Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: voernijd

  1. #1
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    voernijd

    Janus, nu 1,5, slaat iedereen die in zijn stal komt als hij aan het eten is de stal uit.
    Voer hem zelf niet omdat hij bij kennissen staat, maar wil dit wel graag zo gauw mogelijk opgelost hebben. Ben begonnen met basisgrondwerk om te laten zien dat ik de baas ben.
    Ben alleen bang dat hij straks naar mij wel luistert maar naar de mensen die 'm voeren nog steeds niet. Roep al de hele zomer dat het geen teddybeer is, maar straks eeng rote man van 1000kg.
    Wat is de beste manier om dit af te leren.

    Ze staan nu overdag buiten en 's nachts binnen. Janus z'n maatje mag eigenlijk niet op de wei omdat zijn voeten droog moeten blijven maar hij breekt de stal af als hij alleen binnen staat. Er wordt een paddock aangelegd, maar de aannemer begon 3 weken later en ze liggen er nu uit vanwege de vorst (we doen ons best m de paarden dus zoveel mogelijk buiten te laten komen).

    Oh ja van de zomer buiten deed hij dit dus kennelijk ook al, maar als ik dan hooi ging geven is het mij nooit opgevallen

  2. #2

    Re:voernijd

    Wat ik heb gedaan omtrent Rick zijn opdringerige haast agressieve gedrag naar eten toe is hem in de paddock zijn eten te geven in een emmertje. Ik nam dan een emmertje mee (leeg), de volle voerschep en begon met het verdedigen van "mijn" emmer. Dus steeds uit mijn ruimte zetten en houden totdat hij zich rustig gedroeg. En als hij zich dan gedroeg deed ik wat muesli in de emmer en verdedigde ik het weer totdat hij relaxed reageerde. Als hij relaxed reageerde nodigde ik hem uit om te komen eten. Steeds gooide ik er dan een beetje bij om hem te laten zien dat het iets positiefs gaf als ik bij de voerbak stond nl. dat hij steeds iets meer kreeg. Toen dat goed ging in de paddock heb ik hetzelfde op stal gedaan. Dat ging super goed.

    Nu hebben we sinds kort wel weer een nieuw probleem omtrent het eten maar dat ligt eraan dat de kuddesamenstelling veranderd is waardoor hij agressief wordt bij zijn voer. Echter heb ik dit wederom opgelost door zelf eerst baas te zijn over zijn voer dus weggedreven bij zijn voerbak, gedaan of ik zelf zijn bak leeg at, iets erbij te gooien, goede reactie = je mag eten en steeds een beetje bij te voeren zodat er wederom een positief gevoel ontstaat als er een mens bij de voerbak komt. Dit blijkt wederom vruchten af te werpen.

    Juist vanwege enigzins dezelfde problemen heb ik dat andere topic geopend. Denk dat je daar ook je voordeel wellicht mee kunt doen door b.v. vaste voervolgorde aanhouden.

    Sterkte!

  3. #3
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:voernijd

    Dank je.
    Wat jij in de paddock doet, heb ik deze zomer als ik 'm zelf hooi gaf in de wei ook gedaan en daardoor heb ik zelf waarschijnlijk geen problemen ondervonden.
    Ga even uittesten in de wei morgen. Dan zet ik 'm even in een lege wei naast de kudde. Vandaar kan ik het dan inderdaad afleren en de rest uitleggen hoe ze met 'm om moeten gaan

  4. #4
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:voernijd

    Hier bij vlagen hetzelfde gedrag. Bij ons is het vrij simpel, jij niet op de bak met voer wachten? Jij die dag geen bak voer. Bakje oppakken en meenemen, morgen nieuwe poging. Met het hooi is dat natuurlijk niet echt handig, maar dan is het mijn hooi totdat het paard in kwestie netjes vraagt of zij erbij mag.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #5
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:voernijd

    Vandaag bij terugkost van de smid ben ik zelf met m'n stick bij Janus in de stal gaan staan met een wortel in m'n hand. De eigenaar van de stal stond erbij te kijken en die had eergisteren verteld dat Janus zo aan deed vallen.
    Janus kwam rustig richting de wortel en toen heb ik 'm een kleinn tikje gegeven met de stick om 'm uit mijn ruimte te houden (hij liep eigenlijk tegen mijn bewegende stick aan). Na 3x ging hij kauwen en toonde hij geen enkele interesse. In de gang stond iemand heel verbaasd te kijken.
    Ja maar als ik er nu hooi in zijn stal doe dan begint hij. Hierop was mijn antwoord, doe maar. En tot zijn grote verbazing wilde Janus naar het hooi lopen (ik stond daar niet) en toen ik daar heen liep hoefde ik alleen mijn stick op te tillen en ging hij achteruit.
    Opgelost, morgen ga ikzelf weer hooi geven.


  6. #6
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:voernijd

    Hier ook een soortgelijk probleem. Elsa was van de 'fokker' gewend om als er een mens kwam wat lekkers te krijgen (in de vorm van een halve PAVO summerfit koek). En dat dus iedere keer als iemand in de wei kwam . Gevolg; een klein spekmonstertje dat bij mensen die de wei in kwamen nog net de=niet de jaszakken eraf at. Ze was niet alleen erg opdringerig, als er een voerbak aankomt is het helemaal feest; daar dook ze letterlijk in.

    Wat ik heb gedaan is héél vaak de wei in, en iedere keer haar uit mijn ruimte houden (touwtje mee voor de zekerheid), eventueel achteruit laten gaan, vervolgens bij me vragen even kroelen en dan weer weg. Dit heeft erg goed geholpen en nu kunnen John, mijn moeder , ons zaterdag-hulpje en mijn juf probleemloos de wei op zonder omgegooid te worden. Deze aanpak heb ik ook gekozen omdat ik zo elke dag vaak de wei inkwam zonder echt iets te vragen, om ook Anna goed te laten wennen aan het feit dat mensen ook lief en leuk kunnen zijn. Met voeren gaf ik Anna vaak een handje muesli, zodat ze een positief iets kreeg en ook even bezig was zodat ik me op Elsa kon richten.

    Met voerbak de wei op heb ik ongeveer hetzelfde aangepakt. De 1e keer schrok ik me naar omdat er dus ineens een paard in de bak hing terwijl ik nog niet eens op de wei was . Toen ben ik gelijk omgekeerd en heeft ze niets gehad. Daarna heb ik hetzelfde gedaan als wat Heidi ook deed, eerst beginnen met een lege bak. Na een week kon ik rustig de bak in het midden van de wei hangen(leeg), Elsa erbij vragen en een beetje voer in de bak. Als ze het ophand had ze wel de neiging terug te vallen in opdringerig gedrag, dus zette ik haar 2 stapjes achteruit, beetje voer in de bak, en weer erbij vragen.

    Wat ik wel merk aan beide dames is dat ze bij John meer de link leggen mens=voer, en ook naar hun voerplek lopen als hij langskomt. Hij doet verder ook geen andere dingen met ze, al krijgen ze wel eens een aai natuurlijk. Omdat ik ook veel met ze doe zonder voeren zijn ze bij mij minder op hun voerplek gericht. Persoonlijk denk ik ook dat dat verschil maakt, ben jij hun voerlevrancier of hun 'baasje'. dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan wel zorgen voor zulke verschillen.


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •