Pat Parelli: 'But you can make him thirsty".
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Ja dat is mijn ervaring ook,op de vorige stal kon Whoopie overdag buiten drinken en in de stal had ze een automatische drinkbak, ze vondt het eng en ik ben er ook op verschillende manieren mee bezig geweest, ik denk dat ze er zeker een jaar gestaan heeft en ze heeft er nooit uit gedronken waarschijnlijk had ze niet genoeg dorst om haar angst te overwinnen.
    Op de huidige stal hebben we ook van die drinkbakjes buiten en binnen, en het is geen probleem, ze ziet het natuurlijk wel de andere paarden ook doen mischien scheelt dat toch, nu weet ze niet anders.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    ha! dank voor jullie reacties.
    inderdaad zal ze niet genoeg dorst hebben. wat ook wel weer geruststellend is, in zekere zin.
    ze ziet haar buurvrouw drinken uit zo'n bak, al een weekje... dus je zou zeggen... ?
    ik blijf het dan nog wel een poosje voordoen met lokkertjes erbij. misschien dat het kwartje dan nog een keer valt.

    *** you can't do it without doing it ***

  7. #7

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Ik vraag me af of lokkertjes nodig zijn. De beloning voor het proberen is immers dat er water uitkomt. En ze zal het gaan proberen als ze behoefte heeft aan water. Als je haar met een stukje appel naar de drinkbak lokt, denkt ze misschien: ha, een stukje appel! En schrikt zich vervolgens een hoedje als er opeens water uit dat ding spuit.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  8. #8
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    uhm. ja... dat was ook een beetje mijn dillema qua snappen van het verband tussen water, appel en zelf doen.
    zonder lokkertjes komt ze helemaal niet bij de waterbak in de buurt. omdat ze dus ook niet genoeg dorst heeft, ws.
    twas ook om haar te laten wennen aan het akelige feit DAT er water uitspuit.
    soms.
    ALS je er op drukt...
    *** you can't do it without doing it ***

  9. #9
    Actief Forumlid krummel's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2010
    Locatie
    Enkhuizen
    Leeftijd
    34
    Berichten
    1.028

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Ik denk dat je je niet heel druk hoeft te maken. Buiten kan ze gewoon drinken en heeft dus ook het grootste gedeelte van de dag de beschikking over water. Heeft ze nou echt een keer dorst en kan ze niet naar de grote waterbak toe, dan zal ze vanzelf een andere manier proberen om aan water te komen. Wat misschien nog wel helpt is om het automatische drinkbakje vol te laten stromen. Dan er wel de link gelegd word tussen water en bakje. Dat ze dus ook een slokje kan nemen zonder de drinknippel in te drukken.
    Hoe kan ik je vertellen wat onzegbaar is? Ik vertrouw erop dat je het voelt..

  10. #10
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    ja, ik hoop dat ze het gewoon een keer zelf gaat doen. als ze binnen komen hebben ze wellicht geen dorst, maar ze krijgen 's avonds hooi en brok. dus ik kan me voorstellen dat wat water daarbij wenselijk is...
    ik had een paar keer een emmer in de stal gezet. die drinkt ze in de loop vd avond wel leeg, maar zo leert ze ook niet uit de bak drinken natuurlijk... maar ik vind het ook zo sneu om dr (voor haar idee) zonder water te laten staan.
    ik vul de automatisch bak idd altijd wel even met water. tot nu toe dus zonder verder succes.
    in de wei is het altijd wel meteen slurpen.
    nu ja... ik kijk het nog even aan.
    *** you can't do it without doing it ***

  11. #11

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Geen emmer water bijzetten, want dan hoeft ze nooit op zoek te gaan naar water. Als je het waterbakje laat vollopen, zal ze dat wel vinden en gaan uitproberen als ze dorst heeft.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  12. #12
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    ja, ja... ik weet het ... ik ben een watje.
    maar ik zal dat idd niet meer doen...
    *** you can't do it without doing it ***

  13. #13

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Ik deed dat net zo hoor , maar dan heeft ze idd geen reden om het te proberen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15

    Re:hoe leer ik een paard met een drinknippel drinken?

    Rick heeft nu hetzelfde probleem (sorry is niet bedoeld als topic-diggen). Punt is alleen dat zodra die waterbak geluid maakt, Rick aan de andere kant tegen de muur gedrukt staat... Ik vul nu iedere keer dat drinkbakje tot aan de rand maar indrukken doet hij dat ding echt niet. Zodra ze buiten zijn probeert hij uit iedere plas water te drinken die hij tegen komt. Uitgedroogd is hij niet maar baart me intussen wel wat zorgen... Leg al expres zijn kuilgras in de buurt van het bakje. Snappen doe ik het niet want voor hij van mij was stond hij ook in een stal met automatische drinkbak en heeft hij daar ook gewoon uit gedronken voor zover ik weet. Waarom hij nu zo spastisch doet? De afgelopen twee jaar is hij wat dat soort dingen kennelijk wel wat "verwilderd" doordat hij in de opfok heeft gestaan en de hele zomer in het nieuwe land waar hij altijd uit de sloten dronk / drinkt.

    Vind het lastig hoor. SH zei ook al dat hij het vanzelf wel zou leren als hij maar voldoende dorst zou hebben maar ik heb er echt werkelijk mijn twijfels over. Zal morgen in zijn bijzijn die hele bak eens flink schoonmaken (zonder zeep) en eens zien of ik de nippel wat losser kan zetten.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •