link=topic=27044.msg506737#msg506737 date=1295264436]
Ik denk dat het schuiven ook voor een deel te maken heeft met de bouw van het hoofd van het paard en hoeveel zijdelingse druk je geeft.
Veel mensen zijn onwetend hebben ongelijke druk tussen links en rechts. Als ze dan nog vaak onregelmatig met hun handen zijn dan gaat het schuiven. Een flink aantal (wedstrijd)dressuur ruiters doen dit onbewust, ben ik achter gekomen. Nadat ik mee heb gelopen met een paar studenten die een onderzoek deden naar de hoofd/halshouding van paarden tussen bit en bitloos.
Ik heb toen veel ruiters gezien die bit en bitloos reden (voor het eerst bitloos in hun leven) en zag toen wat er gebeurde.
Sommige heb ik gevraagd van wist je dat...enz..enz...? Nou nee dat waren ze zich niet bewust.
Het kan of zou er misschien evt. mee te maken kunnen hebben??? 100% zeker weten doe ik het niet, denk dat het nader onderzoek nodig heeft.
Dit is enkel wat ik contateerde tijdens hun onderzoek.
Daarom hebben vele sidepulls een extra riempje
Ik heb een eenvoudige sidepull die geen extra kinriem heeft en geheel demontabel is, dus keelriem kan er af, frontriem kan er af en de extra bitriempjes kunnen er ook af natuurlijk.
De ringen zijn vastgemaakt aan de neusriem.
En ik heb een sidepull de luxe waar wel een extra kinriem aan zit en een gewone keelriem. Mensen hebben toch wel voorkeur voor de laatste.
Bladwijzers