Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Friendly met stijgbeugels

Friendly met stijgbeugels

Hoi,
    Omdat Lazir vaak problemen had met draaien tijdens het opstijgen ben ik terug naar de basis gegaan en ga ik alle stapjes rustig langs, van opzadelen tot opstijgen.

Deze dagen heb ik er een patroon van gemaakt om te oefenen met al deze stappen.
    Het opzadelen gaat de laatste tijd veel beter en kan al helemaal relaxt. Aansingelen ging vandaag ook helemaal prima, zonder buik uitzetten, maar gewoon ontspannen.
    Vandaag heb ik op stal opgezadeld en ben daarna grondwerk gaan doen met het zadel op, en de beugels omhoog geknoopt. Dat ging eigenlijk heel erg goed! Cirkels liep hij mooi in balans, hij had een goed ritme, en hij was relaxt. Change of direction ging mooi, en ik kon ook naast hem lopen en de opgeknoopte beugels wat heen en weer bewegen.
    Daar waren we gisteren ook geëindigd, dus vandaag vond ik het tijd om de beugels los te laten hangen.
    Zijn ademhaling veranderde meteen, en zijn ritme in stap werd heel anders.
    Na een tijdje vond hij toch weer zijn ontspanning en kon hij weer normaal stappen. Linksom in draf ging het ook nog wel aardig, en had hij zijn hoofd laag. Als beloning kreeg hij rust en mocht hij bij me staan.
    Toen ging hij wat graven, echt best wel duidelijk oversprong gedrag. Alsof hij wilde liggen. Ik liet hem daarom maar stappen, want ik dacht dat hij dat misschien nu fijner vond.
    In draf op de cirkel was de balans totaal kwijt, hij hing in de leadrope en doordat zijn rustige ritme in draf daardoor weg was, gingen de beugels natuurlijk heel erg heen en weer bewegen, waardoor hij steeds wilde galoperen.

Ik vroeg me af of dat iets moest zijn waar ik door heen moest (echt in paniek leek hij niet, en ik wilde hem lang genoeg buiten zijn comfort zone houden zodat hij deze wat kon verbreden) Maar constant die beugels die heen en weer vlogen leek me ook niet ideaal om te leren dat hij zich niet druk hoeft te maken.
    Ik besloot als leider maar te zeggen dat hij niet mocht galopperen. We gingen stappen, en hij mocht soms 3 passen draf zodat hij nog een goed ritme had, en daarna weer stappen. Daar moest hij meteen van likken en kauwen. Maar zodra hij stil stond wist hij weer echt niet wat hij moest doen en ging hij weer graven en raakte hij introvert.
    Uiteindelijk op een moment dat ik dacht dat hij redelijk relaxt was, de beugels weer opgeknoopt, en hem daar nog even mee laten draven op de cirkel. Hij vond meteen zijn ritme en relaxation terug.

Om even tot de kern te komen na dit hele verhaal: ik zit nu dus te dubben over of ik dit wel goed heb aangepakt, of friendly met losse beugels in draf uberhaubt slim is, of ik op een andere manier friendly kan doen met de beugels, en of jullie misschien andere tips hebben over hoe ik hier deze tijd met Lazir aan kan gaan werken, zodat hij gewoon doorkrijgt dat die beugels er wel hangen, maar echt niet zo boeiend zijn.

Mijn inziens loop ik hier namelijk echt tegen de kern van het probleem van het opstijgen aan, dus ik wil dit zorgvuldig aan gaan pakken.

Als mijn verhaal te chaotisch was (ik zit teveel te denken ) of jullie hebben vragen,... dan hoor ik het wel!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Re:Friendly met stijgbeugels

Hm, ik begrijp je dilemma wel denk ik. Je wilt hem desensitizen, maar paniek voorkomen. Wat je zou kunnen doen is de beugels naar beneden doen en gewoon terwijl je naast Lazir staat, ermee flapperen. Pas als hij dat okee vindt, verder gaan met stappen en eventueel draven. Galop zou ik denk ik niet doen, dan zwaaien de beugels wel heel hard heen en weer en dan heb je met het rijden toch ook nooit, neem ik aan?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

En één beugel omlaag laten hangen en de andere omhoog knopen? Dat geeft in elk geval al minder gewiebel.

Op zich denk ik dat je het goed hebt aangepakt hoor.
    Je kunt ervoor kiezen om hem erdoorheen te laten lopen, als hij niet in paniek is. Wat onrustig mag, maar paniek niet. En de onrust moet op gegeven moment wel minder worden, maar dit kan even duren. Als het erger wordt, dan zit je niet op de goede weg.
    Stappen en dan kleine stukjes draven is ook een goede oplossing; dan breng je hem alweer terug naar stap voor hij echt té bezorgd wordt. Van daaruit kun je hem dan steeds langere stukjes laten draven.

Menglöd kon in het begin ook niet tegen loshangende beugels.
    Daar kwam ik per ongeluk achter toen ik met haar ging springen: daarvan raakte ze ook al enigszins in paniek waardoor ze helemaal scheef sprong, ik uit balans raakte en mijn beide beugels verloor, van dat uit balans raken schrok ze en ze ging rennen, toen gingen dus ook die beugels nog eens klapperen en toen gingen we dus nóg harder... Niet fijn!
    En dat terwijl ik van te voren met opstijgen of rijden nooit iets had gemerkt van het niet tegen flapperende beugels kunnen, ze was toen ook al een paar jaar onder het zadel (weliswaar niet bij mij)..
    Maar goed dus dat je het probleem nu bij de wortel aan het aanpakken bent!
    Ik heb het bij Menglöd op kunnen lossen door haar door haar angst heen te laten lopen (gewoon laten doordraven dus), en later ook in galop hetzelfde gedaan.

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Is het een idee om de stijgebeugels met een riem onder zijn buik aan elkaar te maken. Zodanig dat er lichte speling in zit dus hij wel de bewegingen van de beugels voelt, maar niet het zo ontzettende bonken als hij niet in balans loopt of in galop gaat. Zo kan hij wat meer confident worden zonder heel erg onrustig te worden of in paniek te raken. Later kun je ze misschien loslaten als hij wat meer confident is met het gevoel.

Succes!

Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Forumlid Eleni's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    34

Hoi Mariel,

Volgens mij staat ergens op een dvd van Parelli (weet niet meer of dat uit het level 1 is of van een dvd uit de Succes Series) ook
    een stukje voorgedaan waarbij ze het einde van de leadrope door de beugel heen doen, waarmee je het 'gebungel' van de beugels in draf
    kunt simuleren in stilstand door het touw heen en weer te bewegen. Weet niet of het helemaal duidelijk is zo, maar wie weet kun je er iets
    mee.

In ieder geval veel succes!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Eleni, wat jij noemt staat volgens mij op het rode level 1.
    Al weet ik niet zeker, maar ik heb dit inderdaad ook weleens gezien.
    Ikzelf vind dit een lastig probleem, al herken ik het wel. Zelf denk ik dat het tempo laag houden en zo uitbreiden wel een goede optie is.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Bedankt voor alle fijne tips!

Ik kwam er vandaag achter dat ik gisteren toch heel goed bezig was geweest want Lazir zijn comfort zone was al een stuk uitgebreid en ik kon door op de weg die ik in eerste instantie al was ingeslagen
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    41

Fijn Mariel!

En ik heb ook weer wat bruikbare tips gelezen (voor als ik met Dusty ook hier aan toe ben. )
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ha, mooi Mariël!

Bladwijzers

Forum Rechten