Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 23 van de 23

Topic: zweer

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: zweer

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Chrissie
    Limo (paard van een vriendin die bij ons in de wei staat) heeft ook een hoefzweer. Ze is gisteren met hem naar de da geweest, omdat hij steeds erger kreupel ging lopen. Deze heeft het advies gegeven om hem 2 dagen (2 keer daags) in biotex te zetten. Hierdoor wordt de hoef weker en zal de zweer zijn weg sneller en makkelijker naar buiten weten te vinden.
    Helaas heb ik zelf veel ervaring met (onverklaarbare) onderhuidse ontstekingen. Mij is altijd afgeraden om met Biotex groen aan de slag te gaan omdat het meer doet dan alleen maar verweken. Het tast gezond weefsel ook aan en schopt de natuurlijke bacterie-huishouding overhoop.
    Als de hoef weker moet worden is alleen water al voldoende, gewoon weken in schoon water. En als ze appelazijn op voorraad heeft is dat nog beter.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ja appelazijn heb ik ook gebruikt ja, heel goed bij zweren!!! (was het alweer vergeten, bedankt voor het herinneren Dorien )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Mij is altijd afgeraden om met Biotex groen aan de slag te gaan omdat het meer doet dan alleen maar verweken. Het tast gezond weefsel ook aan en schopt de natuurlijke bacterie-huishouding overhoop.
    Je geeft een biotex-badje niet om iets te verweken. Er zitten enzymen in die eiwit (pus) eten. Het maakt dus schoon. Het wordt in de humane geneeskunde aangeraden voor bijvoorbeeld fistels bij je anus. Schopt niets in de war, maar vreet de pus lekker op. Soda-bad kan ook, dat maakt schoon doordat osmotische waarde van het water omhoog gaat en daardoor het vuil uit de wond trekt. Kan allebei, werkt allebei. Ongeveer 15 minuten is voldoende, mag meerdere malen per dag (2 tot 3 x).

Actief Forumlid Chrissie's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

Lila: trekt biotex dan zo diep de hoef in? Stomme vraag misschien hoor, maar je ziet de zweer nog niet. Doet de biotex "zijn werk" dan ook diep in de hoef.

Helaas voor Limo is de eigenaresse toch overstag gegaan. Zaterdag heeft ze hem opgehaald en op stal gezet. Dit lijkt me helemaal niet goed voor hem. Hij staat dus op stal (binnenbox en op stro) terwijl hij problemen heeft met zijn luchtwegen en een hoefzweer heeft. Ik had nog wel zo gehoopt dat ze iets van mij aan wilde nemen. Het is het beste voor Limo. Maar volgens haar heeft de staleigenaar er meer verstand van en kan hij beter daar staan. Dat is echt zo iemand die wat paarden fokt voor de sport, les geeft en echt volgens de "officiele" regeltjes is. Dus compleet het tegen overgestelde van hoe wij erover denken. Ik heb mijn best gedaan, maar helaas voor Limo was dit niet genoeg.

Ik hoop het beste voor hem...
    Mijn dieren zijn mijn alles.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Nee, biotex en soda hebben pas zin als het open is, anders werkt het niet. Misschien (geen idee hoor) kan je ichtamol zalf (=trekzalf) op de zool smeren?? Nogmaals geen idee of dat kan hoor, maar ik heb het bij Vash gebruikt toen hij droesabcessen had op de kaak, zodat ze naar buiten open zouden barsten i.p.v. misschien naar binnen.
    @Evenaar: Nog even over de tip van de appelazijn door het voer. Als je dan wilt dat het klimaat in de hoef zuurder wordt.....die zuurgraad wordt toch meteen "geneutraliseerd" zodra het door de maag heen is?
    jammer dat ze hem op stal heeft gezet, voor de longen en ook voor de hoefzweer....maar net wat je zegt: je hebt je best gedaan en nu maar hopen dat ie snel openbreekt, dan kan ie weer naar buiten!!

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hahaha, ik deed de appelazijn ook niet door het voer Maar in het voetenbad (lees in de sok om Fen's voet )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Wat je het beste met een zweer kan doen is er zelf uit laten komen en dat stimuleren door veel beweging, de hoef soepel houden (regelmatig weken in water) en appelazijn door het voer (dit om de zuurgraad van de zweer beter te maken).
    Ik was er alweer enorm van in de war....ik lees hier soms toch al de gekste dingen .

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

oh ja.... ik heb dit idd geschreven hahaha
    Ik deed toen namelijk ook appelazijn door het voer maar dat was ergens anders voor, raak gewoon in de war van mezelf . Voor die zweer gebruikte ik dus appelazijn op de hoef zelf.....

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten