Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Mycotoxine vergiftiging

  1. #1

    Mycotoxine vergiftiging

    Al meer dan een jaar sukkelt m'n paardje met spier-en gezondheidsproblemen (ze heeft constant steenharde spieren in nek, lenden en achterhand), wat wijst op verzuring door een of andere oorzaak.
    Ik heb al een hele resem aan onderzoeken laten doen en al 2 keren heeft ze in dierenkliniek gestaan in gent.
    Er wordt enkel een verhoogde spierwaarde, verhoogde leverwaarde en chronisch vitamine E tekort, te laag heamoglobine waarde gevonden.
    Toch is er geen enkele dierenarts die haar kan beter maken, ik heb al sloten geld uitgegeven, maar het probleem blijft, nu al sedert september 2009. Het paardje wordt dit jaar pas 3 jaar.
    Ik heb lang gedacht aan darmzweren, maar nu las ik over mycotoxines in het gras en het is telkens als ze op de weide komt dat ze spierbevangen wordt.
    Zo is het probleem begonnen, omdat ze ingebroken waren in een weide die nog maar 3 maanden ingezaaid was (ik kwam thuis en tot m'n ontzetting zaten ze in de ingezaaide weide die nog maar 1 keer gemaaid was, toen ik m'n ene paardje zag afkomen, liep ze alsof haar achterbenen gespalkt waren, helemaal stijf dus). Het gras heeft moeilijkheden ondervonden bij het groeien, omdat ik niet bemest had, wou alles zo natuurlijk mogelijk doen. Ook de bekalking met zeeschelpen kalk van EM heeft niets bijgedragen tot de verbetering van de verzuring van de weide, de PH is nog altijd 4,7...
    Ik las nu over mycotoxinevergiftiging en als het dat zou zijn, dan zouden alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Het is begonnen door te jong, gestressed gras te eten en ze vertoont ook alle symptomen van de vergiftiging.
    Ik vind het vreemd dat niemand me daar nog over gesproken heeft.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Het paardje lijdt enorm en ik ben er ook al een jaar erg down over omdat dit vreselijk is dat ik niets kan doen.


    Ik zat vandaag naar een programma te kijken en daar onderzocht men mest van paarden. Als die te zuur was, moest men gist bijgeven. Ik ben dan gaan googelen en kwam op deze site uit:
    http://www.ingbur-heemskerk.nl/voeding/gistglucaan.php

  2. #2

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    Als je via de reguliere DA niet verder komt al eens aan alternatieve geneeskunde gedacht? zoals bijv. Laarakker?
    Deze materie is voor mij te onbekend om er iets over te kunnen zeggen. Wel eens over gehoord maar allemaal erg vaag.

  3. #3

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    Ik zag dat ik het er vergat bij te zeggen...er is iemand van Laarakker geweest om haar op te meten vorig jaar(Laarakker kan zelf niet komen, ik woon in andere uithoek van België). Die mevrouw (Monique Baan)heeft haar opgemeten met een Lecher antenne en zei dat ze vol zat met toxines, ze dacht aan bacteriën, maar kon het niet precies thuis brengen. Zij heeft er het dichtst bij gezeten denk ik met haar diagnose van al de mensen die hier al geweest zijn.

    Ik moest de detox geven, vit E en magnesium, maar ze blijft het probleem hebben. Ik denk dus dat het in m'n gras zit. Ze mag dus niet meer in de weide, maar is voor haar en mij erg moeilijk, ik ben niet uitgerust om haar in een paddock te laten. Nu staat ze op modder (er zijn wel hoger gelegen delen maar 't is niet ideaal) met twee grote schuilstallen.
    Ik heb een aanvraag gedaan om een paddock te laten leggen, maar ze kunnen heel moeilijk bij de weide. Het moet ofwel droog zijn, ofwel erg vriezen...

    Ik ben ook al met haar naar Kim vandeneynde geweest van natuurlijk paarden genezen. Ze heeft haar uitgemeten en zei dat ze pijn had en dat het probleem kwam door een verstoring in de voeding (wat ook klopt, maar is beetje voor de hand liggend gezien het verhaal dat ik haar verteld heb).

    Monique Baan zei me dat ik haar gerust naar de Eifel mocht brengen, dat ze daar zou opknappen, iemand anders zei me dat ik ze eerst beter thuis zou behandelen (want op moment dat ik haar wou brengen was ze plots weer heel erg verstijfd op haar spieren), dus ik heb in een tweestrijd gezeten... het is ook een uiterst gevoelig en stressy paardje, ik durfde haar die grote verandering niet aandoen.

    Het is vreemd, het is niet goed met haar en ze heeft ernstige problemen (haar spieren zijn kei kei hard in haar nek en achterhand), maar ze blinkt in haar vacht en eet zeer goed. Ergens heb ik het gevoel (iedereen trouwens die haar al gezien heeft) dat ze er terug door zal komen. Ik moet alleen de redding vinden voor haar, maar weet niet waar die is...

  4. #4

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    hmm lastig probleem dus.

  5. #5

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    Heb je al eens aan de ziekte van lyme gedacht?
    Is daar ook onderzoek naar gedaan?
    Sindii, voor Mens en Paard

    http://www.sindii.nl

  6. #6

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    Er zijn paar onderzoeken gebeurd, lyme heeft ze niet, we dachten er ook wel aan, net als aan zoveel andere zaken die de symptomen vertonen zoals zij heeft.
    De oorzaak was voeding, namelijk dat ze als 1,5 jarige in een pas drie maanden ingezaaide weide ingebroken heeft en nadien zeer zwaar spierbevangen geweest is. Ze is een Lusitano merrie die heel sober gevoerd moet worden, barok type. Ze komt van Frankrijk. Deze klap op zo'n jonge leeftijd heeft wel degelijke serieuze gevolgen, symptomen die ik hierboven beschreven heb.
    De vraag is nu, zijn het enkel de suikers in het gras die de boosdoener waren, of is er meer aan de hand? Ze lijkt echt allergisch te zijn aan gras.

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    heeft monique ook getest op hartworm ? schijnt dat best veel paarden uit het buitenland dat met zich meedragen ....

  8. #8

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    Ze staat nu niet op gras toch?
    Zie je dan verbetering?

    Wat een ingewikkeld probleem zeg.
    Is het geen aangeboren stofwisselingsprobleem/neurotisch/spierprobleem? Meer in de vorm van ENMD/grassilness zeg maar? Er schijnen 100-den varianten te zijn. Wellicht ook varianten die minder terminaal zijn?
    Ik heb begrepen dat daar geen remedie tegen is.
    Heb zelf nml een soortgelijk paardje gehad, dat eindigde uiteindelijk met het inslapen.

    Hoop voor je dat je een genezing weet te vinden voor je paard!
    Hoe is het nu met je paard? Verbetering? Wat heb je gedaan om verbetering te krijgen?

  9. #9

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    Ik vermoed dat ze leaky gut syndrome heeft. Mijn grootste vermoeden gaat naar darmzweren omdat ze zo gevoelig is en schijnbaar pijn in de buik heeft (lijn te zien) en alles wijst die richting uit, samen met insuline resistentie.
    Ik ben op zoek naar een veearts die me daarbij kan helpen.

    Ik ben haar omeprazole gaan geven, maar deze producten zijn erg duur. Ik heb zo'n idee dat dit het beste geholpen heeft van allemaal. Probleem is dat zo'n potje voor mensen direct op is.

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    omeprazol is toch voor maagproblemen ? En geef je dan 1 potje per dag ??? Vaak is een paardendosering net zo hoog als een mensendosering, omdat paarden veel gevoeliger reageren. Had de da die omeprazol voorgeschreven in zo'n hoge dosering dan ?

    en helpen darmbacterieen niet ( pro en pre biotica ) niet ?

  11. #11

    Re:Mycotoxine vergiftiging

    Hoe is het nu? Is er al een oplossing gevonden?
    Als je wil kan ik haar wel eens nakijken?
    Zie mijn website in mijn profiel. Ik word er nu gewoon nieuwsgierig naar wat ze heeft, dus je hoeft niet te betalen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •