Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Paarden met Insuline Resistentie

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Paarden met Insuline Resistentie

Naar aanleiding van mijn eigen merrie , waar dit jaar Insuline resistentie ( IR) bij geconstateerd is ! Open ik dit Topic , zijn hier mensen met een IR paard en hoe huisvesten jullie dat paard , en krijgt het paard wel gras , , krachtvoer etc etc ..

Ben erg benieuwd en wil graag ervaringen uitwisselen , ik ga nu nl de 1e keer de zomer in met de wetenschap dat mijn merrie IR heeft !!

Ik voer haar voer van Hugho , ze krijgt momenteel nog extreem droge voordroog , maar zou hooi moeten hebben , en wat ik met gras moet weet ik nog niet
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re:Paarden met Insuline Resistentie

Ken je het Centrale Topic hierover bij de blauwe buren? Daar staat vast veel informatie voor je. 700 kg voor een merrie van 1.70 vind ik wel behoorlijk aan de maat klinken! Heb je wel eens van het EMS gehoord (Equine Metabolic Syndrome)? Kan ook een rol spelen bij de IR van je paard? Heb helaas geen ervaringen voor je met IR, mijne is (of gelukkig liever gezegd: wás) hoefbevangen.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

MIjn paard is pas op de weegschaal geweest ! En daar is 671 kg gewogen en ze was toen net een dag van haar veulen af ... En nog schraal door het zogen ..
    Dus schat haar nu 700 kg , moet wel zeggen ze is een gelderse merrie met veel bot , en nu echt niet te dik , wel goed nu van gewicht !
    Topic van de blauwe buren , nee kende ik niet , kan altijd lezen daar .

EMS noemde je het ?
    Wat is dat ?
    Zal een Googlen , de IR is iig wel door een arts waar ik intens vertrouwen in heb vast gesteld

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heb hier vast een linkje voor je (engels) http://www.thehorse.com/pdf/factshee...c-syndrome.pdf. Kort door de bocht: áls je paard IR is omdat hij te dik is, dan zou de IR na afvallen over kunnen gaan. Maar als je paard op gewicht is, dan zal dat helaas niet. Wel de moeite waard om eens te kijken naar de Body Condition Score, die vind je bijvoorbeeld hier .

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

snowdon (1.60 hoog en 660 kg en niet te dik ) had ook IR en die is er afgekomen door een holistisch therapeut (haar naar komt ook voor op het forum van de blauwe buren over IR)

Snow staat in een groep.

ZE krijgen hooi, in de zomer beperkt en in de winter onbeperkt.

kwa krachtvoer krijgt hij st hippolyte structuur E en daar doet hij het goed op (al krijgt hij maar een handje per dag)

Ik mocht met hem ook weer opbouwen op het gras (lees oude wei, niet bemest met drijfmest en kunstmest) maar toen kreeg hij een soort wond op zijn neus dus kon hij zijn graasmasker niet meer om.

tja het is zo verschillend, maar ik heb goede ervaringen met de alternative geneeskunde bij IR
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Mijn merrie is al Patient bij "Den Hoek "door haar beenprobleem , maar daar is ook de IR uitgekomen !
    Ik vermoede het al langer , oa. door: dik zijn en worden van niks , jeuk , traag in het werk , wat problemen met de hoeven , gelukkig geen slechte brokkelvoeten oid. Maar andere symptomen , gevoelig na smid bezoek , slechte witte lijn oppervlakkige scheurtjes in de hoornlaag !!
    Maar wilde niet geloven dat ik mogelijk een IR paard had , ook omdat dat een behoorlijk ander stal manegment met zich meebrengt , ook de weidegang moet dan anders !
    En ze staat op een fijne stal met zomer,s 24/7 weidegang en de winter overdag paddocks en dat bevalt MIJ prima , maar dat zal voor haar minder goed gaan zijn ...

DE Bodyscore heb ik bekeken , zinti valt nu onder normaal , maar ze is van de zomer tussen echt mager en mager geweest , door de pijn die ze had aan haar RA been ..

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Casindy is onofficieel IR verklaard, ze is een Haflinger van 1.36. Ze staat momenteel op ca 7 kilo hooi per dag en krijgt daarnaast per dag 2 handjes luzerne en een maatschepje magnesium. Doet ze het goed op! Aankomende zomer gaat ze met graaskorf op het land en krijgt ze daarnaast nog een klein beetje luzerne om de magnesium in de verstoppen. Ik moet nog zien hoe het gaat dan, ze is net verhuisd en het is een vettere weide...
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hier nog iemand met een IR paard.
    Auke is van het type makkelijker te mager dan te dik en extreem gevoelig op teveel aan afvalstoffen in het lijf. Ook heeft hij zomereczeem.
    24/7 op de wei is bij hem echt not-done. Daaromb gaat hij dagelijks maar een paar uur op de wei en de rest in de paddock met hooi.
    Verder krijgt hij bietenpulp met zemelen en ijslands zeewier gevoerd, plus medicatie om zijn nieren te ondersteunen met het verwerken van afvalstoffen. Hierop doet hij het nu prima, niet te mager, geen jeuk.

Hij is ook behandeld door een arts van Den Hoek, die hem nu nog regelmatig checkt. Dat heeft voor ons zeker heel veel geholpen.
    Zij maken vaak gebruik van het middel GlucoBalance, daar heb ik hele goede verhalen over gehoord bij te dikke IR paarden.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

wordt lid van de equine Cushings groep op yahoo.
    Wel in het engels maar zo veel info dat je zeker een week bezig bent.
    Zij geven allerlei tips en info over nood dieten t/m weide/stal management etc.

IR is geen ziekte maar vergelijkbaar als een mens met bijv. een allergie voor aardbeien of chocolade. Zij voorkomen deze allergie door deze producten niet te eten. Nu is het de taak van het mens om paarden met IR te beschermen tegen overmaat van suikers en zetmeel.

Als je aan hun tips etc houd kan je heel ver komen. Waarbij ook regelmatige beweging erg belangrijk is. En met regelmatig bedoel ik niet enkel in de wei lopen (dat is natuurlijk erg belangrijk) maar echte beweging elke dag, geen dag is dan een uitzondering. Op de lijst kan je de redenen daarvan vinden. Het is nl allemaal erg veel omdat "even" uit te leggen.

Zeker kan de praktijk Den Hoek je een handje op weg helpen met supplementen en zo erge pieken opvangen. Maar algehele verandering van het houden van je paard is toch wel de hoofdzaak.

Ook ik heb er eentje met IR als gevolg van PPID (cushing)
    staat 24/7 buiten op gras het kan dus wel maar is volgens vele wel veel werk thans zij vinden dat ik veel doe. Terwijl ik het normaal vind tenslotte in het belang van de pony

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Dat ik idd anders moet gaan managen was me helaas al snel duidelijk , dadelijk breekt de weide tijd weer aan , daarom wil ik me zo goed als mogelijk voorbereiden op wat komen gaat en hoe ik zaken kan gaan voorkomen !!
    27 januari mag paard zoiezo naar Den Hoek en zal eea ook met Annika en Eric gaan overleggen ...

Maar ben nu eigenlijk best bang voor het weideseizoen , vooral omdat bij ons op stal is het weide of paddock , en kies je voor paddock , kies je er ook voor om heel veel zelf te moeten doen !! Ergens fijn , aan de andere kant heb ik gewoon de tijd en energie niet om 2 tot 3 x per dag naar stal te gaan , gaat dan wel heul veul tijd inzitten en dan komt de beweging er nog bij ...
    Maar goed , problemen zijn er toch om opgelost te worden .
    Hoop niet dat ik op zoek moet naar een ander huisje voor mijn meisje , maar dan een waar wel veel door de stal gedaan kan worden !!

Ze kan wel op het gras, maar je moet dan absoluut niets anders bijgeven, dus geen enkel paarden snoepje wortel, brok, museli enz..enz..
    en dan op beperkte hoeveelheid gras, door bijv strip begrazing.
    Of smorgens om een uur of 10 naar buiten en 4 uur weer naar paddock en beweging tussen door. Niet op stal zetten dit is vrij ongunstig voor de stabiliteit, stilstaan betekend geen afbraak van stoffen thans te weinig voor een IR paardje.

Ja een IR paardje kost tijd, maar dat kost elk paard. De stalling moet passen bij jouw situatie dan kost het niets meer of minder dan een "normaal" paard.

Ik heb ook twijfels bij mijn connemara en camargue over IR, hoe hebben jullie dat ondekt?
    Via bloedonderzoek?

Groetjes
    Sonja

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Dat is idd een feit , dat de stalling moet passen ! Dat de stalhouder evt bereid is mijn merrie een paar uurtjes op het land te zetten en daarna in de paddock met op diverse momenten wat hooi erbij ...
    Dus in die zin kost een IR paard extra tijd en evt extra geld , maakt me niet uit als ik een stal heb waar ik ervan op aankan dat evt gemaakte afspraken ook nagekomen worden ...
    3 x per dag naar stal red ik gewoon niet ! Zou wel willen

snap ik wel hoor, tenslotten moet je centen verdienen om je hobby te bekostigen heeft iedereen last van.

Sonia je kan er achter komen door o.a uiterlijke symptomen van lucht dik worden, dikke nek, veel vet op schouders schoft en achterhand.
    snel hoefbevangen, jeuk kan ook een symptoom zijn, dit hoeft nl niet altijd eczeem te zijn.
    Als je aan vele eisen voldoet dan kan een bloedtest nuttig zijn.
    ik gaf al een yahoo groep aan, hier kan je alle (detail) info halen die je maar wilt omtrent IR en PPID. Deze groep is geen bokt omgeving
    zit vol met echte ervarings deskundige die niet zo maar iets roepen.

Hier in Nederland is nog zeer weinig info te vinden omdat men hier nog niet zo ver is. En vele dierenartsen nog niet zo ver zijn om zich hierin te wille verdiepen en zo. Het verloopt zeer langzaam. In de USA, engeland en australie zijn ze al veel verder.

Je kunt op GGD Deventer info vinden over hoe de test verloopt. Zij doen vele onderzoeken voor de DA's

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Leeftijd
    47

Mijn merrie had idd het vervetten en de jeuk , en met tijden last van de voeten ...
    Reguliere artsen weten vaak niet goed hoe te handelen , daarom ben ik ergens weer heel blij dat ik bij Den Hoek kom met meisje

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten