Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: bitloos met martingaal?

  1. #16
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:bitloos met martingaal?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Milan
    Ik krijg les en daar zeggen ze dat ik het maar moet negeren.
    Hij is nagekeken en in orde.
    Het is echt een nerveuze tic. Hij heeft het nu al veel minder dan vroeger. Staat nu 24/7 buiten. Toen hij een paar maanden geleden op stal stond, was het echt niet normaal. Vooral tegen voedertijd of net voor ze buiten gezet werden.
    Tijdens grondwerk doet hij het ook, maar dan zeg ik er wat van en dan stopt het. Dus ik denk dat het toch wel echt een gedragsprobleem is.
    Je hebt nog steeds niet aangegeven van wie je of wat voor les je krijgt? Want ik krijg niet geheel het idee dat je er echt achteraan bent gegaan waarom je paard het doet. Maar dat je een oplossing wil horen voor het feit dat hij het doet. Misschien heb ik het mis hoor en mijn excuses als het verkeerd overkomt.

    Voor alle duidelijkheid, ik wil niet echt hulpteugels gaan gebruiken (ben niet voor niks op een natural hackamore overgestapt), maar het was meer bedoeld om buiten te gaan. Geeft mijzelf een veiliger gevoel (voorlopig). Als ik me onveilig of onzeker voel, ga ik het ook nog es op hem overbrengen, en dat heeft ook geen nut.
    Super dat je bent overgestapt naar een hackamore. Ik zou als ik jou was ook hieraan vasthouden en als je je onveilig of onzeker bent, stap dan niet op/ ga eraf? Safety first?

    Je geeft aan dat je er onveilig door voelt, dan denk ik ook dat er meer aan de hand is dan een 'tik'. En al is het inderdaad iets wat relateert aan nerveusiteit, dan denk ik dat je moet zoeken naar manieren om deze nerveusiteit weg te nemen in plaats van hulpmiddelen te gaan aanbrengen terwijl je er niet zeker van bent?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  2. #17
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re:bitloos met martingaal?

    Ook in stilstand zonder dat er een ruiter op de rug zit, kan het paard zijn rugspier aanspannen (lees: spanning hebben in)
    Het heeft onder meer te maken met positie van het hoofd, positie van de achterbenen, lichaamshouding en vooral ook 'onrust' en/of stress in het koppie.
    Enrique kennende is het een combinatie van factoren. als veulen had hij al de neiging om erg zijn onderhals erop te zetten en constant op zijn hoede te zijn.


  3. #18

    Re:bitloos met martingaal?

    Ik ben sinds kort overgestapt van traditionele dressuurruiter naar bitloos rijden op je zit.
    Ik kreeg les om meer naar ontspanning te rijden en alles op je zit. Ze dachten ook dat het een nerveuze tik was, aan de hand van wat ik vertelde.
    Vroeger werd hij met bit gereden en toen deed hij het niet. Het is onder het zadel eigenlijk begonnen toen ik bitloos gegaan ben. Het lijkt wel of hij nu een ongelofelijke vrijheid voelt en wil/kan doen wat hij wil.

  4. #19

    Re:bitloos met martingaal?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Milan
    Vroeger werd hij met bit gereden en toen deed hij het niet. Het is onder het zadel eigenlijk begonnen toen ik bitloos gegaan ben. Het lijkt wel of hij nu een ongelofelijke vrijheid voelt en wil/kan doen wat hij wil.
    Ja, dat lijkt me logisch, aangezien hij voorheen met martingaal werd gereden... Maar dat hij nu de vrijheid heeft om deze 'tik' uit te voeren, is dat een reden om hem dat weer onmogelijk te maken, of is het een aanleiding om uit te zoeken waar die tik vandaan komt en hoe je het kunt oplossen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •