Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 18 van de 18

Topic: Welke stal bedekking?

  1. #16

    Re:Welke stal bedekking?

    We kunnen altijd nog een keer kijken hoe die strokorrels zijn. Ik heb er net een heel onderzoek over gelezen op Bokt en ziet er veelbelovend uit inderdaad. De koolzaadkorrels vind ik niet fijn maar die andere...

    http://www.strokorrels.nl/

    het onderzoek
    http://www.bokt.nl/forums/viewtopic....nt+strokorrels

    Ik ben heel erg benieuwd. Wil het wel een keer proberen! Het is zelfs nog eens veel goedkoper dan vlas! Had ik niet verwacht. Ben vooral benieuwd naar de vochtopname (die zag er veelbelovend uit) wat vooral ook voor Maxi natuurlijk weer van groot belang is. Zal het ook eens met Esther overleggen (gezamenlijk inkopen is natuurlijk altijd prettiger ) want we hebben nu nog 10 balen vlas liggen. Die eerst opmaken en dan wil ik die strokorrels gaan proberen .

  2. #17
    vief
    Guest

    Re:Welke stal bedekking?

    Ik heb de pony's ook 24 uur per dag buiten lopen, zij kunnen altijd zelf naar de stal komen.
    en ik heb jaren stro van de buurman kunnen kopen, dus erg goedkoop alleen de perskosten betalen...maar deze buurman had dit jaar zo'n slechte kwaliteit stro (de schuld geven we aan het natte weer) en hij was niet de enige die daar last van had, dus met de hoge kosten voor het stro dit jaar overgestapt op vlas.

    En het bevalt mij erg goed, minder grote mesthoop, een mooie dikke laag in de stal dus goed om te potten, en het uitmesten gaat ook goed.
    dat stof valt wel mee, als je het verse laagje wat door het iets minder verse laagje mengt...
    mijn pony's eten er niet van, en liggen er stiekem s'nachts toch eventjes op (als er niemand in de buurt is) want dan lopen ze s'ochtends met allemaal vlas in hun vacht in de paddock...

    Mijn Fintje is er erg blij mee en komt fijn staan plassen op het vlas...spettert niet zo...

    Het hooi geef ik ze in een grote bak in de ruimte tussen de boxen in en hang ook nog een net met hooi op zodat ze op het beton komen eten, en niet al het hooi tussen het vlas komt, want dan lustte ze het niet meer.
    en is het niet zo lastig uitmesten...

    Ik denk er sterk over om aankomende winter weer voor vlas te gaan...ook omdat we de mest bij de buren op het maisland mogen rijden kan dit, ben je afhankelijk van iemand die de mest ophaald dan heb je vaak pech, niet iedereen wilt dat ophalen (niet goed voor de champigninsmest)...

  3. #18

    Re:Welke stal bedekking?

    Vief dat klopt van die mest. De meesten willen geen vlas-mest omdat idd met name de champignonkwekerijen daar niets aan hebben (die hebben dat stro ook hard nodig...heb gelijk minder zin in champignons overigens )

    Heb het er ook met Esther over gehad van stal en die wil ook wel gelijk over eigenlijk. Als de potstal helemaal uit gaat mesten dan ben je daar onderhand een halve dag mee bezig...Dat vind ik persoonlijk weer een nadeel van de vlas en met die strokorrels kun je gewoon de plas eruit scheppen en krijg je ook niet zo'n zware onderlaag die uiteindelijk toch doordrenkt raakt van ammoniak. En als ik ergens bang voor ben, zijn het wel die ammoniakgeuren die op de longen slaan en dan dampigheid zouden kunnen veroorzaken. Vandaar dus nog een verdere overweging om op die strokorrels over te gaan. Natte plassen haal je er makkelijker uit evenals de drollen. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten want de zakken kosten € 6,00 per zak, de eerste keer moet je er een aantal van in je stal doen maar uiteindelijk ben je per jaar zo'n 18 zakken maar kwijt. Naast goede stalbedekking is het dus ook nog een goedkopere stalbedekking. Vlas kost nl 1,50 meer én je hebt er meer van nodig in een jaar. Dus ik ben benieuwd!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •