Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Paard trapt naar andere paarden onder zadel.

Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Paard trapt naar andere paarden onder zadel.

Wanneer Tobbe erg chagrijnig is onder het zadel tolereert hij andere paarden niet in zijn buurt.
    Zolang ze buiten straal van 1 meter blijven is er niks aan de hand, net alsof hij erge grote bubbel heeft. Zodra paard wel in zijn bubbel komt trapt hij er naar. Wanneer we op dat moment in groep rijden en er wordt besloten om stil te gaan staan waardoor groep gauw op kluitje komt te staan, kan ik het beste zo snel mogelijk opzoek gaan naar wat ruimte.
    (Naar vreemde paarden trapt hij trouwens niet, alleen paarden van zijn eigen kudde.)

Natuurlijk is ook mijn eerste instelling om er voor te zorgen dat hij zich prettig voelt en lekker vrolijk is waardoor dit niet gebeurt. Vorig jaar heb ik een 6 daagse trektocht gemaakt en laaste 2 dagen was Tobbe zo chagrijnig dat de andere ruiters minimaal meter afstand moesten houden. Daardoor hou ik nu als maximum 4 dagen aan.
    Van de week reedt even een paard voor op, dat geen constante tempo heeft maar vaak versnelt en vertraagt, het lijkt er erg op dat hij vooral op de arabieren gemunt heeft. Hij wordt dan zo chagrijnig dat ze beter uit zijn buurt kunnen blijven.
    Natuurlijk bestraf ik dit gedrag maar toch komt het nog voor. Voor mij komt over als of niet lekker in zijn vel zit en eventjes te veel wordt wat hij dan afreageert op andere paard.

Voordat ik Tobbe over had genomen vertoont hij dit gedrag al vaker. Bij mij is dit nog maar 2 keer voorgekomen wat mee te maken heeft dat ik dit soort situaties vermeid doordat ik erg belangrijk vindt dat hij zich lekker voelt. Toch is die 2 keer te veel.

Het antwoord waar ik naar op zoek ben is, hoe ik het probleem kan oplossen wanneer voor Tobbe zich zo rot voelt en te veel voor hem wordt? Ik ontvang dit signaal zeer duidelijk van hem.
    Hoe Tobbe in de kudde is? Tobbe staat boven aan en zolang de andere paarden niet in de weg lopen of in zijn vindt hij allemaal best. Jagen op andere paarden zal hij niet snel doen, en met zijn beste vrienden eet het gerust biks uit 1 voerbak zonder ruzie te maken.

Mocht niet duidelijk zijn of men vragen hebben dan hoor ik het graag.

Re:Paard trapt naar andere paarden onder zadel.

Sophie dit ook, eigenlijk altijd, blijf maar gewoon altijd op afstand is het makkelijkste.

niet echt een antwoord maar herken het wel

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mijn paard whoopie kan ook zeer lelijk doen naar andere paarden als ze gaat rijden,echter Whoopie doet het vanuit onzekerheid, als ze paarden goed kent dan wordt het juist beter. Bestraffen doe ik juist niet , voorkomen wel, hoe door haar persoonlijke bubbel te respecteren en goed aan te geven naar anderen dat ze ruimte nodig heeft. Bij Whoopie maakt het ook uit waar het andere paard loopt net voor haar schouder of daar net achter, dus of het paard een drijvende positie heeft tov haar of niet op dat moment, is intressant om eens uit te proberen. Verder maakt het wel uit welk paard het is, zij heeft overigens de neiging om te bijten, dat probeer ik te blokken.

Als jij zegt , ik heb het gevoel dat Tobbe niet lekker in zijn vel zit en het daarom doet dan zou ik onderzoeken wat daar de oorzaak van is, is er teveel onrust, vraag je fysiek teveel ik noem maar iets. Als je de oorzaak weet dan kun je daar iets aandoen.
    Succes,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Hoe Tobbe in de kudde is? Tobbe staat boven aan en zolang de andere paarden niet in de weg lopen of in zijn vindt hij allemaal best. Jagen op andere paarden zal hij niet snel doen, en met zijn beste vrienden eet het gerust biks uit 1 voerbak zonder ruzie te maken.

volgens mij staat hier je antwoord. Ik zal gewoon respecteren dat hij wat ruimte nodig heeft, en vragen als je op pad gaat in een groepje, of ze hier een beetje rekening mee willen houden.

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Afstand houden, als van ander moet komen dan gaat dat niet echt werken. Het paard dat trapt wordt vaak als de boosdoener gezien.
    Wat wel zou kunnen doen als van Tobbe de signalen krijg is om dan snel naar voor de groep of achteraan te gaan rijden.

whoopie,
    Heeft volgens mij met fysiek te maken. versnellen/vertragen kost hem veel energie waardoor hij liefst vast tempo loopt, kan dat niet dan slaat zijn humeur om. En 5~6 daagse rit is te zwaar voor hem. Alleen eerste is moeilijker te vermijden als andere graag een keer voorop rijd. (om die reden rij ik vaak bij grote groep voor aan want dan heb ik dat probleem niet).

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

In de perioden dat ik nog reed in de les sloeg mijn merrie ook achteruit. Maar dan om dezelfde reden als Whoopie beschrijft, namelijk onzekerheid. Ze vond al die grote Friezen vooral met snelheid om haar heen helemaal niet leuk, en als ze dan achter haar terecht kwamen, ja dan haalde ze uit.
    Ik heb dit ook opgelost met voorkomen. Iedereen in de les was op de hoogte. Ze had die ruimte gewoon nodig.
    Met een rit ofzo reed ik achterop, of naast haar vriendje, was er niets aan de hand.

Het enige wat me opvalt in je beschrijving is: Wanneer Tobbe erg chagrijnig is
    Waarom maak je de keuze om dan wel te rijden? En ook nog in een drukke omgeving waar hij blijkbaar moeite mee heeft?
    Is trouwens gewoon een vraag, geen verwijt, maar ik ben er wel benieuwd naar.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Protect your herd of two, ook als je op je paard zit. Met je stick of string om je heen zwaaien om de bubble van Tobbe te beschermen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Liesbeth ik kan me voorstellen dat mensen daar niet van gediend zijn.
    Ik neem voor sophie gewoon zelf de afstand.

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Dan kan ik beter besluit om voortaan nooit meer met andere samen te rijden. Weet zeker dat zowel ik als het paard er erg ongelukkig van wordt.

Dyonne,
    Nee, dat doe ik ook niet. Vindt voor Tobbe niks en voor mij is ook niks, vandaar max heb gelegd op 4 daagse tocht.
    Maar wat ook voorkomt is dat in ene omslaat bij hem tijdens rijden, meestal wanneer tempo te veel varieert.

Ik ga kijken of ik dit kan oplossen door zodra dit gebeurt om dan meteen achter in de groep met hem te gaan rijden. Dan neem ik het incentive(voor dat Tobbe dat doet). Hij heeft dan mooi alle ruimte, en als ruim afstand houden hoef hij ook minder te versnellen/vertragen dan wanneer de groep dit doet.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Als je mederuiters hun paard niet bij jouw paard weghouden, moet je zelf die ruimte creëren, of accepteren dat je paard een trap uitdeelt. Je paard heeft toch recht op zijn eigen ruimte of niet?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Als buiten met groep rijden rijden zit er niet bepaalde structuur in de groep of zo, paard achteraan zetten is dan handiger en sneller.
    Bedenk ook dat probleem maar zelden voor komt.
    Ik ga hier mee in ieder geval mee aan de slag.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Als je mederuiters hun paard niet bij jouw paard weghouden, moet je zelf die ruimte creëren, of accepteren dat je paard een trap uitdeelt. Je paard heeft toch recht op zijn eigen ruimte of niet?
    meestal na een drijg poging houden de meeste wel afstand.
    Maar als ik op de camping bv ga buitenrijden met een groep, en ik zou met mijn stick en string in rondzwaaien gaat er echt geen een dat accepteren hoor.
    En ik kan me dat wel voorstellen, ik zou zelf ook niet leuk vinden als anderen dat bij mij zouden doen.
    Want warschijnlijk als sophie aanraking zou krijgen onder rijden met bv de string zou er een hele grote schrik reactie ontstaan, en gaat ze denk ik wel rennen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram
    Maar wat ook voorkomt is dat in ene omslaat bij hem tijdens rijden, meestal wanneer tempo te veel varieert.
    Misschien is dit iets wat je kunt oefenen: variëren in tempo. En dan gewoon als je alleen aan het rijden bent, zonder andere paarden. Dus dat JIJ de aanzet geeft tot tempowisselingen: langzaam stappen, arbeidsstap, snellere stap, en weer terug naar arbeidsstap, en langzaam stappen. Dit ook in draf en evt. galop.

Je eigen ruimte met stick en string beschermen is op zich wel een goede optie, MAAR dan moet je dit wel van te voren bespreken met de mensen met wie je rijdt. Ze moeten dan wel begrijpen wat je doet en waarom, en inderdaad (zoals Marjo al aangaf) moeten hun paarden daar wel tegen kunnen. Niet-Parelli getrainde mensen (en hun paarden) zijn inderdaad niet erg van zulke acties gediend, in elk geval niet als je het niet van te voren goed uitlegt!

Je hoeft toch ook niet als een gek met je stick en string te zwaaien maar rustig laten zien aan Tobbe... ik bescherm onze kudde wel dat hoef jij niet te doen. Je zou het allicht een keer in een kleiner gezelschap kunnen proberen die je het eerst uitlegt om te kijken of het dan beter gaat. (en gewoon niet meer met arabieren opstap . je hebt gewoon een discriminerend paard
    www.niettevermijden.com

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Ik vermoed dat dit met mijn paard ook nog wel eens een probleem zou kunnen worden, aangezien hij toen ik hem net had met wandelen ook 2x uitgehaald heeft naar een ander paard. Buitenrijden heb ik mede daarom tot nu toe alleen maar in mijn uppie gedaan. Ik heb het er ooit wel met iemand die NH les kwam geven op stal over gehad. Het plan was dat we met haar en nog een stalgenote in de bak een keer zouden oefenen met 'protect your herd of two' onder de man, zodat onze paarden het vertrouwen zouden krijgen dat wij (als goeie leider!) ze wel zouden beschermen. Mocht je iemand hebben waarmee je dat kan oefenen, dan is dat misschien wel een idee. En anders kan je altijd nog gewoon een rode strik in zijn staart hangen

Bladwijzers

Forum Rechten