Inmiddels is Anna hier 1,5 maand. Anna komt van mensen waar ze 'onhandelbaar' was. Niet te vangen in de wei, bijten en schoppen, niet leuk dus. Ze is nu 9 jaar, ooit schijnt ze bereden te zijn, maar ik weet dus niet wat ze heeft meegemaakt verder. Begin oktober kwam ze bij ons en 1 blik van Anna op mijn vriend was genoeg ...inmiddels is Anna een blije, goed hanteerbare shetlander. Ze komt zelf bij ons voor een aai, bekappen is geen probleem en met haar wandelen is fun!.
Maar afgelopen week heb ik haar meerdere keren geobserveerd...en soms kan ze (onverwachts) schrikken (echt opspringen)in de wei. Als bijv. Elsa vanachter haar komt en naast haar komt staan eten schrikt ze als Elsa al naast haar is.
Vorige week wandelde mijn moeder mee, en liep ik voor Anna uit(rechtsvoor). Ze is toen ook 1x geschrokken toen mijn moeder naast haar kwam lopen (vanaf linksachter). Ook kan je als je bij haar hoofd staat/voor haar staat alles met haar doen, maar als je naast haar komt vindt ze dat erg spannend. Achter haar, zeg maar naast haar billen, is juist weer geen probleem. Ze draait dan haar hoofd wat om je te zien. In het midden sta je wat in de 'dode hoek' was mijn idee, zodat ze je niet ziet (=spannend). Vanaf rechts is Anna ontspannen, links wordt ze wat zenuwachtiger en gaat ze wat met haar benen bewegen. Door tegen haar te praten wordt ze wel rustiger, maar bewegen links van haar blijft wat spannend.
Op advies van de veearts heb ik gekeken hoe Anna naar ons toekomt/beweegt. Wat dan opvalt is dat ze altijd rechtsom draait, en over haar rechterschouder kijkt. Dit doet ze ook als je haar roept en ze naar je toe wil komen (rechtom draaien). Met een worteltje kan ik haar wel linksom laten buigen met de hals, zonder probleem.
Binnekort wordt Anna nagekeken door een fysio, maar ik vroeg me af of dit met haar ogen te maken kon hebben of dat iemand een ander idee heeft.
Bladwijzers