Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: Hoefzweer Trekpaard

Forum Meubilair judith7's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Dagboek Berichten
    31

Re:Hoefzweer Trekpaard

bij mij is de hoefzweren-ellende pas begonnen toen de ijzers er af kwamen.
    ik heb van lieverlee zelf leren snijden en verzorgen (als ik er niet bij kon, kon die dierenarts het ook niet en dan was toch het advies: in hoefzak met soda tot je er beter bij kunt, of het zelf doorbreekt).
    soda is niet goed voor de hoeven, maar het is van twee kwaden de beste kiezen.
    het is heel naar om te zien omdat ze er zo vreselijk kreupel op lopen en het ook werkelijk heel pijnlijk is.

het goede nieuws is dat ik al een hele tijd --- AFKLOPPEN --- geen hoefzweer meer heb gezien. en dat is sinds karianne mellonie een paar keer heeft behandeld (en ook voer ik al een hele tijd biotine). wellicht is met de behandelingen iets in de stand veranderd. dus je hebt best kans dat als jouw paard straks op de juiste manier wordt bekapt, dat het dan beter zal gaan.
    en anders kan ik je de tip geven karianne (lodash.nl) in te schakelen. wie weet helpt dat jouw paard ook!

ik kan me goed voorstellen hoe ongelukkig je je erbij voelt je paard zo te zien. maar het gaat voorbij! sterkte, hopelijk loopt ie nu al minder pijnlijk met de ijzers. (en die kunnen er later altijd nog weer af toch..! tis even niet anders).
    *** you can't do it without doing it ***

Ben benieuwd hoe het gaat met Emma ! En hoe ze het doet op ijzers , heeft ze ook hele brokkelige hoeven ? Die van ons nl. wel dus ik ben haar al iets gaan geven ( natuurlijk ) maar ik ben benieuwd of Belgen nu een hele andere voet en hoefverzorging nodig zijn .

( een Belg is fantastisch , we hebben er zelf ook eentje .... nog maar 3 weken maar ik ben nu al helemaal verliefd op haar )
    Een vriend is iemand die het lied van je hart kent en het opnieuw kan zingen als jij het vergeten bent.

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Ik zie Emma vandaag weer voor het eerst sinds donderdag. Ben ziek geweest afgelopen dagen. Dus ik ben ook benieuwd. Mede-eigenaresse heeft me wel goed op de hoogte gehouden. Voor heeft ze het idee dat Emma haar lichaam nu beter draagt. Achter is nog ander verhaal alleen de hoefwond zeg maar die geneest al wel mooi. Die blijft natuurlijk nu door de ijzers van de grond, alleen nu heeft ze nog de hoefbal wond en een snee in haar been, omdat me vrouw dacht met ijzers te kunnen schuren. DUs vanmiddag zie ik zelf weer meer en weer ik meer.

Ik ben nu bezig met goede uitleg over stand van paardsbenen met vergelijking met trekpaarden alleen ben op zoek naar goede standfoto's van voorkant en achterkant, en das nog wel lastig. Dus daar ben ik nog mee bezig.

Wel kan ik al klein beetje uitleggen, vanuit de anatomie. Een trekpaard is vooral gebouwd op kracht en heeft dus een enorme sterke achterhand en brede borstkast. Een brede borstkast zorgt er natuurlijk al voor dat ze voor breder staan. Zie voor je een bodybuilder met z'n gespierde bovenlijf. Ook is de beweging anders bij trekpaarden vanwege de krachtinspanning, meer uitleg volgt.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben benieuwd naar je verdere uitleg.

Fijn dat de wond al goed aan het genezen is, hopelijk is alle zooi er nu goed uit en is Emma hier binnenkort vanaf!

Actief Forumlid GypsyDiamonds's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Waar je bij een trekpaard ook erg goed op moet letten is de steunsels kort houden, kan je evntueel gewoon zelf doen met een renetje. De pest is dat trekpaarden heel snel zoolkneuzingen krijgen door het grote gewicht wat op de hoeven staat en dus ook op de steunsels, welke vervolgens gaan knijpen. Mijn trekpaardje ,oest ik elke week de steunsels van bijwerken, ze groeien heel erg snel, te snel om het om de acht weken door de smid alleen te laten doen.. Zoolkneuzingen kunnen gemakkelijker leiden tot zweren.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door GypsyDiamonds
    Waar je bij een trekpaard ook erg goed op moet letten is de steunsels kort houden, kan je evntueel gewoon zelf doen met een renetje. De pest is dat trekpaarden heel snel zoolkneuzingen krijgen door het grote gewicht wat op de hoeven staat en dus ook op de steunsels, welke vervolgens gaan knijpen. Mijn trekpaardje ,oest ik elke week de steunsels van bijwerken, ze groeien heel erg snel, te snel om het om de acht weken door de smid alleen te laten doen.. Zoolkneuzingen kunnen gemakkelijker leiden tot zweren.
    Ik ben het er niet mee eens, dat iemand zelf maar met de steunsels moet gaan klooien! Soms is het verschil tussen steunsel en zool helemaal niet zo duidelijk. Zeker niet voor een ongeoefend oog. Je zal de eerste niet zijn die in de zool staat te klooien

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Steunsels wegsnijden kan wel degelijk nut hebben

Maar ik vraag me dan direct af hoe t komt dat de steunsels zo hard groeien..... Heeft het dier bewegingsvrijheid?? En loopt het alleen op zachte ondergrond?? Wordt er gewerkt met het dier?
    Want als er veel beweging is, met name op verschillende ondergronden, hebben de steunsels veel minder de neiging om als een gek door te groeien.

Loesje, ik ben nog steeds benieuwd naar verdere uitleg

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik zeg ook niet dat het geen nut heeft , alleen dat ik tegen zomaar even zelf klooien ben

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Het gaat al stukken beter met Emma. Ze loopt nu ieder geval niet meer kreupel. Ze krijgt veel beweging staat op weiland en heeft een stal met betegeld stukje land ervoor. Zelf gaan we niet aan haar hoeven zitten, daarvoor hebben we de smid. En bij Emma groeien haar steunsels helemaal niet zo hard. En qua gewicht van trekpaard dat is niet helemaal waar dat het extra zoolkneuzingen oplopen. Ik ken enorm veel trekpaarden en Emma is de enigste die hoefzweren ontwikkeld. Dus het is niet per defenitie zo.

Verdere uitleg over de stand komt nog zit nu in drukke weken met de universiteit.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Actief Forumlid GypsyDiamonds's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Mijn trekpaardje is inmiddels overleden, maar ze liep 24/7 op de weide, met betonpad en bos en wekelijks twee buitenritten van +/- 20 tot 30 km. Volgens mijn smid kwam de snellere groei doordat trekpaarden veel zwaarder zijn en iets platter op hun hoeven staan als warmbloeden en daardoor ook meer van de steunsels wordt gevraagd, waardoor de groei meer wordt gestimuleerd. De steunsels waren ook zo knetterhard dat ze niet sleten. Die moest je echt goed bijhouden..

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten