Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: Model van zeer goeie side pull gezocht

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Model van zeer goeie side pull gezocht

Met een touwhalster is het lastig dressuren, je signalen komen heel anders door dan wanneer de teugels aan de zijkant (aan het bit, of een sidepull) vastzitten.
    Overigens is het een fabeltje dat de knopen van een touwhalster op zenuwknopen zouden drukken!

Ik zat me nog wel af te vragen of mijn neusriem wellicht niet schuift omdat daar niet zoals bij zo'n sidepull, een extra ringetje aan vast zit om de teugels aan vast te doen. Ik kan me voorstellen dat de teugels sneller zouden schuiven als ze wél aan zo'n ringetje vastzitten. Maar ik weet het niet zeker; dat zou ik moeten proberen.

Leg mij eens uit waarom de neusriem meer zou gaan schuiven...ik denk dat het net het tegendeel is. De ring zorgt voor een gelijke druk op de neusriem.
    Ik heb het hoofdstel vandaag getest, vond het prima, niets op aan te merken, maar veel sturen aan het hoofd doe ik niet tijdens wandeling. Zou in feite duidelijker zijn moct ik er eens dressuur mee rijden.
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-36DTZXTK.jpg

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja maar jij hebt hier dus wel een frontriem en een keelriem en je geeft al aan dat je niet veel stuurt.
    Ik gebruik mijn teugels wél, en heb alleen een neusriem. Die ik nu heb blijft wel goed zitten hoor, maar ik heb bv. wel eens met een kaptoom gewerkt (die wél allerlei riempjes had) en die bleef minder goed zitten. Waar 'm dat verschil dan precies inzit (en waarom ik denk dat een teugelbevestiging aan een ringetje meer schuiven kan veroorzaken) weet ik ook niet precies. Was meer een idee of eigenlijk een vraag van me.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik rij al jaren met een side-pull ook dressuur , er zitten 2 ringen aan de neusriem dat schuiven heb ik geen last van,ligt er ook aan hoe vast je de riem maakt, en natuurlijk als je veel druk gebruikt dan verschuift de neusriem wel.
    Ik heb wel een frontriem en keelriem.

Deze gebruik in nu.

Ik heb ook een kaptoom gebruikt die ging bij mij ook schuiven, dus het kan ook aan de pasvorm liggen denk ik.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik rij in het bos en dressuur met dezelfde sidepull als Whoopie. Dat gaat goed. Ik rij ook met bit, en dan komen de hulpen ietsjes fijner door. Wil ik echt moeilijke dingen doen, dan gebruik ik die.

Ik werk ook met kaptoom, voor rechtrichtende arbeid vanaf de grond. Daarbij vraag je veel stelling en loop je dus kans dat de boel verschuift. Mijn kaptoom sluit mooi aan en verschuift niet.

Ik denk dat het schuiven ook voor een deel te maken heeft met de bouw van het hoofd van het paard en hoeveel zijdelingse druk je geeft.
    Veel mensen zijn onwetend hebben ongelijke druk tussen links en rechts. Als ze dan nog vaak onregelmatig met hun handen zijn dan gaat het schuiven. Een flink aantal (wedstrijd)dressuur ruiters doen dit onbewust, ben ik achter gekomen. Nadat ik mee heb gelopen met een paar studenten die een onderzoek deden naar de hoofd/halshouding van paarden tussen bit en bitloos.
    Ik heb toen veel ruiters gezien die bit en bitloos reden (voor het eerst bitloos in hun leven) en zag toen wat er gebeurde.
    Sommige heb ik gevraagd van wist je dat...enz..enz...? Nou nee dat waren ze zich niet bewust.
    Het kan of zou er misschien evt. mee te maken kunnen hebben??? 100% zeker weten doe ik het niet, denk dat het nader onderzoek nodig heeft.
    Dit is enkel wat ik contateerde tijdens hun onderzoek.

Daarom hebben vele sidepulls een extra riempje
    Ik heb een eenvoudige sidepull die geen extra kinriem heeft en geheel demontabel is, dus keelriem kan er af, frontriem kan er af en de extra bitriempjes kunnen er ook af natuurlijk.
    De ringen zijn vastgemaakt aan de neusriem.
    En ik heb een sidepull de luxe waar wel een extra kinriem aan zit en een gewone keelriem. Mensen hebben toch wel voorkeur voor de laatste.

Ik heb hier thuis 2 sidepulls, beiden op maat gemaakt voor mijn paarden door een zadelmaker.
    Eveneens zonder al die onnodige riempjes (hoewel ik aan het twijfelen ben om een frontriem te kopen voor 1 vd sidepulls simpel weg zodat ik mijn vliegenoortjes kan gebruiken om te gaan rijden (als ik zo eens helemaal in hetzelfde kleurtje/setje wil gaan xD)
    Heb nog geen problemen gehad met schuivende hoofdstellen ofzo... ik ga ermee buiten rijden (van rustig tot serieuze boscross), ik doe er piste werk mee en neem een sprongetje

hier n foto'tje van het type model
    http://www.uploader.be/output/1296222160.jpg

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh dat is ook wel een mooie simpele ja!

Waar ik 2j heb gestaan met mijn paarden kon ik kiezen uit 2modellen ofwel het 'westernmodel' zoals die op mijn foto ofwel een nog simpelere het 'klassieke model' zonder dat driehoekje aan de neusriem (ik geloof dat er hier ergens zo'n foto van staat in een topic hier)
    De laatste sidepull heb ik rechstreeks bij de zadelmaker besteld omdat ik ben weggegaan op die 'manege' en mijn sidepull was ineens de helft goedkoper xD
    Vanaf nu bestel ik alles gewoon rechtstreeks bij de zadelmaker en moet zeggen bij mijn laatste model sidepull is hij creatiever geweest ook :P
    Normaal is de riem achter de oren uit 1 stuk, bij mijn nieuwste model kan ik het langs beide kanten groter of kleiner maken, het stuk achter de oren kan je dus eigenlijk los maken van het onderste stuk wat ik eigenlijk ook nog wel leuk vind.
    Ook heeft hij die sidepull achter de oren en op de neusriem onderlegd
    Dat maakt het ook weer wat specialer, ga er mij binnekort weer eentje laten maken voor mijn jongste tinker, maar dit keer een zwarte denk ik want ik ga een zwart zadel nemen voor haar :P (en desnoods binnen een paar jaar nog een extra bruine maar zolang de oudste tinker niet verkocht is kan ik die bruine van haar gebruiken om met het bruin boomloos zadel met de jongste te rijden, kwestie dat alles mooi assortie is xD )

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Julie heb je ook een foto van die zonder dat v stukje? Ik vindt het hoofdstel er heel erg mooi uitzien alleen dat v stukje is niet zo mijn ding.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Goh ik zal eens zien of ik er nog vind, weet dat ik er vroeger reclame voor heb moeten maken voor die 'manege' waar ik toen stond, die lieten die maken bij de zadelmaker en die verkochten ze dan aan het dubbele vd prijs (ik had eerst zo iets van amai eig wel duur maarja wete goede kwaliteit enzo enja ze rekende voor mij nx extra zeiden ze omdat ze mij goed kenden... nadien vraag ik aan de zadelmaker ja das 100 euro zeker die man van nee dus ik ah 120 dan hij nee kzeg ja nu wetek het ook nimeer ze :P das de prijs dak die bij ** moest betalen hij ja nee 55 euro was zo van wa! jeeuuj xD )

...

aha gevonden

(alle die man maakt die in alle kleuren die ge wilt :P dees is nu maar simpel zwart )

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Bedankt Julie

Ziet er goed uit, ik stuur je even een pbtje.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oh dat is wel een mooie!

Die wil ik wel voor veel goedkoper maken hoor . 50 euro is al meer of genoeg zeker? Weet niet zo goed hoeveel dat allemaal moet kosten om de uren die erin zitten te rekenen, maar 100 euro is er echt over!
    Ik ben deze nu aan het maken, is ook geen goedkoop hoofdstelletje. Ik heb er wel een brede neusriem van gemaakt.
    http://www.dianathompson.com/dth.s.pull.pg5.html

link=topic=27044.msg506737#msg506737 date=1295264436]
    Ik denk dat het schuiven ook voor een deel te maken heeft met de bouw van het hoofd van het paard en hoeveel zijdelingse druk je geeft.
    Veel mensen zijn onwetend hebben ongelijke druk tussen links en rechts. Als ze dan nog vaak onregelmatig met hun handen zijn dan gaat het schuiven. Een flink aantal (wedstrijd)dressuur ruiters doen dit onbewust, ben ik achter gekomen. Nadat ik mee heb gelopen met een paar studenten die een onderzoek deden naar de hoofd/halshouding van paarden tussen bit en bitloos.
    Ik heb toen veel ruiters gezien die bit en bitloos reden (voor het eerst bitloos in hun leven) en zag toen wat er gebeurde.
    Sommige heb ik gevraagd van wist je dat...enz..enz...? Nou nee dat waren ze zich niet bewust.
    Het kan of zou er misschien evt. mee te maken kunnen hebben??? 100% zeker weten doe ik het niet, denk dat het nader onderzoek nodig heeft.
    Dit is enkel wat ik contateerde tijdens hun onderzoek.

Daarom hebben vele sidepulls een extra riempje
    Ik heb een eenvoudige sidepull die geen extra kinriem heeft en geheel demontabel is, dus keelriem kan er af, frontriem kan er af en de extra bitriempjes kunnen er ook af natuurlijk.
    De ringen zijn vastgemaakt aan de neusriem.
    En ik heb een sidepull de luxe waar wel een extra kinriem aan zit en een gewone keelriem. Mensen hebben toch wel voorkeur voor de laatste.

Wat bedoel je met veel mensen zijn zich niet bewust van ongelijke druk? Is dat zijdelingse druk of druk om het paard iets meer te verzamelen en na te geven. dan moet je soms wat meer druk houden op de buitenteugel dan op de binnenteugel. Ik begrîjp bovenstaande daarom niet zo goed...

Je schrijft mensen hebben wel de voorkeur voor het laatste, maar wat is effectief het beste om mee te werken? Mij lijkt een kinriem beter als je er ook wil mee longeren. Eerlijk gezegd gebruik ik liever alles in 1, dan 2 hoofdstellen te moeten gebruiken, eentje om te longeren en eentje om te rijden...

Ik wil niet alleen een hoofdstel ontwerpen om buiten mee te rijden. Ik wil vooral een hoofdstel die geschikt is om een jong paard dressuurmatig in te rijden. Zo iets waar ze jonge Spaanse paarden mee inrijden, maar dan in paardvriendelijkere versie dan deze met hele fijne neusriemen met ijzer in http://www.hippike.nl/images/koppie_kl.jpg.
    Ik vind deze hier erg mooi, maar wat is het nut van die ring die vatszit aan de bakstukken...dat vind ik erg onstabiel...
    http://www.equihof.be/catalog/images/P5286719.JPG

Even tekst toevoegen...las juist dit ivm de kaakriem. Vind ik wel een mooie uitleg. Die kaakriem lijkt me dus veel beter dan een keelriem bij een bitloos hoofdstel!

Op site van equihof, citeer dus uit de tekst waarvan de link hierboven staat:
    De neusriem wordt hoog op de neus aangebracht (twee vingers onder het jeukbeen) en is heel zacht en dik (zonder ijzer dus!) opdat men bij het zetten van druk zo min mogelijk effect/pijn op het paardenhoofd uitoefend teneinde de balans van het paard niet te verstoren omdat dit correct lichaamsgebruik en aldus verzameling in de weg staat.
    Verder heeft het hoofdstel of de kaptoom geen keelriem maar een kaakriem. Deze kaakriem zit op het minst gevoelige deel van de kaak vrij strak aangesnoerd om er voor te zorgen dat het hoofdstel of de kaptoom op zijn plaats blijft en eventuele druk via de kaak wordt afgevoerd.

Bladwijzers

Forum Rechten