Hoi,
Omdat Lazir vaak problemen had met draaien tijdens het opstijgen ben ik terug naar de basis gegaan en ga ik alle stapjes rustig langs, van opzadelen tot opstijgen.
Deze dagen heb ik er een patroon van gemaakt om te oefenen met al deze stappen.
Het opzadelen gaat de laatste tijd veel beter en kan al helemaal relaxt. Aansingelen ging vandaag ook helemaal prima, zonder buik uitzetten, maar gewoon ontspannen.
Vandaag heb ik op stal opgezadeld en ben daarna grondwerk gaan doen met het zadel op, en de beugels omhoog geknoopt. Dat ging eigenlijk heel erg goed! Cirkels liep hij mooi in balans, hij had een goed ritme, en hij was relaxt. Change of direction ging mooi, en ik kon ook naast hem lopen en de opgeknoopte beugels wat heen en weer bewegen.
Daar waren we gisteren ook geëindigd, dus vandaag vond ik het tijd om de beugels los te laten hangen.
Zijn ademhaling veranderde meteen, en zijn ritme in stap werd heel anders.
Na een tijdje vond hij toch weer zijn ontspanning en kon hij weer normaal stappen. Linksom in draf ging het ook nog wel aardig, en had hij zijn hoofd laag. Als beloning kreeg hij rust en mocht hij bij me staan.
Toen ging hij wat graven, echt best wel duidelijk oversprong gedrag. Alsof hij wilde liggen. Ik liet hem daarom maar stappen, want ik dacht dat hij dat misschien nu fijner vond.
In draf op de cirkel was de balans totaal kwijt, hij hing in de leadrope en doordat zijn rustige ritme in draf daardoor weg was, gingen de beugels natuurlijk heel erg heen en weer bewegen, waardoor hij steeds wilde galoperen.
Ik vroeg me af of dat iets moest zijn waar ik door heen moest (echt in paniek leek hij niet, en ik wilde hem lang genoeg buiten zijn comfort zone houden zodat hij deze wat kon verbreden) Maar constant die beugels die heen en weer vlogen leek me ook niet ideaal om te leren dat hij zich niet druk hoeft te maken.
Ik besloot als leider maar te zeggen dat hij niet mocht galopperen. We gingen stappen, en hij mocht soms 3 passen draf zodat hij nog een goed ritme had, en daarna weer stappen. Daar moest hij meteen van likken en kauwen. Maar zodra hij stil stond wist hij weer echt niet wat hij moest doen en ging hij weer graven en raakte hij introvert.
Uiteindelijk op een moment dat ik dacht dat hij redelijk relaxt was, de beugels weer opgeknoopt, en hem daar nog even mee laten draven op de cirkel. Hij vond meteen zijn ritme en relaxation terug.
Om even tot de kern te komen na dit hele verhaal: ik zit nu dus te dubben over of ik dit wel goed heb aangepakt, of friendly met losse beugels in draf uberhaubt slim is, of ik op een andere manier friendly kan doen met de beugels, en of jullie misschien andere tips hebben over hoe ik hier deze tijd met Lazir aan kan gaan werken, zodat hij gewoon doorkrijgt dat die beugels er wel hangen, maar echt niet zo boeiend zijn.
Mijn inziens loop ik hier namelijk echt tegen de kern van het probleem van het opstijgen aan, dus ik wil dit zorgvuldig aan gaan pakken.
Als mijn verhaal te chaotisch was (ik zit teveel te denken ) of jullie hebben vragen,... dan hoor ik het wel!
Bladwijzers