Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Wel of niet 'wassen'?

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Wel of niet 'wassen'?

Mijn lieve Shiertje staat heerlijk 24-7 buiten met een mooie schuilstal met zand, mest en vlas. Nu neemt
    hij gelukkig ook heerlijk zijn rust en ligt ook regelmatig in de stal om even bij te komen.
    Heerlijk voor hem echter er ontstaan smerige mestvlekken. Ook niet zo'n ramp wil het niet dat er inmiddels klonten onder
    zijn borst ontstaan en de plekken onder zijn oksel ook steeds erger worden richting klonten (van 3 bij 3cm) in zijn lange wintervacht.

Probeerde het in de eerste instantie een beetje bij te houden maar och, een paard is een paard en mag lekker vies zijn.
    Zonder deken de winter door dus tevens daarom niet teveel poetsen. Nu kan hij alleen onder zijn borst, op zijn buien en op zijn benen
    (dijbenen?) de haren niet meer overeind zetten etc. omdat het gewoon keihard is van de mestplakken zeg maar.

Nu wil ik dit van het weekend eigenlijk met (warm) water gaan uitspoelen zodat de klonten en vastgeplakte vachtplekken (dus eigenlijk
    alle harde mesttroep) loskomen en ik ze kan verwijderen. Natuurlijk goed droogwrijven etc. Kan dit erg veel kwaad voor een keertje denken jullie?
    Zouden jullie het gewoon laten zitten of hebben jullie een andere gouden tip? Twijfel tussen twee 'kwaden' voor mijn gevoel dus hoop dat jullie je mening/tips
    willen delen!

Liefs Maris
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Wel of niet 'wassen'?

Als je het zo niet uit de vacht krijgt dan zou ik het er een keer uitwassen daarna goed droog stappen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Ben van plan inderdaad om het ergste eruit te halen, droogwrijven en dan 'wachten' tot het droog is alvorens ik hem terugzet inderdaad.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Hier ook gisteren een vreselijk vies (normaal bont, nu bruin) paard aangetroffen.

Zelf borstel ik op de meest erge plekken het vuil er een beetje van af, dit gaat vaak beter als het een beetje opgedroogd is en dan wacht ik op de eerst volgende regenbui.

Voor wassen ben ik te lui en dat lijkt me persoonlijk minder prettig voor het paard en je blijft bezig want morgen is het weer even smerig.

Maar als je alleen wast met warm water en goed laat drogen (friendly met fohn ofzo) denk ik dat het niet veel kwaad kan.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Ik heb altijd precies hetzelfde met Ab Punt is dat je het er met water waarschijnlijk ook niet uit krijgt. En met zeep is echt niet aan te raden, want dat tast de vetlaag op de haren aan (wat de vacht waterdicht maakt). Ik heb wel gemerkt dat als Ab flink door de sneeuw rolt hij daarna een stuk schoner is. Maar dan zet ik 'm weer in de kudde en de volgende dag is het al weer allemaal smerig en aangekoekt. Persoonlijk denk ik dus dat het een onbegonnen zaak is. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb een jonge pony die er ook allerminst charmant uitziet. Maar ik denk dat ik met alleen water hem niet schoon krijgt, dus ik laat het zo. Als er echt regen enzo komt wordt hij vast weer schoner.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Ik zou het niet met water doen, Hoogstwaarschijnlijk werkt dat onvoldoende. Toen Pandoer bij ons kwam zat zijn hele lichaam onder de klonten. mooi dat we het niet met water voor elkaar kregen.

Ik zou voor knippen of scheren kiezen.

Wien heeft dat ook, ondanks alle mogelijkheden om schoon te liggen
    Ik knip haar oksels aan het begin van de winter altijd zo kaal mogelijk, daar is het het ergste en naar mijn idee heb je daar ook kans dat het broeien gaat. Voor de rest heeft ze alleen vieze billen, dat moet helaas wachten tot het voorjaar, als ze verharen gaat valt het er wel weer uit. Ik heb Wien nog nooit gewassen

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Inspuiten met manenspray helpt ook goed op aangekoekte mest, even laten inwerken en je borstelt het zo weg. Ik weet niet of het de onderliggende vetlaag aantast, ik deed dit altijd toen mijn paard nog op stal stond. Nu heb ik een inloopstal met alleen rubberen matten en die houden ze aardig schoon dus ze liggen nog zelden in de mest.

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Hm, dus de meesten wachten tot het weg is of knippen het bij? Blijf er nog even over nadenken, misschien dat ik een stukje met warm water probeer om te kijken hoe het gaat. Sowieso hoeft hij natuurlijk niet brandschoon, gewoon 't ergste weg zodat zijn haren normaal kunnen functioneren.. Dank allemaal in ieder geval alvast

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Ik zou cowboymagic proberen. Maakt de haren heel glad. Wie weet kun je het dan er voorzichtig afborstelen.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Ik heb 2 dagen geleden manenspray gebruikt om die vuile plekken weg te krijgen bij Bofix (een borstel hielp niet genoeg) en de dag erna opnieuw een borstel erover en toen ging het prima Bij die manenspray staat dat deze ook op de vacht mag, als je graag wil dat de vacht gaat glanzen, dus ik denk niet dat dat kwaad kan.
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

ik zou ook proberen om het toch wat beter bij te houden met poetsen als je ze er eenmaal uit hebt, is een beetje werk, maar voorkomt wellicht nieuwe klonten.

Wassen met shampoo echt max 1 a 2 keer per jaar voor paarden die altijd buiten staan, je wast inderdaad deel van de vetlaag weg die ze nodig hebben om warm en droog te blijven.

succes!
    3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door orsini
    ik zou ook proberen om het toch wat beter bij te houden met poetsen als je ze er eenmaal uit hebt, is een beetje werk, maar voorkomt wellicht nieuwe klonten.

Wassen met shampoo echt max 1 a 2 keer per jaar voor paarden die altijd buiten staan, je wast inderdaad deel van de vetlaag weg die ze nodig hebben om warm en droog te blijven.

succes!
    Helaas is het niet echt bij te houden qua poetsen gezien hij echt elke dag ligt, daarom heb ik besloten het niet te gaan wassen. Dat met manenspray/vachtspray werkt lichtelijk, in ieder geval voldoende om het ergste eruit te halen. Is niet ideaal maar het is iets.

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Ik weet niet of je het er al uit hebt gekregen, maar anders zou ik ook echt cowboymagic proberen Ik vind het echt super spul! Ik gebruik het o.a. ook vaak om de staart schoon te maken. Wanneer die onder de mest zit en daar dan klitten (droog) zijn ontstaan en ik niet kan wassen. Je doet er wat in, even laten inwerken en het wordt zo zacht dat je het er zo uit kan kammen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten