Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Gymnastieken is niet leuk

  1. #1

    Gymnastieken is niet leuk

    Als ik met Wientje gymnastiek (en da's niet zo vaak) merk ik dat ze het echt heel erg stom vindt.
    Normaal is ze erg meegaand en zelfs als het niet leuk is, doet ze nog wel mee. Protest van haar zonder aanwijsbare reden ben ik iig helemaal niet gewend. Bij het gymnastieken kan ik maar geen aanwijsbare reden vinden.

    Wien begint inmiddels echt hard te protesteren; te stampen en te schrapen, hoofdbeuken uitdelen. Bijna shocking!
    Ik geloof niet dat het echt moeilijk is, we zijn nog heel erg basic bezig. Het enige wat we doen is op de cirkel lopen met hoofd laag, en wanneer haar binnenachterbeen niet genoeg ondertreedt kriebel ik dat met een zweepje (= erg weinig). Ik heb het in stukjes gehakt; op de cirkel met hoofd laag is geen protest. Achterbeen kriebelen met zweepje is geen protest. De combinatie daarvan is blijkbaar een heel erg chagrijnig paard.

    Op beide zijden doen we 3/4 rondjes. Eerst de ene zijde, dan gaan we iets anders doen, daarna de andere zijde.

    Wat (nog) niet heeft gewerkt;
    -grotere/kleinere rondjes (makkelijker/moeilijker)
    -andere oefeningen zonder cirkel (moeilijker)
    -voedselbeloning
    -langer bezig zijn (negeren)
    -zonder kaptoom
    -niet in de bak
    -geëxperimenteerd met mijn eigen houding ed
    -hele tijd niet gymmen
    -hele tijd wel gymmen..

    Op 't moment besteed ik aan het protest zelf weinig aandacht en maak gewoon de rondjes af. Ik probeer zonder protest te eindigen.

    Volgende week is er weer een les van lesjuf, dus daar kan ik ook de vraag stellen. Lesjuf is alleen on-Parelli, dus wil ik heel graag ook andere meningen horen.
    Op deze manier word gymnastieken niet echt leuker zegmaar. Heeft iemand een idee?

  2. #2
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Bij zoveel verzet bij zulke simpele dingen zou ik twijfelen aan haar lichamelijke gezondheid
    Is ze wel eens nagekeken door bijvoorbeeld een chiropractor of een osteopaat? Of anders misschien een fysio?
    A lot of people talk to horses, not many listen

  3. #3

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Hoi hoi,

    Na laten kijken altijd een goed idee.

    Misschien vindt ze het wel ontzettend saai! Zeker gezien het feit dat je schrijft dat het enige wat je doet een cirkel is met een hoofd laag. Ik vind 3/4 rondjes best veel voor een paard dat het niet leuk vindt.

    Ik zou (ongevraagd advies, sorry daarvoor), na 3 of 4 goede stappen meteen stoppen. Morgen weer een dag. En veel meer variatie aanbrengen.

    Ik pb je ook nog even.

    Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #4

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Karianne is volgens mij 2 jaar geleden een paar keer geweest, vorig jaar kwam er 2x een osteo, tandarts is ook vorig jaar geweest. Volgens lesjuf en bekapper is Wien niet extreem scheef of andere fratsen. Ik denk dat een nieuwe controle nooit verkeerd is, maar denk niet dat daar het probleem zit.

    Tijdens de eerste les bij lesjuf deed Wien het met alle plezier trouwens. De eerste paar keren oefenen waren ook niet echt een probleem. Ze kan ook meer dan we nu doen zegmaar, bij die les deden we al meer (moeilijkere) dingen dan waar we nu in blijven hangen omdat ik niet verder 'durf'.

    Dat het best saai is, vind ik eigenlijk ook (zou dát het zijn? )
    Wien is slim en LB-i, dus die snapt het wel. Punt is natuurlijk wel dat ik een absolute beginner ben, deze oefeningen meegekregen heb als huiswerk en verder geen flauw benul heb (in praktijk dan) Zomaar met iets anders beginnen durf ik ook niet.

    Hoe varieer ik met gymnastieken?

    En juist bedankt voor ongevraagd advies

  5. #5

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    hihi ik heb er ook zo eentje je moet het zoeken in heel veel variatie. Dus nog meer afwisseling per rondje.
    Ik weet niet of je dicht bij het bos woont? Ik doe het altijd in het bos, (de bak heb ik opgegeven en heb ik trouwens niet meer) stuk lopen is warm draaien. Daarna op een iets wat open plek een rondje elke kant op en daarna zig zaggen tussen een paar bomen en weer terug naar het open rondje daar weer een rondje links en rechts om, daarna weer even wandelen. Tijdens dit wandelen doen we travers / renver / schouder binnen- / buitenwaards enz..enz...
    Zo blijf je in beweging en veranderd de omgeving terwijl je oefeningetjes doet.
    Dit is in het begin wel wat lastig omdat je geen bakrand hebt om richting te houden, maar je wordt vanzelf creatief door bijv een rand van een iets wat verdiept bospad te kiezen, een waterplas, liggen er nu genoeg :lol: ook deze kan je gebruiken voor een klein sprongetje.

    o ja en nu is bladschuiven zijn favo ding. Op zoek naar eikeltjes die er dit jaar heeeeel weinig zijn. Dus meteen rug strek oefening tijdens lopen.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Wel herkenbaar, Whoopie vindt het ook stom, en ik laat het haar best vaak doen , maar goed dat is voor een goede zaak. Ik probeer af te wisselen, dus even wat dingen al la parelli doen, dan vraag ik bv zijwaarts en later ga ik in zone 5 achter haar lopen op de lange zijde en vraag een beetje stelling/sbw een(of halve) zijde om daarna weer iets anders te gaan doen. Wat bij Whoopie heel goed helpt is voedselbeloning daar wil ze zeker haar best voor doen, tussendoor even wat vrijheidsoefeningen want dat vindt ze leuk. Meestal is een kwartier echt serieus werken voor haar wel de max.
    Als je buiten een stukje gaat wandelen en je kunt haar aandacht dan vast houden dan kun je al wandelend ook sbw vragen, een paar passen en dan weer even rechtuit dan een schouder buiten en zo varieren, korte teugelen en lange teugelen is ook leuk voor de afwiseling, maar het blijft lastig bij die van mij tenminste.


    Wat je ook kunt doen en wat bij Whoops ook wel werkt,is 4 pionnen op de cirkel zetten, bij iedere pion doe jeiets anders, dus bv sbw naar de ene, dan een overgang naar draf, dan bij de pion stappen, achterwaars, weer een stukje sbw zo houd je het speels en als je een stukje gym vraagt dan probeer je het wel precies te vragen en dan weer verder.

    Een weave(pionnen), en dan tussendoor een stukje sbw en dan zijwaarts naar je toe weer de andere kant op, , dat is ook leuk om te doen. Zowat varieren

    dubbelpost zie ik, maar laat het staan. succes!!!

    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Oke, dan lijkt ze me genoeg lichamelijk gecheckt.
    En als ze dit al helemaal onder de knie heeft dan kan ik me heel goed voorstellen dat ze het saai vindt en daarom in verzet komt. Dan zou je inderdaad de bovenstaande tips eens kunnen proberen
    Je kan ook even je les afwachten en daarna weer zelf verder gaan met de ' moeilijkere dingen' als je dat nu in je eentje nog niet ziet zitten.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  8. #8

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Wat ook zou kunnen is dat ze moeite heeft dat je zo dicht bij haar bent, ik zie meer paarden dit gedrag vertonen met het werken aan de hand. Pandoer heeft ook dagen dat hij gaat bijten bij het werk aan de hand, Als ik dan op hem ga zitten loopt hij de oefeningen vloeiend.

    Zoals Roos zegt probeer het eerst een paar passen te doen en dan iets anders. Het kan echt wel zo zijn dat ze het moeilijk vindt om te buigen en onder te treden.

    Je kan de oefeningen overigens net zo goed doen rijdend doen als het werk adh lastig is.


    EDIT: tikfouten

  9. #9

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Dingen als sbw, travers en renvers klinkt allemaal reuzeleuk, maar zo ver ben ik nog lange niet

    Blij dat jullie het ook als absolute saaiheid vinden klinken. Het moet dan wel echt verschrikkelijk zijn voor Wien, ik ben echt niks, nooit geen protest van haar gewend en dit is echt wel heel duidelijk.
    Ik geloof trouwens ook niet dat het meewerkt dat ik zelf zo gigantische gym-addict ben (ahum, niet dus)

    Heb nu sowieso besloten dat ik even niet meer echt bewust ga gymmen, tot ik Wien daar wat meer mee kan uitdagen. Over een halfjaar heb ik waarschijnlijk elke maand les, maja, dat is over een halfjaar natuurlijk pas.

    Ga wel proberen om onder het parelliën door wat stiekem gegym te gooien. En dan zo kort dat Wien niet eens kán protesteren. Wie weet dat het dan

    Rijden doe ik nog niet, maar werken op meer afstand zou ik ook eens goed in mijn oren moeten knopen

    Heel erg bedankt voor alle tips en inzichten, echt heel fijn

  10. #10
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Snowdon vindt het werken aan de hand ook echt verschikkelijk!
    Hij wordt dan onwijs zwaar in je hand, en gaat behoorlijk hangen, terwijl hij normaal best licht is.

    Ik verdenk snowdon er dan ook van (wat vosroy ook zegt) dat hij er een hekel aan heeft dat ik zo dichtbij ben.

    Maar ik ben er dus ook nog niet uit hoe of wat ik wil doen.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Wien je bent toch wel eens aan het lange teugelen geweest of niet, is Piet Bakkeren (BB) niets voor jouw, is wat laagdrempeliger en vrij makkelijk op te pakken vindt ik zelf. zijn dvd is erg leuk.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Ik zou het gymmen juist niet laten zitten. Hoe vervelend en jammer het ook is en of je paard het nou leuk vind of niet. Je doet gym voor eens stukje spieropbouw en rechtrichten en dat zou ik absoluut niet overslaan omdat de fysieke mogelijkheden wel eglijk moeten blijven lopen (zonder problemen) met een hoger niveau grondwerk waar je naartoe wil werken. Deze probelmen ga je voreg of laat toch tegenkomen en sbw bijvoorbeeld is een behoorlijk makkelijke oefening aan de hand. Ik zou gewoon vragen of je lesjuf het je uitlegt, want ik weet zeker dat dat wel moet lukken.

    Een paar passen gmmen heeft misschien voor het aanwennen zin, maar voor de spieropbouw niet, dus stoppen bij meer dan normaal inzet lijkt em prima, maar voor de rest gewoon aan het werk zetten.

  13. #13
    Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Delft
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.656
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Gym is moeilijk en saai, zeker voor bepaalde paarden. Gym is ook erg goed en levert op lange termijn veel op.

    Marbo vind het ook dodelijk saai, al is hij een beetje meegaander dan Wien (verzet in de vorm van een diepe zucht en vervolgens gewoon super licht blijven). Wat ik probeer is korte stukjes, veel belonen, veel rust en veel afwisseling. Ik ga niet óf gymmen óf grondwerken óf rijden, ik doe alles doorelkaar (met behoud van focus en plan hoop ik :P). Omdat ik wéét dat als ik stop met gymmen, dat dan alles per direct achteruit gaat.

    Kijk dus uit voor zomaar stoppen, maar ga op zoek naar een creatieve oplossing. Dat daagt jouw EF lekker uit, maar dat gaat Wien ook leuker vinden. Da's net als met sporten: dat vinden de meeste mensen ook geen donder aan, maar het levert je wel veel op. De kunst is dan om het aantrekkelijker te maken dan op de bank te blijven zitten. Gaat allemaal over de motivatie vinden. Vind je het leuk om daar iets (niet op paarden gericht overigens) leuks over te lezen, ga dan eens op zoek naar Dromen, durven, doen van Ben Tiggelaar.

    Succes!

  14. #14
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Ben ik het helemaal mee eens, echt mee doorgaan je gaat het zelf dan ook leuker vinden.
    En je eigen houding speelt natuurlijk ook mee naar je paard.
    Visualiseer maar eens hoe mooi verzameld ze gaat lopen, een brok mooie energie als die spiertjes goed getraind zijn .

    En wat trouwens ook helpt is je paard steeds vertellen hoe knap en mooi ze is als ze zo loopt
    Maar JIJ moet er ook in geloven.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #15
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re:Gymnastieken is niet leuk

    Het kan natuurlijk zijn dat Wien 1x spierpijn heeft gehad en dat nu associeert met voltes stappen, je rekt toch de spieren op.
    Sommige paarden vinden een volte stappen zinloos,dan kun je beter de wand gebruiken, probeer langs de wand dezelfde stelling en buiging te krijgen als op de volte. Denk dan nog niet aan SBW maar aan rechtuit met buiging.
    Als je haar in elke hoek beloont met iets wat ze wel leuk vind (rust,spel) wordt het misschien interessanter en leuker voor haar.

    Voor de rest sluit ik me aan bij het bovenstaande.
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •