Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: Touw bijten

  1. #16

    Re:Touw bijten

    Als je nog niet duidelijk de leiding hebt, zou ik ervoor gaan lopen. Een paard zal echt niet zomaar bovenop je springen. Ze gaan altijd eerst om je heen als dat kan. Maar belangrijker nog, als jij voorop loopt neem je de leiderspositie. Als je je paard de yoyo game hebt geleerd, kun je daar dankbaar gebruik van maken door je touw te wiebelen als je paard te dicht achter je komt. En ze MOET achter je blijven. Opzij gaan is op zich niet erg. Als ze te veel opzij gaan kun je je driving game gebruiken om haar terug te brengen op de juiste plaats.

    Ik denk dat je pas veilig naast je paard kan lopen als jouw leiderschapspositie tov het paard bevestigd is. Normaliter loopt alleen een veulen naast de merrie. Niet de hoogste rang dus .
    Ik merk het bij mijn paard ook. Als ik bijv. aan de hand werk en er dus naast loop wordt ze veel sneller schrikkerig of gespannen en probeert ze zelf het initiatief over te nemen. Als ik er voor loop is ze rustig en braaf. Ze is dan ook veel relaxter als we wat spannends tegen komen.
    Toen ze 3 was liep ik er wel eens naast. Maar dan nam ze pertinent zelf de leiding en was ze nauwelijks te houden.
    Nu is het intussen zo dat ze zelfs te langzaam loopt en aan het einde van het touwtje blijft lopen (heb er al een topic over geopend). Tijd om er maar eens naast te gaan lopen denk ik

  2. #17
    Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Wouw
    Leeftijd
    60
    Berichten
    142

    Re:Touw bijten

    Dat klinkt inderdaad precies zoals het is. Ik ga het zo zeker proberen! Heel erg bedankt voor je advies!
    Maar doe je dat ook als er een auto aan komt b.v.? De vorige keer schrok ze van de auto omdat hij met zijn banden naast het wegdek kwam en dat maakt een raar geluid, en als je er dan voor loopt en links de auto en rechts de sloot?
    Je stick er bij? Je ziet wel dat mijn ervaring hierin niet veel is he? Onze Gelderse was erg verkeersmak toen we haar kochten dus dat heeft nooit zo gespeeld.

  3. #18

    Re:Touw bijten

    Ja, ik doe dat ook als er een auto aan komt. Als je er naast loopt, zou je even goed naar voren moeten omdat het anders niet past . En bovendien heb je ernaast veel minder controle over je paard. Gaat ze zich bijv. sterk maken en je neemt haar kort, dan ga je dat niet redden en wordt het ook gevaarlijk (paard voelt zich dan opgesloten en kan in paniek raken). Laat je haar lang dan zal ze voor je uit gaan en om moeten draaien aan het eind vh touw, waarna ze alsnog over je heen kan komen.

    Het blijft heel belangrijk dat je oefent dat ze uit je ruimte blijft, ook als ze achter je loopt. Het scheelt enorm als ze op bekend terrein al weet dat ze achter je moet blijven. Daar heb je veel voordeel van op de weg.
    Mocht je een keer echt weinig ruimte hebben op de weg dan is het belangrijk dat je haar goed achter je kan houden. Als ze het dan spannend vindt, moet je in het begin misschien alles uit de kast trekken om haar achter je te houden. Maar als je er staat zal dat best lukken en zul je zien dat ze al heel snel goed verkeersmak wordt.

    Verder houd ik altijd de situatie in de gaten. Als ik verderop een auto aan zie komen, kijk ik of er genoeg ruimte is om 'm er langs te laten. Is dat niet zo dan ga ik (heel asociaal) midden op de weg lopen zodat de auto moet wachten en ik naar een veiliger punt kan lopen. Meestal gebaar ik dan ff waar ik heen wil. Niet alle automobilisten nemen je dat in dank af, maar veiligheid eerst denk ik dan maar. Daarbij neem ik als maatstaf wat ik zelf veilig vind voor mijn paard op dat moment. Is ze bijv. al erg druk dan zal ik eerder midden op de weg gaan lopen, dan wanneer ze totaal relaxed is.

    Succes!!

  4. #19
    Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Wouw
    Leeftijd
    60
    Berichten
    142

    Re:Touw bijten

    Bedankt!Ik ga er mee aan de slag!

  5. #20
    Actief Forumlid lorrelei's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Amersfoort
    Leeftijd
    34
    Berichten
    378

    Re:Touw bijten

    wellicht nog een toevoeging.. herken hier namelijk een hoop in!
    mijn lb-i ontplofte de laatste tijd ook, eerst sloom op gang en toen ineens patsboem. De eerste keer is ze onwijs 'tegen m'n stick aangelopen' want dat vond ik neit kunnen. na wat nadenken bleek het puut een energie-dingetje. winter, koud, beperkte wedegang. als ik d'r eerst even los in de paddock liet uitrazen was ze zo braaf als een lammetje

    en stuiven,dansen en springen buiten, ja heeeeeel herkenbaar. ik doe het uiteinde van mn rope voor me als een soort propellortje, als ze langs me heen komt loopt ze daar tegenaan. en neemt ze weer afstand. nu hoef ik alleen nog maar te wiggelen en dan neemt ze weer netjes dr plaats in.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •