Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: halster aan doen

  1. #1
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    halster aan doen

    Hoe doe je voor de eerste keer een halster aan bij een bang paard ?
    Ik ben zelf al lang een level 3 student maar heb een pijl te kort in mijn bagage.
    Bij iemand waar ik soms ga helpen staan verschillende paarden te koop wegens inkrimping van het grondgebied.
    Het is door de dochter dat ze begonnen zijn met paarden (BWP's)en fokken maar nu is deze gaan studeren en heeft ze geen interesse meer in de paarden.
    Nu zijn er 2 paarden, Evita en Elegance, die zich niet lieten halsteren, de ene, Evita, liet zich zelfs niet benaderen. De paarden lopen 24/24 buiten.
    Evita had een halster al meer dan 6 maand aan en nu kon ze niet meer benaderd worden. Met wondjes op haar huid als gevolg. Na 3 sessies hebben we het kunnen uit doen zodat ze kon genezen.
    Met veel friendly game, approach and retreat en spiegelen kunnen we beiden nu al strelen en borstelen en komen ze zelfs naar ons toe.
    Bij Elegance was het deze morgen de 2e keer dat we een halster hebben kunnen aandoen door veel friendly game met de string en hooi voor de neusopening te houden zodat ze er zelf door kwam.
    Bij Evita zijn onze vorderingen aan het stagneren. Ze blijft bang voor de string.
    Dit alles doen we nu in vrijheid in de weide. Evita is tijdens de eerdte sessie uit de paddock gesprongen toen de druk haar te groot was.
    Iemand suggesties ?
    keep it fun!

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:halster aan doen

    Als je niet vooruit komt, moet je terug. Niets doen, alleen voeren, of totaal negeren en over een tijdje weer proberen?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:halster aan doen

    Wat er bij mij opkomt n.a.v. je berichtje:

    Denk dat je nog kleinere stapjes moet gaan nemen.

    Omdat je aangeeft dat ze uit de paddock was gesprongen. Niet vervelend bedoeld maar dan heb je dus of signalen gemist of genegeerd waarbij je de desbetreffende sessie wel goed had kunnen afsluiten.

    Misschien dat ik het mis heb hoor, ik ben geen level 3 studente of heb geen jarenlange ervaring maar dat is mijn gevoel n.a.v. je verhaal. Ben benieuwd wat anderen erover te zeggen hebben
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  4. #4

    Re:halster aan doen

    Zou je niet eens proberen te clickeren ?
    En de oefening dan in hele kleine stapjes opdelen : met neus halster aanraken = clicker/beloning. Daarna, neusje erdoor steken, ... daarna, ...

    Succes alleszins !

  5. #5
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re:halster aan doen

    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga daar maar eens in de 2 à 3 weken heen sedert juni en ondertussen worden die 2 enkel gevoederd met hooi. De vooruitgang is al enorm als je bedenkt van waar ze komt. De eerste 2 keren weigerde Evita ook maar iets uit de hand aan te nemen van voedsel? Je weet wel : Safety, comfort, play, food. Ook als de mens hooi bracht bleef zij op afstand staan kijken tot de mens weg was. Bleef je bij het hooi staan dan bleef zij ook weg. Nu neemt ze al hooi uit je hand maar tegenover ander voedsel staat ze heel sceptisch. Graantjes wou ze enkel uit een emmer als je er niet bij staat en ander voedsel moet ze niet. Ik bracht al wortel, appel, broccoli en brood mee. Ik ben ook een clickerliefhebber maar bij haar vind je niks om haar te belonen behalve de retreat, die we veel gebruiken natuurlijk. We kunnen de clicker nog niet eens niet laden. Ze heeft al een hooisprietje door het halster aangenomen en dan ben ik nog niet verder gegaan met haar omdat ik het gevoel had dat dit weer teveel zou zijn voor haar.
    Het was de eerste sessie dat ze over de omheining gesprongen is en dat was idd omdat er teveel druk was toen ik de catching game met haar deed. Niks te hard opgejaagd Ik was in stap en ik heb de sprong zien aankomen maar toen was het al te laat, daar heb ik dus idd een signaal genegeerd. Het is ook de bedoeling dat je de druk laat vallen als ze je nog maar aankijken met een oor of zo maar dat deed ze helemaal niet. Die sessie hebben we trouwens succesvol afgesloten want we hebben ze terug in de paddock gehaald en met spiegelen en approach en retreat toch tot op ongeveer 2 meter kunnen komen. Het gaat dus allemaal in kleine stapjes. De 2e sessie waren we al blij dat we er naast konden staan en ze aanraken met onze elleboog ...De catchinggame hebben we nooit meer gebruikt en zal ik ook nooit meer doen als er geen 2 meter hoge omheining is
    keep it fun!

  6. #6
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:halster aan doen

    Ik moet een beetje glimlachen, sorry. Je geeft de moed al op als je 2 sessies hebt gedaan in 4 weken tijd? Lees ik dat nou goed?
    Ik heb hier een paard dat zich moeilijk laat benaderen (damat) en ben soms wéken dag in dag uit met hem bezig geweest.
    Joh, jij maakt prima progressie, gewoon nog even volhouden lijkt me. Vaker met ze bezig zijn lijkt me sowieso een goed plan.

  7. #7
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re:halster aan doen

    neenee. Ik ben er nu al zo'n 8 keer met haar bezig geweest sedert juni. is idd eigenlijk nog niet veel. De vrouw is er alle dagen wel even mee bezig maar door onze werkzaamheden kunnen we moeilijk samen afspreken.
    Het wordt een probleem als ze straks, in de winter, toch eens op stal gezet worden. Gewoon meelopen met de kudde zal wel gaan maar om haar dan ook nog in een stal te krijgen ???
    Hoe zou Pat dat eigenlijk doen ?
    keep it fun!

  8. #8
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:halster aan doen

    Mijn damat heeft ook een hekel aan halster omdoen. Ik heb hem daarom nu een stalhalster om. Zo kan ik hem altijd pakken (als hij eenmaal bij me is gekomen tenminste). Je komt namelijk gauw in een negatieve spiraal terecht omdat je een paard at liberty niet goed kunt desensitizen. Ik heb Damat dus aan het stalhalster en de leadrope en kan dan gewoon friendlygame doen met het halster, zonder dat ik hulpeloos toe moet kijken hoe hij wegloopt en dus met een verkeerde timing release krijgt.

  9. #9
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:halster aan doen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door aylakim
    Hoe zou Pat dat eigenlijk doen ?
    Als ze extreem zijn in het niet laten benaderen?
    In een paddock zetten en water aanbieden vanuit een emmer die je vasthebt.
    Niet komen drinken? Dan dorst...
    Als een paard echt helemaal geen positieve associaties heeft met de mens en geen 'voordeel' ziet van bij de mens zijn, dan is dat een manier waarop je dit effectief kunt bereiken. Het paard koppelt de mens dan aan zijn eerste levensbehoefte Dit is wat ze bij Parelli vertelden als methode om wilde mustangs gewend te krijgen aan mensen.

    Hoe Pat het zelf zou doen? Waarschijnlijk nog een stapje verder en controle over een een nóg hogere levensbehoefte nemen. (maar da's meer iets voor extreme LB-ex die niet wíllen)


    Op stal zetten en veel omgang met mensen zal ook helpen. 1x in de 2 weken langsgaan en wat proberen te doen met het paard, schiet niet zoveel op als ze in de tussentijd alle contact met mensen kunnen ontwijken.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  10. #10
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re:halster aan doen


    De tip om met water te werken heb ik ook al gekregen maar is practisch niet haalbaar. Het probleem is dat er chronisch tijdsgebrek is. Die mensen hebben een eigen zaak, nog thuis wonende kinderen. Water is beschikbaar in de weide en in de paddock durfde ze haar niet af te zonderen want dan zou ze er terug over springen. Veel omgang met mensen heeft ze daar ook niet. Behalve de vrouw, haar jongste dochtertje en de stalknecht komt niemand in de buurt van de paarden.
    Ons probleem van benaderen is wel al opgelost. Het is het halsteren dat niet gaat. Eens ze het halster aan heeft zijn we ook van plan om het een tijdje aan te laten. De wondjes zijn nu toch al lang genezen.

    Op televisie zag ik eergisteren hoe ze zebra's vangen in Afrika, in een steeds smaller wordende ruimte. Lijkt me een mogelijke oplossing voor haar maar we hebben niet al dat materiaal
    Ze zou er ook niks van leren. Integendeel, dan zou ze haar vertrouwen in ons terug kwijt zijn.
    keep it fun!

  11. #11
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:halster aan doen

    Lijkt me eenvoudig op te lossen: stuk afzetten in de wei waar ze beide in staan, waar geen watervoorziening is.
    Ze moeten toch gevoerd worden, dan kan er toch ook wel een paar dagen 3x p/d water aangeboden worden? En als dat een dag niet kan, zet je een emmer neer...
    Ik vraag me af in hoeverre deze mensen wel iets willen doen met hun paarden en wat jouw drijfveer is om ze te helpen.

    Ik lees in je beschrijving dat je ze wil leren de neus door het halster te steken..
    Dat is bij een touwhalster toch niet nodig?
    Als je ze kan aaien over en onder de hals terwijl je naast de schouder staat, kun je het uiteinde van het halster overpakken en het hoofd naar je toe buigen.
    Dat vaak genoeg herhalen tot die handeling gedesensitized is en dan masseer je het halster vanuit die positie over de neus.

    Succes ermee!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  12. #12
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:halster aan doen

    Je zegt dat de familie chronisch tijdgebrek heeft, zelf kom je er ook niet heel regelmatig. Klinkt als een lastige situatie, helemaal als je het plan met het water wil uitvoeren... Klinkt cru, bedoel het niet verkeerd maar is er niemand die vaker met haar aan de gang kan?
    8x in 4 maanden is inderdaad nog erg weinig om er al echt iets van te verwachten? Wellicht klinkt dit naar maar vertrouwen gaat over een lange tijd naar mijn mening bij dit soort uitdagingen
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  13. #13
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re:halster aan doen

    @ Callippo : het probleem is dat je naast haar nog geen string helemaal kan open vouwen. Zodra ze iets van touwen ziet panikeert ze. 't Is echt niet normaal. Veel desentizeren lijkt me de oplossing. Ik heb al gedacht om overal in de weide stukjes touw te leggen. Wie weet begint ze er zelf mee te spelen. Bij Elegance hebben we toch eerst de neus door het halster gestoken. Die paarden hun reactie tegen druk is tegendruk. Ik ben in ieder geval blij dat het bij haar wel al gelukt is.
    Een stukje met paaltjes afzetten durf ik niet te adviseren. Ik heb altijd schrik dat er iets gebeurt en dat er een paaltje in een paard terecht komt. Zeker bij zo panikoholics.

    Ik ben bij die mensen gekomen door mijn vriendin die een paard, Spirit, van haar gekregen heeft. In ruil heeft ze de weides van mijn vriendin deze zomer mogen gebruiken.
    Het was de droom van haar dochter om een fokkerij te beginnen maar ondertussen is dochterlief gaan studeren in Antwerpen en heeft ze geen zin meer in de paarden. De kudde was uitgegroeid tot 30 paarden.
    De mama is ook een paardenliefhebster die zelf dressuur rijdt en ik vind het schitterend dat ze toch zelf voor alle paarden een goede thuis zoekt. Ze had van mijn vriendin gehoord dat Spirit al zo goed hanteerbaar geworden was door mijn hulp en omdat sommige paarden enkele kleine issues hadden vroeg ze of ik ook eens wou komen. Ze is dan wel een dressuur amazone maar staat heel open voor onze aanpak en is ondertussen zelf met grondwerk met een lange lijn en carrotstick aan de slag. Ze heeft zelfs al besloten om Evita niet meer te verkopen.
    De stalknecht is niet echt geïnteresseerd om met de paarden te werken hij geeft eten en houd alles netjes, haar man vind het ook mooi vanop een afstand en haar kleine dochtertje is nog maar 5j. Er komt wel nog een trainer om de paarden zadelmak te maken maar die heeft dan daar zijn werk mee en komt ook niet zoveel terug vanwege het tijdsgebrek. 't Is niet gemakkelijk en een hele uitdaging. Ze had het zich gemakkelijk kunnen maken door een handelaar te laten komen, alle paarden op een vrachtwagen te laden en slusch maar dat zou ze nooit kunnen.

    Heb vandaag het advies gekregen om toch eens te proberen om ze op stal te krijgen en dan goed op te letten van de achterbenen.
    keep it fun!

  14. #14

    Re:halster aan doen

    misschien een idee om touwen te spannen ri stal en ze dan rustig richting stallen te drijven.
    Dit drijven eerst in de wei oefenen door bijv hoopjes hooi te verspreiden en ze dan van hoopje naar hoopje te sturen zodat je leert hoeveel druk je wel of niet kan geven zonder dat er paniek uit breekt.
    gaat dit goed, dan kan je ri stal proberen. En zo kunnen ze ook weer terug geleid worden naar de wei.
    Zo kan je zonder stress bij mens en dier aan de slag zonder halsters.

  15. #15
    Actief Forumlid aylakim's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Damme (B)
    Berichten
    409

    Re:halster aan doen

    Goed idee maar 't Is daar zo immens groot van de weide naar de stal is er nog een ruimte van ongeveer een half voetbalveld. We zouden wel eens kunnen proberen met de andere paarden aan een halster nu Evita de enige is zonder halster. Ze zal zeker mee lopen en eens ze in de hangaar is kunnen we de poorten afsluiten met touw om ze daarna voorzichtig dicht te schuiven als die er zijn, ik weet het niet, nog nooit op gelet. Hoe ze dan nog in een stal zal geraken ? Misschien met voedsel als we ze inderdaad rustig kunnen houden. "Relationship first" is zeker noodzakelijk bij haar.
    keep it fun!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •