Ik hoop dat ik van iemand een arrow mag lenen. Vandaag was de zoveelste keer en het doet zeer en ik heb het helemaal gehad met dit probleem. Mijn hand doet erg zeer en ik ben bang dat ik op een gegeven moment gewoon m'n vingertoppen afsnij.
Het probleem begon in level 1. Inmiddels zijn we geslaagd voor level 3, maar dit is iets wat met periodes weer de kop op steekt. Tijdens de CG wordt mijn paard van het ene op het andere moment RB-E of LB-E met veel adrenaline. Hij slaat uit met zijn binnenvoorbeen en draait z'n hoofd naar binnen en gooit dan zijn hoofd met een ruk naar buiten op zo'n manier dat het onmogelijk is om het touw vast te houden.
Het probleem komt voor aan alle lijnen in dezelfde mate: 12 ft, 22ft en 45 ft. En zowel linksom als rechtsom in draf en galop. In stap hebben we weinig problemen. Meestal gebeurt het wanneer we een aantal keer vn richting zijn gewisseld en wanneer het LB-E is, zie ik de eerste tekenen bij de re-send op de change of direction. Hij slaat dan uit met het nieuwe binnen voorbeen en komt vaak hard tegen het einde van de lijn, ookal gebruik ik geen stick bij de CoD en stap ik alleen achteruit en weer terug.
Porcupine game is geen probleem. Hij is licht op het halster bij laterale flexie en het hoofd naar beneden brengen. Hij kan inmiddels goed vaststaan (tot 30 minuten alleen) zonder te hangen. Dit was vroeger wel een probleem.
Wanneer hij zich lostrekt rent hij vaak wel naar een safe-spot. Soms blijft hij echter gewoon cirkelen met het touw achter zich aan. Ik kan hem dan ook gewoon weer terughalen met een disengagement. Ik denk dat hij over het algemeen LB is wanneer hij het doet, maar soms het touw tegen zich aan krijgt waardoor hij even RB wordt.
Wanneer hij wegrent (meestal niet ver, naar de ingang van de bak) dan kan ik hem 9 van de 10 keer weer naar me toe vragen en meestal komt hij dan aangedraaft. Soms zijn mn handen er zo aan toe of mijn confidence zo gebroken dat ik geen CG meer durf te vragen online. Dan check ik iig nog porcupine op het halster en soms doen we nog wat cirkels liberty (dat gaat wel goed. hij heeft dan ook wel eens van die uitspattingen, maar ik blijf heel en de connectie is meestal beter).
Wat hebben we al geprobeerd:
- Langere lijnen, maar zelfs 45 ft in een roundpen is niet genoeg.
- Lagere fases, maar omdat het meestal gebeurt wanneer hij achter me is en ik hem niet kan zien in de CG en ik goed neutraal blijf met de stick tegen mijn buik lijkt dit niet de enige oorzaak van dit probleem.
- Online in een roundpenn, zo groot als de lijn. Helaas heb ik niet de middelen of de ruimte voor een vaste roundpenn en van prikpaaltjes met draad (met of zonder stroom) trekt hij zich op zo'n moment niets aan; hij springt erover heen en in sommige gevallen rent hij er doorheen.
- Op advies van een parelli instructeur hebben we geoefend met het vaststaan, dit heeft echter niet geholpen bij de problemen met het CG.
- Ik heb de porcupine game in zone 1 (halster) uitvoerig gecheckt in alle richtingen en in een LB staat zonder adrenaline werkt dit naar behoren op een hele lichte fase 1.
- CG aan het bit gaat wel goed! Wanneer hij het dan 'probeert' schrikt hij wel terug van het bit. Dit is echter niet hoe ik mijn CG wil spelen.
- Liberty CG hebben we verbetert, ook in open ruimtes. Meestal gaat dit goed, zowel in draf en galop. Mijn eigen confidence is ook beter bij liberty, omdat ik weet dat hij me geen pijn kan doen. Dit is wellicht een factor.
- Tijdens een parelli cursus kreeg ik te horen dat ze bij parelli soms CG spelen met het paard vastgebonden aan een boom. Dit wil ik absoluut niet eens proberen, want ik ben bang dat mijn paard zijn nek breekt.
Handschoenen helpen niet, ik heb al vele paren versleten, ook leren. Bij tijden gaat het heel goed en hebben we maanden geen enkel probleem (zoals de afgelopen maanden), maar dan opeens steekt het weer de kop op. Ik heb geen flauw idee meer wat nu te proberen... Wie heeft voor mij een arrow?
Bladwijzers