Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Paard wordt erg RBE met rijden. (loopt door alle druk heen)

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Paard wordt erg RBE met rijden. (loopt door alle druk heen)

Hooi,
    Elke keer loop ik met Wonder tegen hetzelfde probleem aan, en het wordt echt een irritatie punt bij mij.
    Met rijden in de bak was Wonder eigenlijk niet echt 'relaxed' te rijden, ze raakt in paniek en gaat rennen, en ze vergeet dat ik er dan ook nog op zit.
    ik krijg haar niet meer terug met een normale teugeldruk, ik hang met 50kg eraan of ik zwaai haard met de rope, of trek haar om of iets, maar ze bunkert door.

dit was altijd alleen in de bak, niet op de weg, buiten was ze oke, tot gister.
    ik ging samen met een vriendin lekker naar buiten, nou zo lekker was dat niet, Wonder 2 of 3 x in volle galop er vandooor, op een gegeven moment er naast gelopen en toen vergat ze mij, liep over mij heen, en als ik haar terrecht wees, kwam ze omhoog erg RB dus.

uiteindelijk door zelf nog drukker te doen, veel yo-yo krijg ik haar weer aardig relaxed.
    op een gegeven moment kon ik zelfs weer op haar draven en hebben we voor het eerst een relaxed galopje gepakt!

maar later begon het weer, kon haar niet meer rustig laten lopen, dribbelen, en als ik maar even toegaf ging ze weer in volle galop ervandoor.

Ik wordt dit erg zat, want wil gewoon relaxed buiten kunnen rijden, ik weet dat ik de ORS goed moet installeren, maar hebben jullie nog andere tips?

met bit rijdebn is ook geen optie, want ze heeft moeite met bit aannemen, ze slaat spanning op in haar kaak, dus bit wordt daar lekker tussengeklemt. gister was ik wel overtuigd dat ik haar maar met een bitje moet gaan rijden, maar ook dan heb ik niet meer te vertellen, en om nou een scherper bit te gaan gebruiken zie ik ook niet zitten, dat is symptoombestrijding.

Wie o wie kan ons helpen? zodat we weer lekker kunnen gaan rijden!

oja, zo ligt als ze dus op de grond reageert op hulpen, zo hard is ze als ik er op zit.

Ik wil eigenlijk nog wat toevoegen,

volgens mij komt zo het over dat ik als een onbezonnen persoon op een onbeleerd paard een buitenrit ga maken, maar eigenlijk doe ik dat alleen als ik weet dat het kan, en Wonder gaat er niet vandoor omdat ze bang is, maar omdat ze het leuk vind om hard te gaan!
    ze wil niet weg van mij, maar gewoon dr eigen gang gaaan, maar zodra ik haar terug vraag wordt ze wel erg RB en dan wordt ze neidig dat ik haar terug vraag, dit doet ze ook als ik op de grond bezig met ben met haar.
    ze gaat altijd met dr hoofd zwaaien als ik haar naar achter vraag, of als ik vraag om haar tempo te verlagen.

en dan krijgen we een 'gevecht' want als ik haar alleen laat stappen is er geen enkel probleem, dan loopt ze lekker met neusje over de grond.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Paard wordt erg RBE met rijden. (loopt door alle druk heen)

Ik zou zeggen lees je onderschrift nog eens, want je slaat een heleboel stappen over, ik vindt het ongeloofelijk dat je op een paard stapt naar buiten gaat , en gaat draven en galopperen terwijl het rijden in de bak niet ok is.En je paard gaat er vandoor en je stapt af wat ik geweldig vindt maar later doe je het nog eens over?????

Buitenrijden is ook wat ik het liefst doe maar mijn paard heeft te weinig vertrouwen in mij als leider waardoor dat ook niet maar zo kan, dat betekent dat je dit op een andere manier moet oplossen.
    Ik zou ervoor zorgen dat eerst het grondwerk echt goed is, dat er voldoende respect en vertrouwen is, dan met het rijden is de bak aan de slag en dan rustig aan naar buiten.
    Dat betekent dat het eerst veilig en rustig moet zijn in stap mischien wel een hele tijd( als in maanden) en zo ga je dat rustig aan uitbreiden.

Er kan nog veel meer aan de hand zijn, bv rugpijn, een slecht passend zadel, weet niet of je daar aan hebt gedacht, en het lijkt mij een goed idee dat je les neemt van iemand die kritisch kan meekijken.

Een ors is geen trucje wat je (sorry hoor) uit de kast trekt nadat je teveel hebt gevraagd van je paard, het is een noodoplossing.

Ik zou zeggen verdiep je vooral in het RB gedrag. lezen , parelli dvd,s kijken, mischien dat het dan duidelijker voor je wordt.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

ok ik snap de reactie op het naar buiten gaan, maar Wonder heeft een verleden in de bak en niet buiten.

daardoor konden we buiten heerlijk rijden, en nu niet meer?
    de rug is onder behandeling en dat is nu niet het probleem.

Het in RB verdiepen doe ik zeker, maar is lastig voor iemand die geen engels kan :P dus vandaar dat ik het hier vraag.

nogmaals rijden in de bak is altijd erger geweest, ze is in het verleden niet echt op een nette manier gereden.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Kan je me uitleggen wat je anders doet als degene die haar eerder hebben gereden, terwijl je haar om moet trekken, met je gewicht eraan moet hangen enzovoorts? Is het anders omdat ze geen bit draagt? Ervaart het paard het ook zo?

Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Succes!

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

diegene die haar eerst reed, reed met bit, bond haar strak vast en reed overigens eigenlijk niet meer buiten.
    zij had hetzelfde probleem, maar zij had meer problemen met haar.

Wonder heeft een probleem achter haar kaak, bij het oorspeksel(?) weet het even niet zeker, hoe het allemaal heet daar.
    dit komt waarschijnlijk voort uit het rijgedrag van vroeger, wonder werd met elastieken tussen haar voorbenen vastgezet, zodat ze lekker met hoofd laag liep (want dan zat ze zo lekker)

ik rij inderdaad zonder bit, maar heb ook geprobeerd met bit.

het 'hangen' is geweest om haar te stoppen, maar als we stappen, loopt ze met lost teugeltje, ze gaat wel steeds harder, en dan komt ze wel een kleine ophouding wel aardig terug, maar zodra we draven gaat haar hoofd omhoog, en wil ze alleen maar hard. en dan moet je soms wel wat uitproberen om haar te stoppen.

ik vind dit helemaal niet leuk ik snap het echt niet.

En ik luister ook naar mijn gevoel, daarom vraag ik advies omdat ik het zelf even niet meer weet.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Lekker op de grond gaan spelen, rijden is voor watjes

Yoyo game in verschillende zones heel goed maken. Dan op een dag gaan zitten en gewoon niets doen, helemaal niets. Ga zitten op z'n rug terwijl je paard staat te eten, ga zitten op z'n rug op het land. Zitten en niet rijden. Er komt vanzelf een dag dat je erop kan zitten en het ok is, echt waar. Tot die tijd is het vertrouwen nog niet groot genoeg en zul je jezelf eerst moeten bewijzen op de grond.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Bedankt voor je tip.

Kgooi dit topic dicht, Yvonne komt over 3 weken voor een lesje.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Eens met eerdere adviezen (terug naar de grond, niet willen rijden)
    Enne: zolang ze met stappen nog telkens harder wil, vooral níet gaan draven.

Voor een RB paard werken patronen goed om ze vertrouwen te geven en te ontspannen. Kleine patronen om mee te beginnen, zoals figure-8 met de 2 tonnetjes/pionnen vrij dicht bij elkaar. Zowel met grondwerk als rijdend kun je het patroon doen. En dan minimaal 4 dagen alleen dat patroon, tot ze daar relaxt in wordt.

Edit: fijn dat je binnenkort les krijgt!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Bladwijzers

Forum Rechten