Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Touw bijten

  1. #1

    Touw bijten

    Hoi ,
    Mijn pony van drie en half.. Is lb-i meestal.. Maar nu als ik circeling game met hem doe pakt hij steeds de clip van de leadrope in zijn mond en wilt deze niet los laten.. Hij is dan totaal niet meer met mij bezig maar alleen met t pakken van zijn touw.. Wat kan ik hier aan doen? Of wat wil hij hier mee zeggen? @ liberty gaat t wel gewoon goed..

    Ook is hij de laaste tijd heel explosief.. Hij is dan heel rustig en niet egt gemoti eerd.. Hij doet alles wat ik vraag braaf n dan ineena ontploft hij.. Nou ia dat niet zo erg maar nu gaf hij gister echt een bok naar mij gericht en kon nog maar net weg springen.. Dit deed hij twee keer.. Wat kan ik hier aan doen? Ik gaf naar mijn weten niet teveel druk..

  2. #2
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:Touw bijten

    Die van mij doet dit vaak bij de YoYo Game.
    Het kan wat mij betreft verschillende betekenissen hebben, afhankelijk van je pony/paard.

    - Zucht, boring, dit heb ik al honderd keer gedaan dus ik zoek wat interessanters om te doen
    - Oei moeilijk, er wordt teveel druk op me gelegd dus ik moet mijn spanning kwijt

    Misschien zit ik fout hoor, maar meestal lees ik dit wanneer mijn paardje het doet (LBE 2.5 jaar)
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  3. #3

    Re:Touw bijten

    Ik denk dat je pony overal moeite mee mag hebben of het saai vinden of wat dan ook, maar hij mag NIET zo in je ruimte komen dat jij aan de kant moet springen!! Dat is totaal respectloos van hem.
    Je moet doen wat nodig is om hem bij je weg te houden als hij zo'n ontploffing heeft. Veiligheid eerst. En hij moet weten dat dit echt niet mag en dat het geen succes heeft. Misschien door flink je leadrope te zwaaien als hij ontploft of desnoods met stick en string hem uit de buurt houden. Als hij eens weet dat hij je zo aan de kant krijgt, kan het echt een probleem worden.
    Verder zou ik in de omgang ook erg scherp zijn erop zijn dat hij niet ongevraagd in je ruimte komt. Daarmee voorkom je verder problemen op dit vlak.


  4. #4

    Re:Touw bijten

    @ missmaris ja het zal inderdaad wel zucht boring zijn.. hij is altijd snel verveeld.. maar hoe ik het dan weer leuker kan krijgen.. pff ben soms zo idee loos haha.. ga maar weer is op het forum hier rond struinen voor leuke ideeen..

    @meerhof ja hij is altijd erg dominand en probeer er echt op de letten dat hij niet ongevraagd in mijn ruimte komt.. maar wat ik niet snap is waar het ineens vandaan komt.. vraag ik dan teveel? of vind hij het saai? het is echt net een tikkende tijd bom die ineens ontploft.. terwijl hij daarvoor niet voor uit te branden is..
    hij komt ook met de circling game steeds dichter naar binnen en kan hem dan erg moeilijk naar buiten krijgen.. wat kan ik hier aan doen?

    sorry voor de vele vragen.. maar ik loop hier echt op vast.. ben er namelijk best van geschrokken dat hij zo fel naar me bokte.. heb hem nu bijna 2 en half jaar en dit heeft hij nog niet eerder gedaan..

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Touw bijten

    Het is allemaal uittesten wat hij doet.
    Of hij gaat langzamer dan je wilt, of hij gaan sneller dan je wilt (al dan niet met de nodige bokkesprongen), maar hij doet dus níet datgene wat jij wilt.
    Jij zult dus a) kalm en duidelijk aan moeten blijven geven wat je van hem wilt, b) zorgen voor voldoende variatie en c) toewerken naar gehoorzaamheid en je training pas stoppen als je dat verkregen hebt.
    En inderdaad: hou hem uit je ruimte, als hij naar je bokt terwijl hij zo dichtbij is dat hij je bijna raakt moet je dat dit onmiddelijk beantwoorden met een zwieper van je stick in zijn richting en zorgen dat hij DIRECT uit je ruimte verdwijnt.

    Heb je je al eens verdiept in de horsenalities zoals Parelli die omschrijft? Daar kun je héél veel nuttige info vandaan halen!

    En heb je les?

  6. #6

    Re:Touw bijten

    Ik denk ook dat het uittesten is.

    Als je pony bij de circling zo dichtbij komt kun je je send duidelijker maken. Ook al gaat ie op een vingerwijzing de cirkel op, toch even je stick erbij op de hals zodat hij vertrekt op een grotere volte.
    Misschien kun je proberen een soort driving game te doen tijdens de circling; als hij naar binnen komt, driving game doen bij de hals met je stick tot hij de volte weer groter maakt. Door naar binnen te komen, kan hij ook in je ruimte komen en die mag je verdedigen.
    Je kunt ook wiebelen/zwaaien met je leadrope, dat tempert meteen z'n tempo als hij ontploft en houdt hem uit je buurt.
    Je houding is ook belangrijk. Als hij zo in je ruimte komt is het extra belangrijk dat jij er echt staat met energie en boos kijkt als hij dichterbij komt. Je houding kan een enorm verschil maken bij je paard. Dus laat je niet bang maken, maar wees overtuigd van wat jij wil.

  7. #7

    Re:Touw bijten

    Net bij hem geweest en gewoon weer even bij t begin begonnen.. Ik merk dat ik hem toch te vaak in mij ruimte laat komen. Gewoon alleen al als we stil staan.. Ik heb vandaag goed opgelet dat ik als hij ook maar een stap met zijn binnenschouder naar mij draaide ik hem weer opzei zette om mijn plekje te houden. Ik zie t vaak als een aai komen halen.. Maarja dat is antuurlijk gewoon plaatsje veroveren en dominant.. Na dat hij niet meer dichterbij kwam heb ik hem op de circle gezet, dit deed hij nu echt super en kon hem ook heel makkelijk meer naar buiten sturen.. Hij test me inderdaad gewoon uit.. En ik moet gewoon meteen me ruimte bewaken zodra ik hem uit de paddock haal..
    Maar nu bleef hij net wel heel braaf uit mijn ruimte. Maar hij beet nog wel steeds op t touw.. Nu zelfs als ik hem liet wijken en bij de yoyo game.. Hij zit er echt mee te spelen..

    @ Marja, ja ik heb afentoe les van Kim en zal haar ook binnenkort weer om hulp vragen..

    Bedankt voor jullie tips. Ik ben soms gewoon niet consecent genoeg en daar moet ik aan werken..

  8. #8
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:Touw bijten

    Ik zou als eerste eens kijken of je het ontploffen kan zien aankomen. Klinkt namelijk als een introvert paard wat ineens
    uitbarst. Kijk eens goed naar wat er gebeurd, wat je vraagt/doet etc. alvorens je een ontploffing krijgt? Analyseer eens terug naar
    de keren dat het gebeurde?

    Inderdaad, de games van level 1 zijn allemaal voor de veiligheid, vooral van jou dus denk dat met het laatste wat je schrijft
    een mooi punt hebt
    Ik ben soms gewoon niet consequent genoeg
    Hij wist het al, jij weet het nu
    En niet alleen zozeer alleen maar met het uit je ruimte houden, of eigenlijk ook, want een leider die niet consequent is,
    is onbetrouwbaar. Dit zou ook zomaar zijn uitbarstingen kunnen veroorzaken?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  9. #9

    Re:Touw bijten

    Ja dat zou best is kunnen dat het daar doorkomt.. Het ging een hele tijd goed.. Doordat ik in me lessen er op werd gewezen dat ik consequenter moest zijn.. Maar zie nu dat ik dat met de loop van de tijd weer een beetje heb laten varen..
    Ga hier zeker aan werken!

  10. #10

    Re:Touw bijten

    Fijn dat het vandaag al zoveel beter ging!
    Keep on going met consequent zijn

  11. #11
    Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Wouw
    Leeftijd
    60
    Berichten
    142

    Re:Touw bijten

    Wat ik van Margo geleerd heb wekt bij Melody wel goed. Zij beet ook altijd op haar halstertouw. Dan zeg ik: Ooh leuk..goed idee van je...hier, dan help ik je even en dan duw je het halstertouw in zijn mond tot ze zoiets heeft van: nu vind ik het niet leuk meer. En het helpt hoor.
    Zelf heb ik ook een probleem dat Melody te veel in mijn ruimte komt. Nu vind ik het moeilijk als ze erg opgewonden aan het halstertouw meeloopt, want dan danst en blaast ze en dan weet ik niet goed wat nu te doen.

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Touw bijten

    Goed dat je ontdekt hebt dat het helpt om consequenter te zijn!

    Touw in de mond proppen is inderdaad een idee, maar tijdens de circling game wat lastiger. Wat ik dan meestal doe is op een irritante manier met de leadrope wiebelen, net zo lang tot het paard loslaat. Als hij dan stopt of vaart minderd (wiebelen is tenslotte ook een signaal voor langzamer gaan), dan gewoon weer vriendelijk vragen om door te gaan. Als een paard echter op het touw loopt te kauwen maar ondertussen nog wel op mij let, dan laat ik het hem meestal gewoon doen.

  13. #13

    Re:Touw bijten

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door svanderkuijl
    Zelf heb ik ook een probleem dat Melody te veel in mijn ruimte komt. Nu vind ik het moeilijk als ze erg opgewonden aan het halstertouw meeloopt, want dan danst en blaast ze en dan weet ik niet goed wat nu te doen.
    Als ze danst en blaast is ze erg RB en blijkbaar vertrouwd ze jou nog niet genoeg als leider. Ik denk dat je haar op zo'n moment wat te doen moet geven waar ze over na moet denken; stukjes opzij of achteruit e.d.
    Verder zelf echt leider zijn, wat ik eerder al noemde.
    Mijn paard kon ook bijzonder goed hogeschool oefeningen als ik met haar langs de weg ging toen ze nog jong was Ik heb gewiebeld, geschud, gedraaid met m'n touw etc. maar het lukte me niet haar achter me en uit mijn ruimte te houden. Op een dag was ik het zat en toen had ik zo iets van; en NU blijf jij achter mij, kan me niet schelen hoe!! Toen was het klaar. Ik had m'n touwtje niet eens meer nodig. Ze was heel braaf. Je instelling is heel belangrijk. Néém de leiding!

  14. #14
    Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Wouw
    Leeftijd
    60
    Berichten
    142

    Re:Touw bijten

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door meerhofh
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door svanderkuijl
    Zelf heb ik ook een probleem dat Melody te veel in mijn ruimte komt. Nu vind ik het moeilijk als ze erg opgewonden aan het halstertouw meeloopt, want dan danst en blaast ze en dan weet ik niet goed wat nu te doen.
    Als ze danst en blaast is ze erg RB en blijkbaar vertrouwd ze jou nog niet genoeg als leider. Ik denk dat je haar op zo'n moment wat te doen moet geven waar ze over na moet denken; stukjes opzij of achteruit e.d.
    Verder zelf echt leider zijn, wat ik eerder al noemde.
    Mijn paard kon ook bijzonder goed hogeschool oefeningen als ik met haar langs de weg ging toen ze nog jong was Ik heb gewiebeld, geschud, gedraaid met m'n touw etc. maar het lukte me niet haar achter me en uit mijn ruimte te houden. Op een dag was ik het zat en toen had ik zo iets van; en NU blijf jij achter mij, kan me niet schelen hoe!! Toen was het klaar. Ik had m'n touwtje niet eens meer nodig. Ze was heel braaf. Je instelling is heel belangrijk. Néém de leiding!

    Juist en daar schort het bij mij aan. Ik zie zelf namelijk ook altijd beren op mijn weg! àls ze maar niet bovenop me springt, en ooh...dit zal ze wel spannend vinden want ze is hier nog nooit geweest en het is de eerste keer weer sinds lange tijd dat ze ergens anders komt. Dit komt gewoon omdat we er al een aar maanden uitliggen vanwege het slechte weer en het feit dat mijn eerste paard mij veel problemen heeft bezorgd in het begin en ik ben daardoor erg onzeker geworden. Maar ik ga er aan werken...ik moet het vertrouwen terugvinden en optreden...als een leider: met liefde, communicatie en leiderschap moet het lukken!
    Ja

  15. #15
    Actief Forumlid svanderkuijl's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Wouw
    Leeftijd
    60
    Berichten
    142

    Re:Touw bijten

    Waar laat je het paard lopen als je langs de weg loopt of op onbekend terrein? Ik zou zeggen toch ernaast? Want als ze achter je lopen en ze hebben de ruimte kunnen ze ook opzij of naar voren (op jou?) springen?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •