Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: welk horsenality?

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

welk horsenality?

Als een paard een beetje in zichzelf gekeerd is, niet heel erg op de mens gericht, niet erg nieuwschierig is maar wel braaf en cool is en zijn werk goed doet (een beetje mat is), onder welke horsenality zou hij dan vallen volgens jullie? En hoe krijg je dan meer "contact" met hem? Ik denk zelf dat hij een LB-I is.

Re:welk horsenality?

En op invulgrootte; klik

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Herkenbaar probleem

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ik denk juist aan rbi
    Als ik even mag vergelijken met Easy. Die deed al jaren zijn werk goed, had wel zijn uitspattingen maar was in de omgang zeer vriendelijk en rustig. Hij was niet echt nieuwschierig wat je als 'mat'zou kunnen zien.

Nu ik wat meer met hem bezig ben is hij een stuk nieuwschieriger en alleen als ik teveel druk op hem zet trekt hij zich weer terug in zichzelf en word hij weer 'mat'.

Ik denk dat je als je de chart invult je er wel achter komt!

Is hij food-oriented?

Zoals je nu de beschrijving geeft, zou ik ook zeggen RB-i.
    Daar zit 'm ook juist 't gevaar, dat je LBi en RBi door elkaar haalt, maar RBi kunnen opeens uitspatten. Weet niet of jouw paard dat ook doet. Lang niet alle paarden zullen dat doen als de druk niet ver genoeg opbouwt..

Lastig, zou inderdaad de horsenality chart eens invullen!
    You can't change the world around you, you can only change your view on it..

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    46

En wat als je paard tussen LB I en LB E inzit !
    Of kan dat niet ?
    Ik vindt het wel interessant om eens uit te vogelen welke Horsenality,s mijn pardjes hebben .

Ben nog niet echt thuis in het echte Parelli gebeuren , ben wel met NH bezig ! Maar niet volledig Parelli
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb ook zo'n paard, en ik noem haar LB-I. Ze heeft geen uitspattingen, vandaar geen RB-I. Wel heb ik soms mijn twijfels, want ze is niet lui, heel erg voorwaarts, maar past toch ook niet bij het extroverte...

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zinzi_jewel
    En wat als je paard tussen LB I en LB E inzit !
    Of kan dat niet ?
    Ik vindt het wel interessant om eens uit te vogelen welke Horsenality,s mijn pardjes hebben .

Ben nog niet echt thuis in het echte Parelli gebeuren , ben wel met NH bezig ! Maar niet volledig Parelli
    Niet elk paard past precies in een hokje

Die van mij is meestal RBE, maar kan ook LBE zijn
    Soms is ze ook RBI, maar LBI heb ik dan nog nooit gezien

De horsenality van je paard kan elke dag anders zijn, maar volgens mij kun je het beste kijken naar wat hij/zij het meest is
    Ook is het handig om je paard daar in te leren lezen denk ik, zodat je op elk moment weet wat je kunt doen

ik was voornamelijk ingesteld op RBE en als mijn paard dan LBE was, wist ik niet wat ik moest doen (trouwens dat heb ik nog steeds een beetje )
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    46

Ik zal mijn paard kort omschrijven ,
    Volgens andere Elementen is ze een vuur paard met Aarde

Ik omschrijf haar als :
    Zorgzaam
    Alert
    Wel gek op eten , doet ze bijna alles voor
    Soms traag in t werk , maar dat kan ook te maken hebben met haar geschiedenis ( stafylokkoken ( MRSA ) Bacterie in haar gewricht en IR
    Houdt alles in de gaten
    Gek op aandacht
    EN ze is graag de leider , tussen andere paarden Van mensen accepteerd ze leiderschap zondermeer als je een goed leider bent , zo niet neemt zij de touwtjes in handen ( Hoeven
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    61

Je paardje zou wel een Left brain kunnen zijn maar intro/extro?
    Ja, het is niet makkelijk vind ik. Mijn paard is sinds ze bij ons staat veel meer open geworden en ondeugender.
    Meer life-up dan eerst. Ik denk nog steeds dat ze left Brain is maar intro/extro? Er tussen in denk ik.
    Interessant...wel moeilijk hoor.

Het is altijd lastig om te zeggen wat een paard is aan de hand van omschrijvingen. Vaak moet je het echt zien.

De ogen van een paard zeggen ook heel veel. Een LBI kan overkomen als een RBI en omgekeerd maar de ogen zijn vaak hetgeen wat je kan vertellen wat het op dat moment is. Niet knipperen en staren duid meer op RB waar gewoon knipperen en relaxed staan meer op LB duidt.

Zoals hierboven al wordt gezegd is het niet zo dat een paard precies in 1 hokje past. We benoemen het paard naar gelang waar de meeste gedragingen zitten. Dat zegt niet dat ze daar altijd zitten. Dit varieert vaak per situatie. Ook kan je je paard door training helpen om meer in balans te komen waardoor het mogelijk is dat je een schift krijgt en je paard bijvoorbeeld meer extrovert wordt dan dat hij vroeger was.

3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

Bladwijzers

Forum Rechten