Wanneer Tobbe erg chagrijnig is onder het zadel tolereert hij andere paarden niet in zijn buurt.
Zolang ze buiten straal van 1 meter blijven is er niks aan de hand, net alsof hij erge grote bubbel heeft. Zodra paard wel in zijn bubbel komt trapt hij er naar. Wanneer we op dat moment in groep rijden en er wordt besloten om stil te gaan staan waardoor groep gauw op kluitje komt te staan, kan ik het beste zo snel mogelijk opzoek gaan naar wat ruimte.
(Naar vreemde paarden trapt hij trouwens niet, alleen paarden van zijn eigen kudde.)
Natuurlijk is ook mijn eerste instelling om er voor te zorgen dat hij zich prettig voelt en lekker vrolijk is waardoor dit niet gebeurt. Vorig jaar heb ik een 6 daagse trektocht gemaakt en laaste 2 dagen was Tobbe zo chagrijnig dat de andere ruiters minimaal meter afstand moesten houden. Daardoor hou ik nu als maximum 4 dagen aan.
Van de week reedt even een paard voor op, dat geen constante tempo heeft maar vaak versnelt en vertraagt, het lijkt er erg op dat hij vooral op de arabieren gemunt heeft. Hij wordt dan zo chagrijnig dat ze beter uit zijn buurt kunnen blijven.
Natuurlijk bestraf ik dit gedrag maar toch komt het nog voor. Voor mij komt over als of niet lekker in zijn vel zit en eventjes te veel wordt wat hij dan afreageert op andere paard.
Voordat ik Tobbe over had genomen vertoont hij dit gedrag al vaker. Bij mij is dit nog maar 2 keer voorgekomen wat mee te maken heeft dat ik dit soort situaties vermeid doordat ik erg belangrijk vindt dat hij zich lekker voelt. Toch is die 2 keer te veel.
Het antwoord waar ik naar op zoek ben is, hoe ik het probleem kan oplossen wanneer voor Tobbe zich zo rot voelt en te veel voor hem wordt? Ik ontvang dit signaal zeer duidelijk van hem.
Hoe Tobbe in de kudde is? Tobbe staat boven aan en zolang de andere paarden niet in de weg lopen of in zijn vindt hij allemaal best. Jagen op andere paarden zal hij niet snel doen, en met zijn beste vrienden eet het gerust biks uit 1 voerbak zonder ruzie te maken.
Mocht niet duidelijk zijn of men vragen hebben dan hoor ik het graag.
Bladwijzers