Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: natte hoeven- zachte stralen

  1. #1
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    natte hoeven- zachte stralen

    Hoi allemaal,

    Loda heeft linksvoor een wat ingekrompen staal sinds augustus denk ik (is dit dan eigenlijk al beginnende rotstraal?). Ze heeft er geen last van maar omdat het steeds natter wordt wil ik dat wel even in de gaten houden.
    Rechtsvoor wordt de witte lijn steeds minder stevig en er zitten na het wandelen over het erf (we hebben asfalt met van die kleine dsteentjes op het erf) redelijk vaak steentjes in. Ik merk ook dat ze op een ander deel van het erf (met zand, d en iets grotere scherpere steentjes steeds ietsjes wat gevoeliger gaat lopen. Dit heeft ze wel al van het begin gehad, sinds dat ik haar heb want het is gewoon niet zo'n fijne ondergrond.

    Ik spuit haar zolen en stralen in met een dettol oplossing met water tegen het doden van de bacterieën, zodat er geen rotstraal komt en ik heb het vandaag maar ingeteerd, de binnenkant van haar hoef, om het tegen het water te beschermen.Nu is mijn vraag eigenlijk: heeft deze groter wordende hoefgevoeligheid te maken met de toename aan regen en blubber (ik denk van wel, toch)?
    En hebben jullie hier ook mee te maken en wat doen jullie hier aan?
    note to self: change the mind, the body will follow.

  2. #2

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Hoi Jasmijn,

    Of de hoefgevoeligheid te maken heeft met regen en blubber durf ik niet te zeggen. Wel denk ik dat het niet verstandig is zool/straal te smeren met teer. Je voorkomt zo dat er meer vocht in komt maar alle bacteriën die erin zitten worden nu opgesloten en kunnen niet meer naar buiten!

    Mano heeft veel last van rotstraal (gehad) en wat héél goed hielp was azijn. De hoeven lekker met natuurazijn behandelen .

  3. #3
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Dankjewel voor je advies!
    Dat spuit je er gewoon op dmv een spuitfles neem ik aan?

    Het werkt gewoon ontsmettend dat azijn toch? Is het dan in principe hetzelfde als een dettol-oplossing (dettol met water)? Want dat gebruik ik nu...
    note to self: change the mind, the body will follow.

  4. #4

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Ja, ik doe het in een spuitfles. Lekker makkelijk toe te passen.
    En inderdaad, het werkt ontsmettend.

  5. #5

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Hoihoi,

    Ik gebruik dryfeet. Kun je er zo op sprayen. Sluit het niet af zoals teer (daar reageert niet ieder paard goed op) en ontsmet meteen...maar wel helaas veel duurder...

  6. #6
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Ik heb hier ook dryfeet staan. Gelukkig al heel lang niet meer nodig gehad, maar wel superspul!

  7. #7
    Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    35
    Berichten
    3.398

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Ik heb het nu even niet nodig, maar dat klinkt zeker wel goed!
    Dankjulliewel voor de tips!
    note to self: change the mind, the body will follow.

  8. #8
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Voor de rotstraal die Sjo had een winter in een drekpaddock had heb ik een verdunning van glorix met water (tip van Marko) gemaakt en dat met een spuit in en op de stralen gespoten. Werkte erg goed. Dood de bacterien en droogt uit.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  9. #9

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    onze paarden waren de laatste tijd ook iets gevoeliger op de hoeven doordat ze in de paddocks in de sneeuw stonden. Hierdoor trekt er veel vocht in de zool waardoor deze iets zachter wordt. Dus ik denk dat het best kan dat ze iets gevoeliger zijn door de nattigheid.
    Je zou even in de gaten moeten houden of ze minder gevoelig worden als t weer wat droger is.

    Ook de stralen zijn de laatste tijd inderdaad wat minder geworden, zelfde reden, natte weer. Heel erg balen, maar ze zijn wel super schoon en stinken niet, dus ik denk dat je er dan weinig aan hoeft te doen.

    Wat ik wel gebruik bij de paarden die echt gevoelig worden is Keralit. Dat smeer je onder de zool, (is niet zo vies als teer maar wel duurder) en dat trekt erin en maakt de zool harder. Dit werkt ook op de witte lijn dus misschien is dat een idee voor je?

    succes!
    3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

  10. #10

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Goede nacht,

    Hippo-sol maakt de stralen keihard. Je kan dit bij diverse webshops kopen. Bij gebruik van 2-3 keer per week doe je niets te veel en houd je de straal hard en droog. Als het erg nat weer is kan je de overige dagen met Dry-Feet sprayen of Vaseline-spray gebruiken.

    Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

  11. #11

    Re:natte hoeven- zachte stralen

    Voordat het regenseizoen begint, zorg ik dat we 2x per week een uurtje of asfalt draven. Tijdens het regenseizoen probeer ik dat ook. Pezen en botwerk wordt zo keihard, maar de hoeven ook.

    Heb nog geen last gehad van te verweekte hoeven en stralen, maar zou het gebeuren zou ik de onderkant ook proberen te verharden door een middeltje.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •