Voor vandaag heeft m'n paard me nog nooit gebeten, tijdens het grondwerk vandaag deed hij niks anders. Ik heb het een tijdje genegeerd (hij was een beetje om zich heen aan het happen, niks bijzonders dacht ik), maar op een gegeven moment (we waren al even bezig, dus ik wou nog één oefening doen) beet hij me zo ontzettend gemeen in m'n arm dat ik hem als reactie daarop een flinke dreun heb gegeven. Helemaal buiten mijn principes en ik (en hij) schrok er dan ook enorm van.
Mezelf meteen weer een beetje bij elkaar gepakt en nog een paar oefeningen eruit geperst. We zijn meteen gestopt bij de eerste oefening die goed ging. Ik zat nog steeds te trillen op mijn benen, was er gewoon een beetje bang van.
Hoe kan dit komen? Kan het zijn dat hij zijn dag gewoon niet had, dat ik weer eens te onzeker (en dus te onduidelijk) was met wat ik wilde, dat hij het te saai vond of dat hij nog steeds het idee heeft dat hij de baas is? En wat kan ik er aan doen? Kan het zijn dat er hiervoor al iets is fout gegaan en dat het beter is dat we weer opnieuw beginnen of moet ik dit gedrag juist afstraffen of negeren?
Bladwijzers