Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: druk op leadrope met wandelen

  1. #1

    druk op leadrope met wandelen

    Hoi allemaal,

    Ik heb een klein puntje waarop het net niet lekker gaat met m'n paardje en ben benieuwd of jullie nog tips hebben!

    Mijn paard laat de leadrope niet doorhangen als ze met me mee loopt. Ze loopt altijd aan het uiteinde met enige druk. Niet heel veel, maar toch. Als ik versnel gaat ze even een beetje hangen aan het halster en komt daarna wel mee.
    Nu was het eerst al zo dat ze ook erg langzaam meeliep met uit het land halen en langs de weg. Daarom heb ik nu steeds de stick erbij en drijf haar bij in zone 3/4. Dan loopt ze wel even sneller en hangt de leadrope netjes door, maar even later zakt ze weer terug en loopt weer aan het einde vd leadrope. Nu merk ik dat ik steeds moet blijver drijven met de stick anders gaat ze weer langzamer. Ik wtte niet hoe ik dit gedrag kan doorbreken.
    De 7 games gaan verder al best lekker. De porcupine op het halster naar voren is niet het beste maar ze doet het wel. Zou ik die nog heel veel moeten verbeteren zodat ze beter mee loopt? Ik krijg haar ook wel in draf als ik wegren, al is haar reactie niet snel. Hebben jullie nog tips hoe ik dit beter kan krijgen zonder dat ik continu m'n stick moet blijven gebruiken?
    Zoals jullie zullen begrijpen is ze meest een LBi

    Groetjes Hanneke

  2. #2
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Zet je paard maar in zijn achteruit Je zult zien dat dit helpt.

  3. #3

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door meerhofh
    Nu merk ik dat ik steeds moet blijver drijven met de stick anders gaat ze weer langzamer.
    Hoi Hanneke,

    Het klinkt alsof je een -van nature- introvert paard hebt.

    Mijn tip zou zijn om ZELF langzamer te gaan lopen. Wellicht is jouw wandeltempo wel gewoon veel hoger dan het basis-wandel-tempo van je paard. Je bent met Parelli begonnen. Je stelt hier vragen. Dus voor mij is het wel duidelijk dat jij er graag voor je paard bent.

    Misschien kun je haar het tempo laten bepalen. Ik speel vaak een spelletje met mijn paarden. Dan zeg ik: jij bepaalt met tempo, ik bepaal de richting.

    Veel plezier met elkaar.

    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #4

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Ik had dit probleem ook, maar dat kwam vooral omdat Wientje helemaal geen zin had om van huis af te gaan; dat was heel eng en dus stom.

    LB-i's houden o.a. erg van een doel waar ze naartoe kunnen lopen/werken. Voor onderweg is 'point to point' vaak heel effectief voor een sneller tempo.

    Meer LBi-tips; klik

  5. #5

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Antheman; en dan heel lang achteruit? en heel vaak, steeds als ze langzaam gaat?

    Pocalover; jouw optie spreekt me eerlijk gezegd niet erg aan. Ik heb een hele tijd langzaam gelopen, en da's echt slenteren. Maar het gevolg daarvan is dat ze alles langzaam gaat doen; langzaam door het hek, stilstaan voor de bak etc. Bovendien stapt ze pittig door als ik buiten met haar ga rijden. Dan is haar basistempo heel anders! Het is echt alleen met wandelen aan de hand en dan vooral uit het land en van en naar de bak (die ligt een eindje verderop langs de weg). een bekende route dus, ws vindt ze het saai

    point to point lijkt me wel een leuk idee, dan heeft ze wat te doen
    Ik loop trouwens altijd voor haar en zat nu te denken dat ze misschien ook wat pittiger wordt als ik naast haar loop en haar zo stuur. Dan heeft ze sowieso al wat meer te kijken.
    En misschien wat tempowisseling aanbrengen, heel langzaam, paar drafpasjes e.d.



  6. #6
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door meerhofh
    Antheman; en dan heel lang achteruit? en heel vaak, steeds als ze langzaam gaat?


    Nee hoor, bij dit type paard een pas of 5. Daarna doorlopen. Lukt dit niet, van richting veranderen. Jij houdt de energie, dus je kunt bijv snel omdraaien en je paard wederom achteruit laten lopen. De meeste LB i's vinden dat echt belachelijk stom, en lopen liever met je mee.


  7. #7

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door meerhofh

    Pocalover; jouw optie spreekt me eerlijk gezegd niet erg aan. Ik heb een hele tijd langzaam gelopen, en da's echt slenteren. Maar het gevolg daarvan is dat ze alles langzaam gaat doen; langzaam door het hek, stilstaan voor de bak etc. Bovendien stapt ze pittig door als ik buiten met haar ga rijden. Dan is haar basistempo heel anders! Het is echt alleen met wandelen aan de hand en dan vooral uit het land en van en naar de bak (die ligt een eindje verderop langs de weg). een bekende route dus, ws vindt ze het saai
    Mijn ervaring is dat als je een LB-i constant drijft, zoals jij schreef, dat het daar alleen maar slechter van wordt.

    Stapt ze buiten pittig door omdat ze het leuk vindt of omdat ze het toch stiekum spannend vindt?

    Waarom vindt ze het dan saai?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  8. #8

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Ik drijf alleen als ze niet reageert op de druk van het halster, dus niet continu. Ze is wel wat beter gaan doorstappen, maar nog steeds aan het eind vd leadrope. Maar ik ben idd wel bang dat het wordt zoals jij zegt, dat ze steeds minder gaat reageren.

    Buiten rijden vindt ze nog wel spannend, dat klopt. Daar kan natuurlijk goed het pittige stappen vandaag komen, dus daar heb je een punt..

    De route naar de bak is natuurlijk vertrouwd want die gaan we bijna dagelijks. Daarom dacht ik dat ze het saai zou vinden, maar het kan natuurlijk ook gewoon vertrouwd zijn...
    Hoe is jouw ervaring dan met je paard zo rustig laten stappen? Gaat het dan niet al langzamer. Bij mijn paard is het wel een beetje, geef je één vinger dan neemt ze de hele hand. Dus als ze langzaam mag eindigt het in stilstaan of niet verder willen. Als ik haar zelf toe sta om langzaam te gaan kan ik haar dat ook niet kwalijk nemen. Ze wordt dan ook erg traag in haar reacties. Maar dan moet ik toch weer drijven om haar weer aan de gang te krijgen dus kom ik alsnog op dat punt (als je begrijpt wat ik bedoel )

  9. #9
    Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    42
    Berichten
    223

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Mijn paard heeft dat ook gehad en soms nog wel... Wat bij mij echt geholpen heeft is niet je paard leiden, maar samen gaan lopen. Daar bedoel ik mee, dat je in de eerste instantie toch naast je paard gaat lopen in haar tempo en vanuit daaruit samen het tempo opvoeren. Ik doe dat door mijn eigen energie omhoog te brengen en mijn paard uit te nodigen om dat ook te doen. Soort van 'stik to me' denk ik. Daarmee verpicht ik hem niet om sneller te lopen, maar vraag ik het en dat werkt voor mijn LBi beter. Dat werkte ook niet de eerste keren, maar dat gaat steeds beter.

    Ook heb ik het idee dat ie(ook al staat hij in het land) toch een beetje moet opwarmen ofzo, hij gaapt dan ook veel.. Want in de bak of buiten is zijn tempo ook veel sneller, zijn basis tempo dus. Bij mij is het ook van en naar het land. In het begin vond ik het ook wel erg vervelend dat hij zo langzaam liep (hij stond ook vaak stil) maar sinds ik het ben gaan accepteren en hem vraag ipv verpicht(met druk) gaat het steeds beter
    Je kan dat ook goed combineren met 'point to point' natuurlijk, zoals hierboven al beschreven, daar wordt romano ook erg voorwaarts van. Dat is voor mij alleen lastig, aangezien land en stal 1 recht en erg smal stuk is.. Maar zou kunnen goed werken

  10. #10

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Dat klinkt ook wel als een goed idee. Wat doe jij precies om je paard uit te nodigen ook zijn energie omhoog te brengen? Hoe vraag je?. Ik denk dan al snel weer aan toch ergens druk geven. Stick to me heb ik nog niet gedaan. Hoe moet dat?

  11. #11

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Je hebt gewoon de verkeerde carrotstick mee......

    www.niettevermijden.com

  12. #12

    Re:druk op leadrope met wandelen


  13. #13
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Kun je een filmpje maken van hoe je met je paard wandelt? Dat maakt de situatie een stuk duidelijker en dan kun je ook meer gerichte tips krijgen.
    Ik heb namelijk niet helemaal beeld bij jou en je paard en kan daarom lastig een passend advies geven.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #14

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Ik zal eens kijken of ik iemand kan strikken die ff met me mee wil filmen

  15. #15

    Re:druk op leadrope met wandelen

    Wat ik me afvraag is of je ook les hebt.
    Ik word daar zelf een stuk wijzer van en kijk dan ook weer anders naar de dvd's.

    Het leuke is dat ik een LB-i paard heb dat veel meer impuls kreeg nadat ik in haar langzame tempo gelopen had.
    Ik heb les van Roos en ben daar erg blij mee. Ik ben nu ruim 4 maanden les en heb ongelooflijk veel geleerd!
    www.bewusterpaardrijden.nl
    voor een rechtgericht en blij paard

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •