Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Deken omdoen bij een paard die niet lekker in haar vel zit?

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Deken omdoen bij een paard die niet lekker in haar vel zit?

Hoi allemaal,

Loda zit niet lekker in haar vel. Vanmorgen kwam mijn holistische hoefsmid en die heeft aan haar darmen gevoeld en dat vond ze niet fijn. Volgens hem zijn het de bacteriën die vanuit de blindedarm in het bloed komen, die ervoor zorgen dat ze ook niet lekker loopt(ze maken de hoeflederhuid en de hoefzool gevoelig). Nu moet ik Silsterk, zuurdesembrood en olijfolie geven. Omdat ze nu nog geen echte krampen heeft, kon de dierenarts volgens hem ook niet echt veel doen voor Loda. Ik moet het dus even erg goed in de gaten houden! Loda eet ook niet meer zoveel en omdat het straks (einde van deze week) zo koud wordt wil ik haar eigenlijk een beetje helpen zodat ze niet nog meer energie verliest aan het zich warm houden. Haar wintervacht is wel echt lekker dik en tot nu toe heb ik niet het idee dat ze het koud heeft of iets dergelijks. Maar het kost natuurlijk wel energie die ze misschien nodig heeft om zich warm te houden, die ze nu dus even in mindere mate heeft.

Ik ga ook kijken of ik haar vanaf morgen in ieder geval een paar dagen de gehele dag permanent kan bijvoeren en dat ze apart (naast de kudde met mpgelijkheid tot neuzen)staat zodat ze de tijd heeft om rustig te eten zonder dat het al opgegeten is.

Nu is mijn eigenlijke vraag: zou het handig zijn om een deken om te doen (gewoon een regendeken, dat helpt misschien nét dat ene beetje of is dat antropomorfisme dat een lekkere deken zal helpen) de aankomende dagen omdat het zo gaat vriezen of zouden jullie haar gewoon zo laten staan zonder deken?

Indien het niet snel beter wordt, zal ik ook de dierenarts bellen natuurlijk!

note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Deken omdoen bij een paard die niet lekker in haar vel zit?

Als je haar een deken op zou doen, dan geen ongevoerde. Die drukt de haren plat, en daardoor zal ze niet warmer worden met een ongevoerde deken. Een gevoerde deken zou wel kunnen, maar als ze het niet koud heeft is denk goed ruwvoer erin beter.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ja lastig, zou geen regendeken doen.
    maar dan een grammetje erin zeg maar. Denk doen waar je je goed bij voelt.

Geen deken in mijn ogen: als ze een goede vacht heeft, functioneert die (oa) door de haren omhoog te zetten, waardoor er lucht tussen de vacht en de huid komt: juist deze lucht zorgt voor isolatie!
    Als je er een deken oplegt, kan de vacht niet meer haar natuurlijke werking doen (of in ieder geval minder).
    Ik zou inderdaad haar inwendige kacheltje laten branden door goed ruwvoer te geven! Zeker niet bijvoeren met meusli/biks of andere suikers!!!

Ik ben elk jaar weer stomverbaast hoe mooi die vacht werkt, bij zowel mijn shet als bij de welsh-arabier (met, als je goed kijkt, afvoergoten op de meest ideale plekken, regenpijpen langs de onderbenen met zo'n plukje, waardoor de regen niet op haar hoef komt, maar met een boogje (via de pluk) van haar kootholte op de grond loopt... En meer van dat soort uitvindingen van de natuur. Waarom denken wij mensen steeds weer, dat we dat beter kunnen...... (ik zelf ook hoor af en toe, maar ik probeer me niet te laten verleiden door mijn emoties als ik zelf sta te bibberen en het liefst weer zo snel mogelijk terug naar de kachel wil...)
    Take it easy!

Poeh ja moeilijk, misschien heb je wat aan mijn ervaring.

2 jaar geleden zat mijn paard ook niet lekker in zijn velletje.
    Hele andere klachten, maar gewoon niet fit.

Ik heb toen, in overleg met een holistische DA ook een deken omgedaan, een outdoor deken met een fleece erin van het merk Bucas.
    Erg veel plezier van gehad die winter, paard had het bij iets hogere temperaturen niet warm en bij kou niet snel koud.

Tuurlijk, een gezond paard heeft geen deken nodig en ik denk persoonlijk dat een regendeken alleen ook al te snel koud is juist omdat ze niet fit is.

Sterkte, ik hoop dat ze snel opknapt.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Dankjulliewel voor de tips .
    Ik heb inderdaad ook nog een iets dikkere deken (met fleece aan de binnenkant) maar van die weet ik niet zeker of 'ie 100% waterdicht is en ik heb nog een 200grams outdoordeken (maar die wil ik liever achter de hand houden voor als het opeens echt heel koud wordt).

Mmmm...lastig.
    Ik kijk het vanmiddag even aan met jullie tips in mijn achterhoofd.
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb nog wel een 100 grams Bucas liggen van Myra, wel wat groot, maar je mag hem zo lenen. Waterdicht, ademend en met fleece aan de binnenkant. Voor Myra net niet lekker qua pasvorm.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Ik denk dat je moet kijken waar jij en je paard zich goed bij voelt.
    Ik ben zelf ook niet zo van de dekens, ik vind het maar irritante dingen. Toch heb ik er voor gekozen om mijn pony van 27 jaar een dekentje te geven. Ze is hier erg van opgeknapt.
    Ik zie het maar zo, de ene mens doet ook sneller een dikke trui aan dan de ander.
    Wat voor mij erg belangrijk was/is, om te blijven kijken hoe mijn paardje zich voelt. En als zij zich met deken beter voelt, doe ik lekker een dekentje op.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Keuze blijft altijd lastig. Ik wilde dit jaar geen van de pony's een deken opdoen, maar lekker wintervachtje kweken.
    Toch staat mijn merrie al vanaf het begin van het seizoen onder deken. De veearts leek het verstandiger gezien haar rug.
    En ze is sinds de deken gewoon veel soepeler in haar lijf. Zij heeft een 100 grams, en zolang meer niet nodig is doe ik dat ook niet.
    Maar omdat ze nu onder deken staat moet ik dat wel in de gaten houden. En kan eventueel naar een 200 grams, of zelfs nog meer.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn ervaring dan ook maar even...

Andor heeft 2 seizoenen een regendeken opgehad. Hij had snel last van dingetjes, het begon met rainrot. Mét de deken deed hij het goed. Hij was de enige in de kudde met deken.

Nu is hij verhuisd en ik heb bedacht dat hij misschien zonder deken de winter door kan komen. Hij heeft hier meer beschutting, en ook nog een inloopstal. Andor is echter beheurlijk ziek, heeft een zenuwaandoening en moet alle stress vermijden. Ik heb met de behandelaar overlegd of ik hem moet helpen met een deken, en dat was niet nodig. Wat niet wegneemt dat ik hem strak in de gaten hou, en er wel een deken opgooi als het nodig is. Andor heeft ook geen hekel aan een deken.

Mijn andere paard heeft vrij ernstig artrose. Hij loopt altijd zonder deken, want knieën warm houden met een deken gaat vrij lastig.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou haar een dekentje opdoen juist omdat ze" niet lekker is", dan houdt je de buik lekker warm wel zo prettig als ze kramp heeft en ze hoeft de energie die ze heeft niet te gebruiken voor het warmhouden die kan ze dan gebruiken voor andere processen in haar lijf.
    Sterkte
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten