Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Oprichten

Forumlid LovesMariska's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Leeftijd
    32

Oprichten

Hoi,

Ik vroeg me hetvolgende af.

Ik ben sinds kort weer wat serieuzer met Maris aan het rijden. Het is een tijdje geleden dus we moeten er echt weer inkomen.
    Nou loopt ze van zichzelf al erg ontspannen en mooi omlaag. Dit vind ik erg goed en ze word daardoor ook lekker soepel. Maar ik wil graag wat serieuzer gaan rijden en haar dus wat meer oprichten.
    Ik rijd haar meestal met weinig teugeldruk. Wanneer ik haar meer druk geeft, vertraagd het tempo of stopt ze.
    Hoe kan ik haar zover krijgen dat ze haar hoofd wat meer opricht en meer in de dressuurhouding gaat lopen om het maar even zo te verwoorden.
    Ik vind dit erg lastig en Maris lijkt me niet echt te snappen als ik dit van haar vraag.
    Heeft iemand een idee of een oefening ervoor?
    Ik heb verschillende optomingen, touwhalster, merotische neusriem en dr cooks. Ik heb haar al jaren niet meer met een bit gereden en ben dit ook niet van plan als dit niet nodig is.

Alvast bedankt!
    Ik weet niet waar ik naartoe ga, maar ik ben niet verdwaald.

Het duurt zo lang het nodig is.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Re:Oprichten

Als je basis goed is, komt die oprichting vanzelf.

Ik zou goede les nemen.

Oprichting kun je pas vragen als je paard daar sterk genoeg voor is. Als je pas sinds kort weer bent begonnen lijkt dat me niet aannemelijk.
    Oprichting komt uit het hele lijf, niet alleen het koppie wat hoger, maar de achterhand zakt, buikspieren spannen aan etc.
    Ik zou idd les nemen.

Actief Forumlid Amable's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    43

Zijgangen versterken de achterhand waardoor het paard zich makkelijker opricht. Dus ga meer aandacht besteden aan oefeningen als schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, renvers, travers enz. Maar ook oefeningen als übertreten (Anja Beran) zijn fijne oefeningen om de achterhand sterk te maken en veel galloperen, dat zijn ook achterhand versterkende oefeningen. Verder moet je niet meer druk nemen, maar een weerstandbiedende hand hebben. En je paard moet leren om van je hand af te blijven. Als je je hand zeg maar neer zet als muur moet je paard achter de muur blijven, er zijn echter heel veel paarden die die muur graag ondersteboven lopen en dus tegen je hand aan duwen. Dit los je weer op met zijgangen. Op het moment dat je paard goed van je hand af blijft dan kan je hem naar je hand toe drijven en op die manier tussen hand en been sluiten. Maar daarvoor moet hij dus wel eerst sterkgemaakt worden door de zijgangen. Overigens mag je hand vooral nooit terug werken, dat zie je veel te vaak gebeuren en zelf maak ik die fout ook nog wel eens, maar je hand is altijd voorwaarts, nooit terugwerkend. Het is als iemand tegenhouden door een hand op te steken of iemand tegen houden door hem een duw te geven, in beide gevallen rem je de voorwaartse beweging maar in het ene geval blijft iemand goed in evenwicht en op eigen benen, in het andere geval raakt iemand uit evenwicht en gaat ergens steun zoeken.
    www.amable.nl
    Ons dagboek http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=24772.0
    Jauke-llevado.hyves.nl

kiaraaa
    Guest

mijn paard richt van zelf op dor oefeningen te doen waarbij je ze op de achterhand zet. Zoals schouderbinnenwaards,traver,wijken, middendraf. Dat is wel met bit..

Er staat op het Blog van Carolyn Resnick een aantal artikelen over Uberstreichen oefeningen afgekort UE.
    Als ik het goed zeg een arikel of 8 zijn er aan besteed. Hierin leer je het paard wat druk op de neus betekend, dus hoe het paard daarmee overweg kan/moet gaan (of wat gewenst is). Dus druk betekend niet altijd stoppen, maar kan ook nageven betekenen. Het is een heel proces die je langzaam met veel geduld op de grond dus naast je paard oefent en dan later in het zadel kan toepassen.
    Misschien kan dit je een stukje helpen? Buiten de tips die al beschreven zijn want daar ligt een hele grote kern van waarheid in.
    Je paard moet vooral sterker worden in de achterhand voordat hij in staat is de voorkant omhoog te krijgen.
    En dat is best lastig hoor om het goed voor elkaar te krijgen.

Bladwijzers

Forum Rechten