Onze dochter van (bijna) 7 is in eerste instantie vol vertrouwen gaan paardrijden. Ze pakte het meteen goed op en had alle vertrouwen. Pas toen een meisje in haar les was gevallen nadat een pony in galop ging en in een latere les het paard waarop ze reed hetzelfde deed kreeg ze angst.
Ze is naar een andere manege gegaan waar ze alleen maar staplessen krijgt waarbij er iemand naast haar loopt die de pony vast houdt. Daar heeft ze 3 lessen op dezelfde pony gehad, toen ze een 4e les op een ander pony moest wijgerde ze dat. De les erna mocht ze weer op de 1e pony en toen heeft ze wel weer maar met een wit gezichtje gereden.
Nou is het een heel gevoelig meisje dat ook nog eens zeer hoogbegaafd is. Ze wil heel graag paardrijden en "is" ook de hele dag paard (ik hoor regelmatig gehinnik in huis). Ik denk eigenlijk dat ze bij de pony waarbij ze niet opstapte voelde dat er iets was. Het blijkt ook niet zo'n prettig karakter te tonen in de les. Ze is faalangstig en wil graag alles overzien. Vragen tijdens de les die ze heeft worden niet behandeld, want weten wat je moet doen als een paard in galop gaat is niet belangrijk want daar is ze nog niet. Hoogbegaafden leren andersom, die willen weten wat het einddoel is en leren dan "terug" in plaast van vooruit in kleine stapjes.
Mijn nicht raadde me aan om eens te kijken naar mogelijkheden voor NH, om haar de rust en het vertrouwen in paarden terug te geven. Om eens écht tijd te maken met een paard in plaats van alleen maar opstappen in de manege.
Mijn vraag (na dit hele verhaal is dan ook: kennen jullie iemand in de omgeving van Zuidland (Rotterdam) die haar zou kunnen helpen?
Bladwijzers