Oorspronkelijk Geplaatst door
Antheman
Oorspronkelijk Geplaatst door
Wendela
Wat grappig, ik heb vandaag precies dezelfde vraag gesteld aan Michael Grohmann (Parelli instructeur)
We mochten vragen stellen over horsenality's en dit is iets dat mij wel bezig houdt. Grappig dat jij daar nou ook net mee bezig bent
Ik zal even opnoemen wat hij zei, dan kan je daar zelf uithalen waar je iets aan hebt.
-Bij LB-i is het belangrijk dat alles een doel heeft. Dus bij elke pattern die je het paard wil leren moet je bedenken hoe je daar een doel (purpose) aan kan koppelen. (hij gaf zelf het voorbeeld van sideways koppelen aan het openmaken van een hek zodat dat het doel is) Bij een figure 8 raadt hij aan om een wortel oid als beloning te gebruiken, zodat dat het doel wordt voor het paard. Hij gebruikt ook voedsel om LB-i's te motiveren om harder te gaan lopen. (ik had gelezen dat je dit niet wilt doen, maar ik noem het toch maar even voor de volledigheid)
Zou dit voor mij en Andor een oplossing zijn om een kruising verder te komen in het bos? Hij is niet bang, gespannen of wat dan ook, maar ziet het nut er niet van in, om nóg verder van huis te gaan.
De volgende keer prop ik wat lekkers in mijn zak en bij kruising 2 krijgt hij dat. Gelukkig kan hij nu goed met voerbeloningen omgaan, voorheen niet.
Bladwijzers