Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: touwhalster vs gewoon halster

  1. #1

    touwhalster vs gewoon halster

    Wellicht echt een beginners vraag hoor mat wat is nou eigenlijk het voordeel van een touwhalster ten opzichte van een standaard halster?

  2. #2

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    met een touwhalster kun je betere signalen doorgeven.

  3. #3
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Doordat een touwhalster dunner is heb je minder signalen/druk nodig om iets door te laten komen. En touwhalster is ook flexibeler dan een gewoon halster en geeft daarom minder ruis in de communicatie
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  4. #4

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    aha duidelijk dank jullie wel

  5. #5

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Eerlijk gezegd snap ik een touwhalster ook niet zo...

    Een voordeel snap ik: Een touwhalster is lichter, dus als je het niet gebruikt, heeft je paard er minder 'last' van, dan van een gewoon halster.

    Maar op het moment dat je een touwhalster wel gebruikt: naar mijn idee werkt een touwhalster scherper in, dus kun je fijnere signalen geven en je release (=beloning) is groter. Voor mijn gevoel is het net zoiets als het gebruik van sporen.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Volgens mij snap je het toch vrij goed
    En zoals met alles ligt het aan de handen van de gebruiker hoe scherp iets inwerkt,de kunst is dus om dingen licht te vragen, groot voordeel is iddd de snelle release, want dat is vooral waardoor paarden leren.

    Maar ik denk wel dat het goed is om je te realiseren dat een touwhalster scherp kan inwerken dus weet wat je doet.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    de kiel, midden-drenthe
    Berichten
    5.132
    Dagboek Berichten
    31

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    ... wellicht ten overvloede, maar toch: nooit vastzetten aan een touwhalster!
    *** you can't do it without doing it ***

  8. #8

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Ik vind het eigenlijk alleen maar heel erg goed dat je erom vraagt!

    Maar idd; hij werkt zo scherp in als de hand die ermee werkt..
    You can't change the world around you, you can only change your view on it..

  9. #9

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Morning,

    Ik ben persoonlijk tegen het gebruik van een touwhalster. Ik vind de inwerking te scherp en de kans op ongelukken is erg groot.

    Helaas zie ik ook steeds vaker paarden met kale plekken op hun hoofd of soms zelfs open schuurplekken als gevolg van een touwhalster.
    Twee keer heb ik een paard gezien met op de neus en achter de oren een streep van witte haren. Toevallig werd met deze paarden intensief Parelli gedaan.

    Kortom: Grondwerken en werken aan de hand kan prima met een zacht, liefst gevoerd stalhalster en/of kaptoom zonder metaal, met alleen ringen aan de neusriem.

    Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

  10. #10

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Gek dat er tussen al die parellipaarden hier op het forum blijkbaar niet 1 paard is met schuurplekken van een touwhalster. En ongelukken met touwhalsters zijn hier ook nog niet gebeurd.
    Apart zeg!

  11. #11
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Gek dat er tussen al die parellipaarden hier op het forum blijkbaar niet 1 paard is met schuurplekken van een touwhalster. En ongelukken met touwhalsters zijn hier ook nog niet gebeurd.
    Apart zeg!
    Dat was precies wat ik hier ook graag over kwijt wilde. Ik heb hier nog nooit ook maar één foto gezien met schuurplekken of nog erger witte haren van het halster. Erg bijzonder is dat dan. Voor de topicstarter: ik durf te stellen dat het overgrote deel hier de negatieve mening omtrent touwhalstergebruik niet is toegedaan.

  12. #12

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Nou mijn paard wel hoor! Zit helemaal onder de witte haren... O, wacht, dat was al zo....

    Sorry Gwenny, maar dat heb ik nog nooit gehoord en nog nooit gezien. Zou niet weten wat je met een touwhalster zou moeten doen om dat voor elkaar te krijgen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  13. #13

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Hihi liesbetm mijne ook:P allemaal witte haren. vooral in de winter.


    Je kunt het zo scherp laten inwerken als je zelf wil, maar een gewoon halster met een touw over de neus niet *britt in vogelvlucht ?* vind gewoon behoorlijk suf om dan over touwhalster te oordelen

  14. #14

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Het zou heel knap zijn als ze er kalen plekken van krijgen want hoelang hebben ze hem nou helemaal om. Ze zijn natuurlijk wel gevaarlijk als je ze ermee in de wei laat lopen maar dan vind ik een gewoon halster ook. Ik vind het grote voordeel van een touwhalster dat ze er niet zo in gaan hangen, met name met een sterke fjord errug fijn.
    www.niettevermijden.com

  15. #15
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:touwhalster vs gewoon halster

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gwenny
    Morning,

    Ik ben persoonlijk tegen het gebruik van een touwhalster. Ik vind de inwerking te scherp en de kans op ongelukken is erg groot.

    Helaas zie ik ook steeds vaker paarden met kale plekken op hun hoofd of soms zelfs open schuurplekken als gevolg van een touwhalster.
    Twee keer heb ik een paard gezien met op de neus en achter de oren een streep van witte haren. Toevallig werd met deze paarden intensief Parelli gedaan.

    Kortom: Grondwerken en werken aan de hand kan prima met een zacht, liefst gevoerd stalhalster en/of kaptoom zonder metaal, met alleen ringen aan de neusriem.

    Gwen
    Ik vind dat heel bijzonder,want wat jij hier beschrijft gaat in tegen alles waar de methode om draait. Het gaat om lichter, zachter en fijner. Als een paard schuurplekken krijgt van een touwhalster, ligt dat niet aan het halster of aan de methode, maar aan de handen die aan de leadrope zitten. Een stalhalster zal in dezelfde handen ook schuurplekken en witte haren veroorzaken, waar ligt het dan aan?

    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •